Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › SpĂ„rbart eller ej
- Detta Àmne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 8 Är, 9 mÄnader sedan av
shakh2.
-
FörfattareInlÀgg
-
2 februari, 2017 kl. 11:04 #103987
shakh2
DeltagareHej Ehandlare,
HÄller pÄ med en liten undersökning om var man som ehandlare bör sÀtta vÀrdegrÀnsen pÄ ett utskick. VÀrdegrÀns för att antingen anvÀnda spÄrbar försÀndelse kontra ospÄrbart.
BĂ„de utrikes sĂ„som inrikes. NĂ€r det gĂ€ller leveranshastighet sĂ„ Ă€r ju inte det ena snabbare Ă€n det andra. Fördelen med spĂ„rbart Ă€r att det ger en ”inre tro”, trygghet att det skall minska svinn i kedjan. Tror dock att skillnaden mellan stölder av ospĂ„rbara kontra spĂ„rbar ligger pĂ„ 1%.
Men om man kan skÀra i leveranskostnader med 25-30% Àr dÄ ospÄrbart rÀtt vÀg att gÄ?
Var skulle ni sÀtta brytpunkten 250 kr, 500 kr, 750 kr etc.
Med dagens konkurrens sÄ skall man ju hÄlla kostnaderna nere och leveranser Àr ju det en viktig del som alla försöker pÄverka.
SÄ spÄrbart eller ej?
2 februari, 2017 kl. 12:59 #183203Nicklas
DeltagareVad har du tÀnkt göra med informationen eftersom du registrerat ett anonymt konto hÀr.?
2 februari, 2017 kl. 19:53 #183205shakh2
DeltagareHej Nicklas
Jag skall starta upp en ehandel bĂ„de för utrikes och inrikes försĂ€ljning. DĂ„ jag tidigare arbetat med logistik Ă€r jag insatt i den delen. Jag fick information frĂ„n Dhandel logistik dagen senast att eftersom det Ă€r tuffare att konkurrera med produkt endast, sĂ„ har ehandlare de senaste Ă„ren haft som stor prioritet att sĂ€nka sina leveranskostnader. Fraktbolagen blir med och mer pressade och snart kan de inte gĂ„ lĂ€gre om de inte fĂ„r till fler budbils delningar med âkonkurrerandeâ fraktbolag.
DÄ ÄterstÄr att vad kan man göra sjÀlv för att pÄverka kostnaden. Det Àr mycket tal om snabbare leveranser med spÄrning som man kan följa i mobil. (budbee.se som exempel.) Det lÄter ju bra men om man inte tycker att spÄrbart Àr det viktigaste utan istÀllet att hÄlla kostnaderna nere dÄ Àr ospÄrbart ett alternativ.
Eftersom detta Àr ett forum för ehandel och denna del av forumet logistik, sÄ tÀnkte jag att hÀr finns kunskap. Det Àr dock inte sÀkert att den vill delas dÄ de som kör ospÄrbart kanske Àr nöjda med vad de tycker Àr en konkurrensfördel?
BerÀtta gÀrna hur du ser pÄ det.
2 februari, 2017 kl. 23:02 #183207Dan
DeltagareDet beror pÄ:
-Svinngrad
-Bruttomarginal
-Fraktpriser
-Kostnad för omskick/reklamationshantering
-med meraVanligt Àr 300-1200kr beroende pÄ bruttomarginal.
Gjorde en enkel excel som visar diff för det enklaste scenariot som jÀmför 100% spÄrbart mot 100% brev hÀr:
http://www.ehandel.se/bilder/sparbart_eller_ej.xlsx
Sen bör en korrekt analys innehÄlla de olika use-casen som shoppen har. En butik som sÀljer 50% av orders med ett par iphonelurar och andra 50% med ipads med total snittorder om 2000kr, blir den hÀr snurran ej sÄ relevant för dÄ man kan ha 10% svinn i ipadklassen och 0% svinn i lurklassen och dÄ lÀtt lura sig sjÀlv.
