Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Postförskott eller inte?
- Detta ämne har 27 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Magnus. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
7 juni, 2011 kl. 17:12 #123480fotofyndet Deltagare1. Ja, det gör vi. 2. Det är mĂĄnga kunder som förväntar sig att det alternativet finns. Vi har mĂĄnga äldre och yngre människor som handlar, mĂĄnga vill inte lämna sina uppgifter över nätet, andra har fĂĄtt pengar till jul och i present och vill slippa sätta in dessa pĂĄ banken för att sedan handla med kort hos oss. Att det är ett horribelt dyrt sätt att ta betalt lägger jag ingen personlig värdering i, om kunden vill betala det som pf kostar oss sĂĄ inte tänker jag neka. Vi har alldeles för mĂĄnga politiker i det här landet som bestämmer ĂĄt oss, tror inte att vuxet folk behöver en liten sketen ehandlare som gör det ocksĂĄ. Dessutom är det ett av vĂĄra billigaste betalningssätt, det kostar mig 37 öre för etiketten och 1,50 i OCR-avgift hos banken. Antalet returer är sĂĄ lĂĄgt sĂĄ jag kommer inte ens ihĂĄg när jag hämtade nĂĄgot senast. 4. Ja, absolut, speciellt i ovan nämnda kundgrupper. 7 juni, 2011 kl. 17:35 #123481Lastbryggan DeltagareLastbryggan, en teori, jag hade ingen alls som betalade mina outlösta fakturor. Kan det vara sĂĄ att man tycker det skulle kännas skämmingt att hamna hos inkasso för en snuskräkning och därför betalar? Det ligger säkert nĂĄt i det du säger, vem vill hamna hos kronpelle för en outlöst gummisnorre… Sen tror jag att jag lyckats ”sortera” bort en hel del strulpellar i.o.m. vĂĄrt ”spärrsystem” och det gör att returfrekvensen är acceptabel. 7 juni, 2011 kl. 23:36 #123484Prix DeltagareBorde du inte kunna tjäna pengar pĂĄ dem som inte hämtar ut sina paket. Sätt till 295 :- som faktureras för outlösta paket. Betalas dem inte sĂĄ blir de ju bara mer pengar, pĂĄminnelse, inkasso osv…. Och även om mĂĄnga finns där sĂĄ är det ju trĂĄkigt för kunden nära kronofogden blir inblandad. 8 juni, 2011 kl. 06:15 #123485Parvelito DeltagarePrix: MĂĄnga av dem som inte hämtar ut sina postförskott är redan hedersmedlemmar i Kronofogdens VIP-klubb. Att börja jaga dem med krav kostar bara tid och pengar, och nĂĄgra inbetalningar ser man troligen aldrig. Ă„ven om de inte är medlemmar där sĂĄ mĂĄste man ställa sig frĂĄgan som E-handlare vad man vill pyssla med. Jag säljer t.ex. inte nĂĄgot pinsamt som folk för allt i världen inte vill bli pĂĄkommen med, utan skickar jag ut avgiftsfaktura fĂĄr jag höra standardförklaringarna i stil med ”Jag har aldrig beställt det här” till ”Jag fick aldrig nĂĄgon avi av Posten” via ”Det här mĂĄste min 9-ĂĄrige son ha beställt”. Och skall man dĂĄ vid en rättegĂĄng i tingsrätten med hjälp av IP-nummer börja bevisa att de har beställt frĂĄn IP:t de har hemma vid en tidpunkt dĂĄ sonen är anmäld som närvarande i skolan och att de minsann fĂĄtt bĂĄde avisering och pĂĄminnelseavisering, sĂĄ framstĂĄr den lilla avgiften man kan debitera inte riktigt som proportionerlig mot arbetsinsatsen. 
 Jag tycker det är kul att en del får Postförskott att fungera som betalmetod, det finns ju bevisligen människor som tycker det är en bra metod att köpa saker med, men för mig har den inte varit något lyckat alternativ.8 juni, 2011 kl. 06:51 #123486pyhobby Deltagare1. Säljer du med Postföskott? 
