Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Smartwebbutik
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Smartwebbutik.
-
FörfattareInlägg
-
17 mars, 2011 kl. 22:20 #95745
Plastskivor
DeltagareEftersom jag har min låda hos Starweb så fick jag erbjudande om gratis medlemskap på Smartwebbutik, vilket annars skulle kosta bortåt 2 lapp.
Jag uppfattar att det skulle vara nåt i stil med Lessmore.Så jag anmälde mej till detta och fick ett mail i retur med prislistor mm.
Kollade prislistan för emballage men den innehöll ingenting av det jag brukar köpa förutom tejp och det var inte billigt. Däremot stod det att man kunde fylla i en offertbegäran till Christer Nörd AB (hoppsan.. en felstavning där men det blev ju kul sÃ¥ jag lÃ¥ter den stÃ¥ kvar) där man skulle fylla i Ã¥rsförbrukning mm. Men vaddÃ¥?? Det är väl just den proceduren man vill komma bort ifrÃ¥n med denna typ av medlemskapsupplägg ?? Att bara begära in offert frÃ¥n en leverantör är väl knappast nÃ¥t man behöver nÃ¥got medlemskap för…(?)Vad har ni för synpunkter/erfarenheter av denna tjänst?
20 maj, 2011 kl. 13:12 #122890kasoe
DeltagareJag blev kontaktad av smartwebbutik och eftersom jag har ENORMA problem med posten och deras klart förvirrande upplägg för ”paket” sÃ¥ är jag sugen pÃ¥ att nappa. Det jag behöver är i princip ”papplÃ¥dor”, ”bubbelkuvert” och framför allt ”frakt” till privatpersoner, dvs precis det som de erbjuder.
Jag kan väl hålla med om det du skriver men jag gillar STARKT att de har en engångsavgift.
Jag har tidigare varit med i Lessmore och kommer vara det i ett Ã¥r till dÃ¥ de har ett operhört bedrägligt avtal, jag tycker det är bedrägeri men de kör med ”passivt medlemsförnyande” vilket betyder att de skickar en faktura pÃ¥ medlemskap EFTER att det har förnyats. Därmed sÃ¥ kan man inte säga upp avtalet utan mÃ¥ste vara med i ett Ã¥r till… Jag försökte säga upp mitt medlemskap samma dag jag öppnade fakturan men se det gick inte, jag har inte gett upp ännu men för mig är detta oerhört likt de ”skumraskaffärer” som andra företag sysslar med, men Lessmore rekommenderas av Swedbank vilket gjorde att jag trodde de hade mer renhÃ¥riga avtal.
För mig kostar avtalet i Lessmore drygt 2.000:-, det motsvarar ca 10-20% av det belopp jag betalar om Ã¥ret i ”paketfrakt” sÃ¥ det är en rätt dÃ¥lig affär iom att deras rabatt är 5-15%…
”Smartwebbutik” har en engÃ¥ngssumma (än sÃ¥ länge) och sen fÃ¥r man samma eller bättre avtal än genom Lessmore vad jag har kommit fram till sÃ¥ jag skulle rekommendera det trots allt.
