- Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av Anton A. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
8 april, 2012 kl. 21:46 #141691Anton A DeltagarePosten i överlag är väl inte direkt nĂĄgot att hurra över… 8 april, 2012 kl. 22:16 #141695Parvelito Deltagare@skinza.se 40553 wrote: Posten i överlag är väl inte direkt nĂĄgot att hurra över… Det där tycker jag är ganska orättvist. Under alla de ĂĄr som jag pĂĄ ett eller annat sätt pysslat med handelsĂĄ har jag lärt mig att det som för det mesta pĂĄverkar kvaliteten pĂĄ distributionen är kontinuitet. När man regelbundet fĂĄr försändelser med en transportör, och man finns pĂĄ samma ställe och de har samma chaufförer som kör, sĂĄ fungerar det i allmänhet bra. Problemen uppstĂĄr när transportören har hög personalomsättning eller gör om turer och distrikt lite för ofta. Semestervikarier är ocksĂĄ typiskt för att servicenivĂĄn kan gĂĄ i backen. Problem uppstĂĄr ocksĂĄ ofta första gĂĄngerna man skall fĂĄ paket med nĂĄgon transportör, rullar det sedan pĂĄ sĂĄ lär man sig varandras rutiner och det börjar fungera. Posten är ingen undantag. Sedan finns det en del saker som Posten borde fundera lite över. Ett sĂĄdant är ”stockholmsstolleriet” där man styr allt frĂĄn Stockholm och det lokala engagemanget försvinner med regelverk och direktiv frĂĄn ovan. Ett annat bekymmer som Posten och mĂĄnga andra transportföretag har är att deras produktportföljer är proppade av tjänster med mer eller mindre liknande namn, liknande prestation men väldigt olika prissättning och villkor. Att de dessutom med jämna mellanrum byter namn gör inte saken bättre. 8 april, 2012 kl. 22:24 #141696Anton A Deltagare@Parvelito 40558 wrote: Det där tycker jag är ganska orättvist. Under alla de ĂĄr som jag pĂĄ ett eller annat sätt pysslat med handelsĂĄ har jag lärt mig att det som för det mesta pĂĄverkar kvaliteten pĂĄ distributionen är kontinuitet. När man regelbundet fĂĄr försändelser med en transportör, och man finns pĂĄ samma ställe och de har samma chaufförer som kör, sĂĄ fungerar det i allmänhet bra. Problemen uppstĂĄr när transportören har hög personalomsättning eller gör om turer och distrikt lite för ofta. Semestervikarier är ocksĂĄ typiskt för att servicenivĂĄn kan gĂĄ i backen. Problem uppstĂĄr ocksĂĄ ofta första gĂĄngerna man skall fĂĄ paket med nĂĄgon transportör, rullar det sedan pĂĄ sĂĄ lär man sig varandras rutiner och det börjar fungera. Posten är ingen undantag. Sedan finns det en del saker som Posten borde fundera lite över. Ett sĂĄdant är ”stockholmsstolleriet” där man styr allt frĂĄn Stockholm och det lokala engagemanget försvinner med regelverk och direktiv frĂĄn ovan. Ett annat bekymmer som Posten och mĂĄnga andra transportföretag har är att deras produktportföljer är proppade av tjänster med mer eller mindre liknande namn, liknande prestation men väldigt olika prissättning och villkor. Att de dessutom med jämna mellanrum byter namn gör inte saken bättre. Eftersom jag skickar sĂĄ pass smĂĄ varor sĂĄ har jag aldrig varit i kontakt med nĂĄgra transportörer. Mina ĂĄsikter om Posten: 
 – De gĂĄnger jag har varit i kontakt med deras kundtjänst har jag inte direkt blivit särskilt trevligt bemött.
 – MĂĄnga paket har försvunnit alternativt gĂĄtt sönder i leveransen
 – Vissa av deras kostnader är orimligaGenerellt sätt är jag inte nöjd med Postens arbete. Hade det funnits nĂĄgon annan möjlighet för mig hade jag bytt direkt! 9 april, 2012 kl. 02:02 #141697GregerA Deltagare@skinza.se 40559 wrote: Eftersom jag skickar sĂĄ pass smĂĄ varor sĂĄ har jag aldrig varit i kontakt med nĂĄgra transportörer. Mina ĂĄsikter om Posten: 
 – De gĂĄnger jag har varit i kontakt med deras kundtjänst har jag inte direkt blivit särskilt trevligt bemött.
