Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › ReklamationsfrĂ„ga.
- Detta Àmne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 Är, 6 mÄnader sedan av
Dinesh.
-
FörfattareInlÀgg
-
22 april, 2013 kl. 12:28 #99989
MissRetro
DeltagareHej.
Har gjort ett felplock pÄ ett köp via Fyndiq som jag Àr lite undrande över.SjÀlvklart sÄ ska vi stÄ för frakten tillbaka som sig bör etc.
Men, varan kom tillbaka utan emballage och i ett inte allt för smickrande skick.
NĂ€r jag stĂ€mmer av med Fyndiq (om emballaget) sĂ„ pĂ„stĂ„r dom att vid reklamationsĂ€rende sĂ„ har kunden ingen skyldighet att returnera det.. som vid ett Ă„nger..Jag hittar inget pĂ„ konsumentverket eller i fyndiqs avtal som stödjer varken dom eller mig…
HjÀlp?22 april, 2013 kl. 13:11 #163094GregerA
DeltagareJo, naturligtvis har du rÀtt att fÄ tillbaka produkten. Du mÄste ju kunna undersöka den för att faststÀlla att det Àr frÄga om en reklamation.
Det Àr möjligen ifall du skickar ut varor utan att kunden bestÀllt dem, som kunden inte behöver göra nÄgot. I sÄ fall fÄr du sjÀlv hÀmta varan hos kunden. Men i ditt fall har ju kunden bestÀllt varor. Att han fÄtt nÄgot annat Àn han bestÀllt skall ses som ett fel pÄ varan.
22 april, 2013 kl. 13:35 #163098Prix
DeltagareKunden bör dock ha noterat att det var fel vara vid första anblicken och dÄ Àr det helt rÀtt att ifrÄgasÀtta om kunden haft befogenhet till att anvÀnda denna eller ens öppna den. Enligt mig har kunden inte haft den rÀtten och reklamationen bör nekas.
SÄ vida det inte Àr sÄ att du skickat samma produkt men i fel storlek, vilket kanske inte uppmÀrksammades direkt. Men har du skickat en gul tröja och kunden bestÀllt en svart Àr det en annan sak, enligt mig.
22 april, 2013 kl. 19:47 #163124MissRetro
DeltagareProblemet Àr ju att Fyndiq sÀger att kunden inte behöver skicka tillbaka emballaget.
Antagligen har kunden slĂ€ngt det och dĂ€rmed finns det inte att skicka tillbaka.Jag kan som sagt inte se stöd varken för Fyndiq’s (att kunden inte behöver ”bry sig om det” eller mitt pĂ„stĂ„ende (att kunden mĂ„ste skicka tillbaka det).
Det Àr inte fel storlek, utan fel sorts vara jag plockat.
23 april, 2013 kl. 12:32 #163178mephisto73
DeltagareJag har slutat strida om tveksamma returer och accepterar rakt av. Det Àr för inte vÀrt tiden det tar att strida med problemkunder, de Àr en sÄ liten procentandel sÄ de fÄr passera.
24 april, 2013 kl. 14:58 #163242Dinesh
Deltagare@MissRetro 63724 wrote:
Hej.
Har gjort ett felplock pÄ ett köp via Fyndiq som jag Àr lite undrande över.SjÀlvklart sÄ ska vi stÄ för frakten tillbaka som sig bör etc.
Men, varan kom tillbaka utan emballage och i ett inte allt för smickrande skick.
NĂ€r jag stĂ€mmer av med Fyndiq (om emballaget) sĂ„ pĂ„stĂ„r dom att vid reklamationsĂ€rende sĂ„ har kunden ingen skyldighet att returnera det.. som vid ett Ă„nger..Jag hittar inget pĂ„ konsumentverket eller i fyndiqs avtal som stödjer varken dom eller mig…
HjÀlp?Hej MissRetro,
UrsÀkta min sena kommentar pÄ din frÄga.
Vid retur av reklamerad produkt pga. att den Àr defekt eller pÄ nÄgot annat sÀtt trasig krÀvs det inte att emballaget ocksÄ returneras.
Exakt vad som gĂ€ller vid reklamation pga felplock gĂ„r dock konsumentköplagen inte in pĂ„. Marknadspraxis brukar dock vara att om felplocket Ă€r av den karaktĂ€r att det genast Ă€r uppenbart för konsumenten att det Ă€r fel produkt (man har bestĂ€llt en telefon men fĂ„r en tröja) sĂ„ kan man krĂ€va att konsumenten genast reklamerar produkten utan att behöva pröva den eller göra sig av med emballaget. Ăr det fel storlek det handlar, vilket man som konsument kanske inte upptĂ€cker lika lĂ€tt utan att pröva produkten, sĂ„ gĂ€ller samma princip som vid reklamation av defekt produkt. Detta om felplock Ă€r som sagt inget som stĂ„r utskrivet i konsumentköplagen, utan Ă€r mer marknadspraxis som varje enskild butik fĂ„r avgöra sjĂ€lv hur de stĂ€ller sig till.I det fall som du beskriver skulle vĂ„r kundtjĂ€nst faktiskt kunnat begĂ€ra att den reklamerade produkten returnerats med emballage, Ă€ven om detta strikt tolkat inte behövs vid reklamation.
Tack för att du uppmÀrksammade frÄgan, vi ska ta upp den internt pÄ vÄr kundtjÀnst.
//Dinesh
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.