 Nej2. Varför gör du det och varför gör du inte det? 
 Vi testade när vi startade vår verksamhet, 5 paket sen hade vi tröttnat.4. Tror du man tappar kunder om man tar bort postförskottsalternativet? 
 Nej, inte om man samtidigt erbjuder faktura. Vi har inte haft en enda kund som frĂĄgat efter postförskott under drygt 2 ĂĄr8 juni, 2011 kl. 06:57 #123487Katrin Lundgren Deltagare@Prix 20400 wrote: Borde du inte kunna tjäna pengar pĂĄ dem som inte hämtar ut sina paket. Sätt till 295 :- som faktureras för outlösta paket. Betalas dem inte sĂĄ blir de ju bara mer pengar, pĂĄminnelse, inkasso osv…. Och även om mĂĄnga finns där sĂĄ är det ju trĂĄkigt för kunden nära kronofogden blir inblandad. Har du sett programmet lyxfällan? Har du lagt märke till att nästan alla har djur?…… Jag tog precis som du säger 295 kr för outlöst PF, skickade vĂĄra outlöstaPF hela vägen och knappast nĂĄgon betalade dĂĄ heller. Mina dĂĄvarande kunder hade inga pengar! Nu är nog läget ändrat men när jag började 2003-2004 och detta var, sĂĄ var det fĂĄ som handlade pĂĄ nätet, och jag tror att mĂĄnga av dessa inte kunde handla i vanliga butiker just för att det inte fanns pengar, sĂĄ man sĂĄg sin chans helt enkelt. Nu har det som sagt gĂĄtt 8 ĂĄr sedan och kundbasen är lite annorlunda, men det skulle aldrig falla mig in att använda PF igen i alla fall 8 juni, 2011 kl. 07:43 #123488Richie72 DeltagareKatrin, bra svarat i postens nya logistiktidning om fria returer. Grattis till bra publicitet. För alla som inte läst den ännu är Katrin med i postens senaste nummer av logistik (om jag minns rätt heter den sĂĄ) där de diskuterar fria returer. En e-handelsexpert (Katrin) och en teoretiker. Rekommenderad läsning. Min personliga ĂĄsikt är att med fria returer kommer en del av e-handeln försvinna. 8 juni, 2011 kl. 07:56 #123489Jimmys Deltagare1. Säljer du med Postföskott? 
 Nej (och ja)2. Varför gör du det och varför gör du inte det? 
 Vi tog bort pf:en då alldeles för många kom i retur (ca 30-40% på killsajten, 60-70% på tjejsajten)4. Tror du man tappar kunder om man tar bort postförskottsalternativet? 
 Vi fick genast en del klagomål från stamkunder som endast ville handla mot pf. Vi har det nu så att om någon vill beställa mot pf så måste de först registrera sig (med personnr) och sedan kontakta oss för att få pf:et aktiverat på kundnumret, och har man gjort sig det besväret så vill man troligtvis ha beställningen. Dock förekommer fortfarande outlösta pf men endast 2-3%.8 juni, 2011 kl. 08:22 #123490Katrin Lundgren Deltagare@Richie72 20404 wrote: Katrin, bra svarat i postens nya logistiktidning om fria returer. Grattis till bra publicitet. För alla som inte läst den ännu är Katrin med i postens senaste nummer av logistik (om jag minns rätt heter den så) där de diskuterar fria returer. En e-handelsexpert (Katrin) och en teoretiker. Rekommenderad läsning. Min personliga åsikt är att med fria returer kommer en del av e-handeln försvinna. Tack, jag har faktiskt inte sett det själv än 
 Tycker det är ett elände, men jag tror tyvärr att det är något som kommer att komma framöver vad man än tycker8 juni, 2011 kl. 08:32 #123491
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				





 
															