 – MĂĄnga paket har försvunnit alternativt gĂĄtt sönder i leveransen
 – Vissa av deras kostnader är orimligaGenerellt sätt är jag inte nöjd med Postens arbete. Hade det funnits nĂĄgon annan möjlighet för mig hade jag bytt direkt! Du kanske borde förtydliga om det är Postens brevtjänster eller pakettjänster du är missnöjd med. Hempaket, som trĂĄden handlar om, är en pakettjänst. 9 april, 2012 kl. 07:05 #141704Parvelito Deltagare@skinza.se 40559 wrote: Mina ĂĄsikter om Posten: 
 – De gĂĄnger jag har varit i kontakt med deras kundtjänst har jag inte direkt blivit särskilt trevligt bemött.
 – MĂĄnga paket har försvunnit alternativt gĂĄtt sönder i leveransen
 – Vissa av deras kostnader är orimligaGenerellt sätt är jag inte nöjd med Postens arbete. Hade det funnits nĂĄgon annan möjlighet för mig hade jag bytt direkt! Det finns ingen annan som är särskilt sugen pĂĄ att dela ut post över hela riket för de pengar som Posten tar i porto. De 8,64 + moms som Posten vill ha för ett brev upp till 100 gram som frankerats i frankeringsmaskin är inte särskilt högt. Jag skickar rätt mycket sĂĄdant som du ocksĂĄ säljer, och jag har inte de problemen som du beskriver. Av c:a 500 skal som är skickade i ĂĄr har jag noll reklamationer, ett skickat brev av c:a 4000 har försvunnit spĂĄrlöst i ĂĄr, nĂĄgra till har strulat men kommit till rätta (eftersändning av skrymmande brev fungerar väldigt dĂĄligt hos Posten). Kundtjänst har jag inte pratat med de senaste tvĂĄ ĂĄren tror jag. Inte för att de är otrevliga utan för att de inte kan göra särskilt mycket. Och oskäliga priser är det ju bara om det finns nĂĄgon annan som vill göra jobbet billigare. Det här betyder inte att jag är nöjd med Posten. Vi kommer behöva vara pĂĄ dem ideligen för att den svenska Posten skall bli världens mest effektiva och prisvärda. DĂĄ kan ehandeln blomstra, svenska företag kan ha en stark hemmamarknad och expandera utomlands. Massor av svenska jobb kan skapas och pengarna stannar i landet. Men bara om Posten är mer effektiva än sina konkurrenter runt om i världen. 9 april, 2012 kl. 15:12 #141746fotofyndet Deltagare@GregerA 40561 wrote: Du kanske borde förtydliga om det är Postens brevtjänster eller pakettjänster du är missnöjd med. Hempaket, som trĂĄden handlar om, är en pakettjänst. Fast i och med det har vi ju accepterat Postens ”Det är inte vĂĄrt fel, det är logistiken”. Det är Posten som är varumärket, sen om de internt väljer att dela upp det i tvĂĄ eller 48 bolag, det sruntar jag högaktningsfullt i och det är det som jag tycker att ”Posten e-handel” borde syssla med. AlltsĂĄ att paketera och leverera tjänster till oss e-handlare, oavsett om det är brevtjänster frĂĄn Meddelande, pakettjänster frĂĄn Logistik eller tryck av gruppreklam frĂĄn vaddomnuheter. 9 april, 2012 kl. 20:51 #141777Anton A Deltagare@GregerA 40561 wrote: Du kanske borde förtydliga om det är Postens brevtjänster eller pakettjänster du är missnöjd med. Hempaket, som trĂĄden handlar om, är en pakettjänst. Som jag skrev sĂĄ är det Posten i överlag jag inte är nöjd med. 
 Självklart vet jag att det är olika tjänster.
 Deras pakettjänster kanske är fantastiska, vad vet jag?
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				


 
															