Posten är helt sjuka, om man är ”Avtalskund” kostar det 211 kronor att skicka ett paket som kostar 150:- om det lämnas in i kassan. Som tack för att jag skaffar och skriver ut etiketterna och sköter all adminstration sÃ¥ fÃ¥r jag betala 60:- extra per paket. Visst, det ingÃ¥r ”hämtning” men dÃ¥ det mesta görs utanför kontorstid och jag bor i en liten ort sÃ¥ blir det oftast att lämna in paket vid ca 21.00 pÃ¥ Coop i byn…
Posten GÃ…R inte att begripa, med flera bolag där man som ”kund” har avtal med olika bolag och fÃ¥r flera kundnummer opch där postens bolag använder tjänster av varandra och dÃ¥ utnyttjar varandras kundnummer är helt omöjligt att begripa… Jag har kollat med Posten, och de sänder ut fakturor antingen när man uppnÃ¥tt 1000:- eller vid mÃ¥nadsskifte. För Maj hade jag 3 fakturor varav tvÃ¥ var under 1000:- och dessa var dÃ¥ pÃ¥ tvÃ¥ olika kundnummer men för ena kundnumret hadfe jag fÃ¥tt tvÃ¥ fakturor, en frÃ¥n vardera av postens bolag. Varje med 20:- i fakturaavgift. Som rÃ¥ge sÃ¥ skickar de opcksÃ¥ faktura specifikationen separat i eget brev. SÃ¥ jag fick alltsÃ¥ samma dag (eller nära inpÃ¥) totalt 6 brev frÃ¥n posten som jag tycker man borde kunnat samfakturera. Men posten finns inte för kundens räkning utan det är kunderna som finns för postens räkning… Jag kan inte fÃ¥ det till annat…Jag är sjukt trött pÃ¥ att man som ”SmÃ¥företagare” plötsligt utsätts för en hel rad med mer eller mindre skumma ”bedrägeriförsök” och ”FörmÃ¥nliga företagsavtal” som pÃ¥ sista raden blir DYRARE än ”vanliga tjänster”, jag är tokförbannad pÃ¥ detta… Och dessutom märker man oerhört fort att de säkerheter man har som ”konsument” är som bortblÃ¥sta när man är företag, det är sjukt lätt att bli blÃ¥st…
Jag har Ã¥kt pÃ¥ en och annan mina men nu säger jag nej till allt, troligen missar jag en och annan bra deal men det är bättre än att bli blÃ¥st, för blÃ¥st blir man nog 3-4 gÃ¥nger mer än man gör en ”bra deal”…
”No more Lessmore för mig”, men vad som blir alternativet för mig är ännu öppet även om Smartwebbutik ligger bra till. För smÃ¥försändelser sÃ¥ är fortfarande ”Posten” bra men dÃ¥ kan man skippa ”Posten Logistik AB”…
Nu fick jag skriva av mig (tack…) och var nog inne pÃ¥ en hel del i samma trÃ¥d, men jag tar GÄRNA emot tips pÃ¥ alternativ till Smartwebbutik och Lessmore, det senare ska jag lämna snarast möjligt, om det nu gÃ¥r…
Hälsar,
Anders Ö – i desperat logistikpanik…22 maj, 2011 kl. 12:43 #122942Prix
DeltagareHåller me ovanstående skrivare när det gäller posten. Att skicka som brev kan löna sig men då har du ingen möjlighet att spåra försälndelsen (om du inte rek. den) vilket blir lönlöst. Jag råder dig Anders Ö. att kolla upp pluskontot som enligt många på forumet verkar tycka om. Finns en tråd att läsa om just detta så sök gärna på den.
Berätta gärna om du lyckas dra dig ur ditt lessmore avtal.
28 maj, 2011 kl. 11:51 #123232Smartwebbutik
DeltagareHej!
Tack för feedbacken. Största skillnaden mellan oss och Lessmore är vår anslutningsavgift, vi upplever att kunder känner att årsavgifter, startavgifter samt krångliga avtal bara rör till det. Därför har vi bestämt att endast debitera en anslutningsavgift på 1900 kr. Det har fungerar bra tycker vi!
Tillsammans med Starweb.se har vi ett samarbete där dem står för anslutningsavgiften för deras kunder, dem erbjuder väldigt bra ehandelslösningar så vi är stolta att även representera deras tjänster till våra medlemmar.
Gällande förpackningsmaterialet så är vi medvetna om att systemet som vi erbjuder idag kan förbättras. Just nu arbetar vi på att förbättra samt förenkla för bokningar och kundregistreringar när det gäller frakt och logistik. Sedan kommer vi arbeta mer med förpackningsmaterialet, men det finns redan nu riktigt häftiga planer för detta
/Fredrik Larsson, Smartwebbutik.se
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.