Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Relationen till konkurrenter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95593
    fenrik
    Deltagare

    Hur är din relation till dina konkurrenter, speciellt i lilla ehandlarsverige där stor del vistas t.ex pÃ¥ detta forum. Försöker du luska för att vinna fördelar eller gÃ¥r du alltid till transparens talesättet ”sharing is caring”. Jag behöver lite tips och rÃ¥d.

    #119197
    Lennie
    Deltagare

    Jag tror pÃ¥ öppen dialog. Man har ett gemensamt intresse för ett omrÃ¥de. Självklart kan man kanske inte alltid vara transparent. Rena företagshemligheter är man sÃ¥klart försiktig med. En av mina konkurrenter är aktiv i detta forum, jag tycker att vi har fÃ¥tt bättre kontakt sedan vi ”möttes” här. Under Ã¥ren har jag haft god kontakt med ett flertal konkurrerande företag och jag tycker alltid det varit positivt, troligen för bÃ¥da parter. Ibland kan man hjälpa varandra utan att det skadar nÃ¥gons verksamhet.

    Jag tror inte det är en slump att man även kallar konkurrenter för ”kollegor i branschen”.

    #119199
    Richie72
    Deltagare

    Vad skulle du kunna luska ut för att vinna fördelar? Det enda hemliga jag har är min kundlista, alla annan information finns på butik21.com eller på nätet i en eller annan form.

    #119202
    MonsterM
    Deltagare

    Intressant frÃ¥ga. Jag som rätt nyligen blivit möbelsnickare pÃ¥ riktigt blev fascinerad över hur otroligt givmilda och öppna mina ”konkurrenter” är med sin kunskap. Sökte lite pÃ¥ nätet och snubblade in pÃ¥ http://www.Karlhenrikpettersson.se. Hittade där nÃ¥gra tankar kring kluster, typ Silicon Valley och Hollywood. Nu brukas kluster oftast i geografiska sammanhang, men jag tycker nog att man kan kalla internet för ett kluster.

    Karl skriver tex:

    Ett företags förmåga att bygga långsiktiga konkurrensfördelar genom innovationer och nyskapande, det vi skall kalla innovationskraft, tycks förbättras om det kan ske i en specialiserad, geografiskt koncentrerad miljö. Det gör frågan om kluster och högt socialt kapital särskilt intressant.

    Nu är nog fördelarna med kluster mer koncentrerad till tillverkningsranchen, men jag kommer absolut vara öppen med min kunskap inom e-handel och möbeltillverkning till mina kollegor i branschen om det är någon som frågar om råd.

    Länk till Karls tankar om kluster finns här.

    #119211
    fenrik
    Deltagare

    @Richie72 15583 wrote:

    Vad skulle du kunna luska ut för att vinna fördelar? Det enda hemliga jag har är min kundlista, alla annan information finns på butik21.com eller på nätet i en eller annan form.

    Luska kanske är fel ord med tanke på hur negativt det låter. Men jag tänker i banorna att t.ex få/ta reda på hur sina konkurrenter sköter sin rutiner med returer, lösa logistik problem och fraktpriser med mera. Sådant som man faktiskt ibland vill veta, om man kunde få reda på det.

    Sharing is caring…Jag startade trÃ¥den http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/123-pluskontot-t-ex-50-70-rabatt-pa-dhl-vet-du-nagot.html som jag vet hjälpt mÃ¥nga sänka sina fraktpriser, kanske t.o.m mina konkurrenter. Var det sÃ¥ smart av mig att starta den trÃ¥den, skulle jag behÃ¥llt det försprÃ¥nget för mig själv?

    I ett annat fall fick jag av min kolllega/konkurrent publicerat Adwords statistik för en lång period. Det blev guldvärda siffror för min verksamhet eftersom jag direkt fick RIKTIGA/VERKLIGA siffror att jämföra med från exakt samma bransch. Det gav ju mig fördel kan jag tycka.

    Jag vill gärna dela med mig och hjälpa andra men kanske inte mina värsta konkurrenter, det är väl egentligen inte så konstigt.

