Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Postnummerbaserad frakt

Visar 3 inlägg - 11 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #162682
    connywesth
    Deltagare

    @MissPenny 63095 wrote:

    Hejsan!
    Tack för alla svar! Verkligen schysst att svara. Jag har varit lite otydlig med hur jag tänkt. Vi ska förmodligen i inledningsskedet börja köra med egna lastbilar till att börja med och det bara inom Sverige. DÃ¥ vi ska sälja möbler sÃ¥ är det stora saker som ska transporteras. Vi utgÃ¥r frÃ¥n SkÃ¥ne och tänker att det ska bli billigare frakt i vÃ¥r närhet, lite dyrare i Halland etc, ytterligare lite dyrare i Stockholm etc och en maxfrakt i norrland typ. DÃ¥ Sverige är indelat i postnummer sÃ¥ tänkte jag att man kunde dela in fraktkostnaden i fyra olika intervaller beroende pÃ¥ de tvÃ¥ första siffrorna i postnumret. Bevakning av postnummerförändringar kan man göra via posten. Som jag förstÃ¥r det sÃ¥ kan jag förmodligen lägga upp 4 olika ”fraktsätt” där kunden aktivt fÃ¥r kryssa i vilket som stämmer in pÃ¥ de tvÃ¥ första siffrorna i dennes postnummer. Tror ni man kan tappa kunder pÃ¥ den lösningen eller att kunder kryssar i fel fraktsätt med illvilja?

    Om du baserar fraktkostnaden på postnumret så kan inte kunden fuska särskilt lätt eftersom du ska leverera möblerna till det postnumret. Givetvis kollar du alltid alla inkommande order så att kunden är folkbokförd på den adressen, det kan man göra manuellt helt gratis genom att mejla servicejouren@skatteverket.se.

    Man bygger enkelt en rutin som utifrån leveransadressens postnunmer slår upp ett fraktpris som du definierar. Kunden ska inte själv kunna styra hur mappningen mellan dennes postnummer och frakttariffen, det styrs från programmodulen som du ska ha kontroll över men inte kunden.

    Själva programmodulen i sig är enkel att ordna. Det svåraste är nog för dig att bestämma en frakttariff som blir lönsam. Men det är inte så svårt heller. Sen ska den integreras i din eHandelsplattform, så det är dessa tre moment som är minimum för att hitta en lösning. Det går ju även att bygga ett admingränssnitt så du du flexibelt kan ändra tarifferna och mappningen mot postnummerområdena, det kräver lite mer tankearbete, men är ingen rocket-science det heller.

    Men vad som är viktigt för dig är nog att ha en bra logistikmodul som även klarar arr räkna ut optimal packning av varje bil och optimal transportrutt vid varje körning. För det verkar på din beskrivning som bilarna ska rulla i hela Sverige och då blir transportkostnaden en betydande del av ditt erbjudande till kunden.

    Ska du leverera från Skåne till Kiruna så tar det 2-3 dagar att köra sträcka med lastbil, kanske kan man lasta bilen på en tågvagn större delen av sträckan och låta chauffören vila eller låta en lokal chaufför köra ut i Kiruna. Känns ju lite väl kostsamt om chauffören bara ska hänga med som bihang från Sköne till Kiruna för att leverera en möbel, och sen åka hem till Skåne igen.

    Såna långa sträckor kräver omfattande planering av logistiken för att de ska bli lönsamma och effektiva.

    Om du räknar på detta så tror jag du får svårt att hitta lönsamhet i det, när du är liten handlare. Det finns specialiserade transportföretag som dagligen kör dessa sträckor och därmed kan få lönsamhet i dem till rimliga kostnader för kunderna.

    Men jag skulle nog börja med att lägga upp ett tariffmakro i Excel så jag skulle kunna experimentera fram och räkna ut simulerade frakttariffer, och cash-flow-scenarier innan jag lanserar en sån affärsmodell.

    #162684
    Parvelito
    Deltagare

    @MissPenny 63095 wrote:

    Hejsan!
    Tack för alla svar! Verkligen schysst att svara. Jag har varit lite otydlig med hur jag tänkt. Vi ska förmodligen i inledningsskedet börja köra med egna lastbilar till att börja med och det bara inom Sverige. DÃ¥ vi ska sälja möbler sÃ¥ är det stora saker som ska transporteras. Vi utgÃ¥r frÃ¥n SkÃ¥ne och tänker att det ska bli billigare frakt i vÃ¥r närhet, lite dyrare i Halland etc, ytterligare lite dyrare i Stockholm etc och en maxfrakt i norrland typ. DÃ¥ Sverige är indelat i postnummer sÃ¥ tänkte jag att man kunde dela in fraktkostnaden i fyra olika intervaller beroende pÃ¥ de tvÃ¥ första siffrorna i postnumret. Bevakning av postnummerförändringar kan man göra via posten. Som jag förstÃ¥r det sÃ¥ kan jag förmodligen lägga upp 4 olika ”fraktsätt” där kunden aktivt fÃ¥r kryssa i vilket som stämmer in pÃ¥ de tvÃ¥ första siffrorna i dennes postnummer. Tror ni man kan tappa kunder pÃ¥ den lösningen eller att kunder kryssar i fel fraktsätt med illvilja?

