Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ska man vara snäll?
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av
Emil.
-
FörfattareInlägg
-
13 december, 2011 kl. 18:57 #96987
Php
DeltagareHej!
Vi har skickat ett paket till vår kund via postförskott. Kunden skicka detta till oss:
”Skickar ett mail ang mitt paket som ska hämtas kan ni kanske dra ut på tiden så jag kan hämta det senare då det skett en olycka i familjen o har ingen möjlighet att åka ifrån sjukhuset.”
Hur skulle ni ställa er till detta?
Ta tillbaka ordern, skicka den igen via Klarna och skita i att debitera 250 kr för outlöst paket?
13 december, 2011 kl. 19:04 #132275Per Nilsson
Deltagare@Php 30159 wrote:
Hej!
Vi har skickat ett paket till vår kund via postförskott. Kunden skicka detta till oss:
”Skickar ett mail ang mitt paket som ska hämtas kan ni kanske dra ut på tiden så jag kan hämta det senare då det skett en olycka i familjen o har ingen möjlighet att åka ifrån sjukhuset.”
Hur skulle ni ställa er till detta?
Ta tillbaka ordern, skicka den igen via Klarna och skita i att debitera 250 kr för outlöst paket?
Jag hade definitivt inte krävt in pengarna i det här fallet. Känns magstarkt att kräva in pengar när de faktiskt har förklarat sig via mail och situationen är så pass prekär som den är.
Glöm inte att det är jul snart.
13 december, 2011 kl. 19:07 #132278Lastbryggan
DeltagareDet beror lite på ordervärde/förtjänst om du har råd att ta en extra liten kostnad för att hjälpa kunden men generellt skulle jag fixa det för kunden, han kommer alltid att vara dig lojal.
Fyll i en blankett på posten och förläng liggetiden åt kunden om denne hinner hämta den inom 2 extra veckor. (kostar 250kr har jag för mig) Om inte så gör en deal med kunden att du kan skicka den igen när han/hon har möjlighet att hämta den.
13 december, 2011 kl. 19:16 #132280GregerA
DeltagareJag har haft några sådana incidenter, men i samtliga fall så har kunden varit beredd att stå för merkostnaderna. Så jag har debiterat verklig returfrakt plus ny frakt, mot att kunden satt in pengarna i förskott innan vi skickar ut paketet igen. Då har kunden sluppit undan med max 150:- extra, ännu billigare om det varit brev-PF.
13 december, 2011 kl. 19:34 #132282Emil
Deltagare@GregerA 30169 wrote:
Jag har haft några sådana incidenter, men i samtliga fall så har kunden varit beredd att stå för merkostnaderna. Så jag har debiterat verklig returfrakt plus ny frakt, mot att kunden satt in pengarna i förskott innan vi skickar ut paketet igen. Då har kunden sluppit undan med max 150:- extra, ännu billigare om det varit brev-PF.
Du har nog speciella kunder..Jag är jävligt less på pf och kunder som inte löser ut…Procentuellt sett så är det oftast kvinnor som inte löser ut. Men som tur är har jag väldigt få köp mot pf nu för tiden. Att ha många olika betalalternativ + lite högre pf-avgift har nog hjälpt en del.
Jag tycker det är en lite extrem avgift för förlängd liggetid så det är aldrig värt att hjälpa kunden med det.13 december, 2011 kl. 20:05 #132290NO LINGO
DeltagareHellre fria än fälla särskilt i detta fallet då kunden själv har förutsett problemet och kontaktat er. De kunder som inte hör av sig till oss om outlösta postförskott ger vi ingen nåd. Den som återkommer och på ett trevligt sätt förklarar situationen debiterar vi inget trots att vi skulle kunna med stöd av våra köpvillkor utan avslutar ärendet och önskar kunden välkommen åter.
13 december, 2011 kl. 20:31 #132301GregerA
Deltagare@Emil 30173 wrote:
Du har nog speciella kunder..Jag är jävligt less på pf och kunder som inte löser ut…Procentuellt sett så är det oftast kvinnor som inte löser ut. Men som tur är har jag väldigt få köp mot pf nu för tiden. Att ha många olika betalalternativ + lite högre pf-avgift har nog hjälpt en del.
Jag tycker det är en lite extrem avgift för förlängd liggetid så det är aldrig värt att hjälpa kunden med det.Jo visst har jag speciella kunder, och relativt få kvinnor … 😮 … men det finns de som bara struntar i att lösa ut paket också. De får en faktura på 250:-. Men de som i alla fall hör av sig i förväg tycker jag man kan vara schysst mot, men samtidigt förklara att det faktiskt kostar oss en bra slant, så att det inte tas för givet att man alltid kan göra så.
13 december, 2011 kl. 20:43 #132304Emil
Deltagare@GregerA 30196 wrote:
Jo visst har jag speciella kunder, och relativt få kvinnor … 😮 … men det finns de som bara struntar i att lösa ut paket också. De får en faktura på 250:-. Men de som i alla fall hör av sig i förväg tycker jag man kan vara schysst mot, men samtidigt förklara att det faktiskt kostar oss en bra slant, så att det inte tas för givet att man alltid kan göra så.
Själv är jag alldeles för snäll, men det verkar som att det är svårt att kräva in pengar. Fast det kanske inte gäller dig, du som har lite speciella kunder…
Själv fick jag en pf-retur idag. Kvinna som la 2 beställningar mot pf. Jag mejlar och säger att jag kan lägga ihop dem till en så sparar hon in en pf-avgift + får det fraktfritt. Hon tackar nej och säger att hon vill ha 2 leveranser. Min magkänsla sa mig att det var något skumt med beställningarna, redan innan jag slängde iväg ett mejl där jag också påpekade vad det kostar att inte lösa ut. Jag drog till och med ut på att skicka, velade en hel del. Och visst, idag kom ett av dem i retur. Så hon löste ut det ena men inte det andra..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.