    Forsätt gärna dela med dig av dina tankar

    #119213
    Zabler
    Deltagare

    Jag tror inte det är några problem att dela med sig av sina erfarenheter. Jag har hjälpt en del här på forumet via PM redan, trots min korta tid här. Saken är ju att om du nu är så duktig att du faktiskt kan hjälpa andra, då kommer du antagligen fortsätta vara lite skarpare och på det sättet behålla ditt försprång.

    Det viktigaste är att vi hjälps åt att göra e-handel generellt sett bättre. Mer tillgängligt för kunden, ännu mer snackis, bättre funktioner med mera med mera.

    Traditionell handel, det har jag fått nog av ;)

    #119228
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag håller med om en öppen dialog.

    Men ärligt talat skiter jag i att vara hemlig, vill någon veta vad jag säljer, vilka snitt jag har, täckningsbidrag osv så delar jag gärna med mig utan problem.

    Det är fortfarande tror jag, ”Dom som springer fortast med kvalité, uthÃ¥llighet och med äkta kärlek och ärlighet i sitt handlande som kommer längst”.

    #119266
    Lastbryggan
    Deltagare

    Detta är lite klurigt hur mycket man skall prata eller inte, jag kan väl känna att jag som är inne på mitt 17e år som e-handlare inte gärna sitter och delar med mig om allt jag har utvecklat och kommit fram till genom åren.

    PÃ¥ nÃ¥t sätt känner jag att när lilla Lisa skall öppna sin första shop utan ett öre pÃ¥ fickan och helt novis om hur det funkar i verkligheten och dessutom tror att hon kan glida förbi alla misstag pÃ¥ en räkmacka, dÃ¥ ser jag lite rött. Hon kan gott gÃ¥ pÃ¥ samma misstag som jag har gjort…*hehe*

    Trots allt är man alltid sig själv närmast. Däremot delar jag gärna med mig av saker till kollegor som är ”pÃ¥ samma nivÃ¥” om man kan uttrycka sig sÃ¥ utan att lÃ¥ta kaxig. SÃ¥ länge jag fÃ¥r nÃ¥got tillbaka i form av liknande input vill säga.

    Sedan finns det saker jag aldrig skulle diskutera i ett öppet forum då det alltid finns konkurrenter som ligger och väntar i vassen på att sticka kniven i ryggen på mig. Jag skulle aldrig öppet skriva om ex. vad som funkar bäst på Adwords, eller vilka annons-ställen som funkar bäst. Varför skall jag indirekt genom att skriva öppet tala om för mina konkurrenter var dom bäst kan snuva mig på bra trafik?

    För att Ã¥tergÃ¥ till topic ”Relation till konkurrenter” sÃ¥ har jag en mycket bra relation till de flesta kollegor i branschen och pratar med flera av dem flera gÃ¥nger i veckan. Men jag skulle dock aldrig säga vilka mina bästa annonsställen är eller tipsa om saker som skulle kunna göra att de skulle tjäna pÃ¥ det gentemot mig. Att tala är silver och att tiga är guld!

    Nu kan jag lÃ¥ta som en gammal surgubbe som inte delar med mig… Men tvärtom älskar jag att fÃ¥ dela med mig av erfarenheter och tips och jag hoppas inte att nÃ¥gon upplever mig som att jag bara tar utan att ge.

    Jag tycker att det är en stor förmån för mig att få vara delaktig på ex. ett forum som detta och kan ibland bli lite less på folk som ser det som en rättighet att bara vara här och luska och plocka idéer utan ett dela med sig.

    Over & Out från mannen med fredagens tråkigaste inlägg :)

    #119267
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror att de flesta innerst inne resonerar ungefär som du. Vissa saker kan man gott dela med sig av, och ta del från andra, därför att det egentligen inte är någon kritisk information. Men sådant som leverantörer, vilka sökord som går bäst, marginalberäkningar och annat som kan bli jobbigt om en konkurrent snappar upp det behåller jag gärna för mig själv.

    Sedan kan jag byta en del uppgifter i lite mindre öppna sammanhang än ett forum med E-handlare jag har förtroende för.

    #119269
    Lastbryggan
    Deltagare

    Men sÃ¥dant som leverantörer…

    Den glömde jag… har nÃ¥n i veckan som ringer eller mejlar mig om att de skall öppna en shop liknande min och undrar vilka leverantörer vi handlar ifrÃ¥n…

    Svaret brukar bli ICA och Statoil :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.