    Jag tror, som Conny skrev, att du skall glömma idéen med egna lastbilar. Vi har gott om transportföretag som kan köra runt på möbler till ett pris du aldrig kommer ned i med egna bilar.

    #164998
    MissPenny
    Deltagare

    @connywesth 63258 wrote:

    Om du baserar fraktkostnaden på postnumret så kan inte kunden fuska särskilt lätt eftersom du ska leverera möblerna till det postnumret. Givetvis kollar du alltid alla inkommande order så att kunden är folkbokförd på den adressen, det kan man göra manuellt helt gratis genom att mejla servicejouren@skatteverket.se.

    Man bygger enkelt en rutin som utifrån leveransadressens postnunmer slår upp ett fraktpris som du definierar. Kunden ska inte själv kunna styra hur mappningen mellan dennes postnummer och frakttariffen, det styrs från programmodulen som du ska ha kontroll över men inte kunden.

    Själva programmodulen i sig är enkel att ordna. Det svåraste är nog för dig att bestämma en frakttariff som blir lönsam. Men det är inte så svårt heller. Sen ska den integreras i din eHandelsplattform, så det är dessa tre moment som är minimum för att hitta en lösning. Det går ju även att bygga ett admingränssnitt så du du flexibelt kan ändra tarifferna och mappningen mot postnummerområdena, det kräver lite mer tankearbete, men är ingen rocket-science det heller.

    Men vad som är viktigt för dig är nog att ha en bra logistikmodul som även klarar arr räkna ut optimal packning av varje bil och optimal transportrutt vid varje körning. För det verkar på din beskrivning som bilarna ska rulla i hela Sverige och då blir transportkostnaden en betydande del av ditt erbjudande till kunden.

    Ska du leverera från Skåne till Kiruna så tar det 2-3 dagar att köra sträcka med lastbil, kanske kan man lasta bilen på en tågvagn större delen av sträckan och låta chauffören vila eller låta en lokal chaufför köra ut i Kiruna. Känns ju lite väl kostsamt om chauffören bara ska hänga med som bihang från Sköne till Kiruna för att leverera en möbel, och sen åka hem till Skåne igen.

    Såna långa sträckor kräver omfattande planering av logistiken för att de ska bli lönsamma och effektiva.

    Om du räknar på detta så tror jag du får svårt att hitta lönsamhet i det, när du är liten handlare. Det finns specialiserade transportföretag som dagligen kör dessa sträckor och därmed kan få lönsamhet i dem till rimliga kostnader för kunderna.

    Men jag skulle nog börja med att lägga upp ett tariffmakro i Excel så jag skulle kunna experimentera fram och räkna ut simulerade frakttariffer, och cash-flow-scenarier innan jag lanserar en sån affärsmodell.

    Tack för svaret! DÃ¥ vi har en butik idag i SkÃ¥ne (och ännu inte öppnat ehandel) sÃ¥ levererar vi redan nu med egna bilar men nästan uteslutande inom SkÃ¥ne. Det händer dÃ¥ och dÃ¥ att vi tar turer upp till Stockholm och Göteborg. Händer ocksÃ¥ dÃ¥ och dÃ¥ att vi fÃ¥r beställningar frÃ¥n längre upp i landet och dÃ¥ har det blivit att vi slÃ¥r ihop oss med ett annat företag och deras fraktbolag. Vi har idag lagt upp 4 olika priser beroende pÃ¥ postnummerindelning. Det känns som att det är dumt att inte utnyttja den ”färdiga” indelningen som postutdelningen förser oss med. Om inte annat sÃ¥ kommer det förmodligen bli, när vi öppnar ehandel, att vi kommer använda oss av fraktbolag. Det där med att maila skatteverket var ett bra tips. Ännu har vi inte rÃ¥kat ut för att ingen befunnit sig pÃ¥ adressen vi levererat till (jo, en organisation som fick leverans men sedan gick under jorden, men det har vi lärt oss mycket av). Jag tror att jag mailar till Starweb och hör om de har nÃ¥got bra tips eller förslag. Tack än en gÃ¥ng för svaret.

Visar 3 inlägg - 11 till 13 (av 13 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.