Men ja det Àr hyfsat lÀtt att berÀkna men innan man haft 1000 orders i sin shopp sÄ Àr det rÀtt mycket slöseri med tid
hitta pÄ en siffra, splitta spÄrbart/ej för lÀgre snittfrakt och justera fraktfrigrÀns nÀr man inser att man fuckat up. Alla butiker/kundgrupper Àr olika. Men ett kort svar: 600kr ex moms.
3 februari, 2017 kl. 07:22 #183208Nicklas
Deltagare@shakh2 89230 wrote:
Hej Nicklas
Jag skall starta upp en ehandel bĂ„de för utrikes och inrikes försĂ€ljning. DĂ„ jag tidigare arbetat med logistik Ă€r jag insatt i den delen. Jag fick information frĂ„n Dhandel logistik dagen senast att eftersom det Ă€r tuffare att konkurrera med produkt endast, sĂ„ har ehandlare de senaste Ă„ren haft som stor prioritet att sĂ€nka sina leveranskostnader. Fraktbolagen blir med och mer pressade och snart kan de inte gĂ„ lĂ€gre om de inte fĂ„r till fler budbils delningar med âkonkurrerandeâ fraktbolag.
DÄ ÄterstÄr att vad kan man göra sjÀlv för att pÄverka kostnaden. Det Àr mycket tal om snabbare leveranser med spÄrning som man kan följa i mobil. (budbee.se som exempel.) Det lÄter ju bra men om man inte tycker att spÄrbart Àr det viktigaste utan istÀllet att hÄlla kostnaderna nere dÄ Àr ospÄrbart ett alternativ.
Eftersom detta Àr ett forum för ehandel och denna del av forumet logistik, sÄ tÀnkte jag att hÀr finns kunskap. Det Àr dock inte sÀkert att den vill delas dÄ de som kör ospÄrbart kanske Àr nöjda med vad de tycker Àr en konkurrensfördel?
BerÀtta gÀrna hur du ser pÄ det.
RÀkna in extrakostnaden pÄ frakten i varans pris och kör allt spÄrbart Àr mitt tips!
3 februari, 2017 kl. 07:43 #183210Stefan72
Deltagarekan det verkligen skilja sÄ mycket i priser dÄ ? Det enda icke spÄrbara idag Àr ju brev med porto dÄ och med dagens moms pÄ de sÄ blir det ju i realiteten inte sÄ stor skillnad. Ett brev med nÄn pjÄp i kan ju lÀtt kosta 40-50kr och det Àr man ju snudd pÄ nere i pÄ normala avtal med annan speditör. DÄ bortser jag helt frÄn fördelarna med brev i övrigt.
3 februari, 2017 kl. 07:54 #183211shakh2
DeltagareTack Dan!
VÀldigt seriöst svar. Tror att denna frÄgestÀllning har mÄnga privata ehandlare stÀllt sig, kanske gnuggat sig i skallen lite för mycket och brÀnt onödig tid. Nu har vi en modell att utgÄ ifrÄn.
Mvh:Samir3 februari, 2017 kl. 13:25 #183216shakh2
DeltagareHej Stefan72,
Jovisst har du rĂ€tt i att priserna inte skiljer sig vĂ€ldigt mycket Ă„t eller betyder massor om man har liten volym. DĂ€remot om man tar priserna frĂ„n Ehandels Edge erbjudande sĂ„ kostar ett 1kg paket 48,33 kr inklusive drivmedelstillĂ€gg med DHL. Postnords ospĂ„rbara Ă€r om man kan lĂ€mna in 100 per sĂ€ndning och anvĂ€nder sig av varubrev ekonomi 31,47 kr. Det finns ju Ă€ven MTD med sitt spĂ„rbara som dock âkĂ€nnsâ som ospĂ„rbart för lĂ€gre kostnad.
Sedan handlar det förutom om volym Ă€ven om vad man sĂ€nder som Dan pĂ„talar. Ăr vĂ€rdet högt vill man ju bĂ„de ha skĂ€rp och hĂ€ngslen.
Det vore intressant om man kunde finna Ehandelsstatistik över genomsnittsvikten pÄ ett ehandelspaket. Visst Àr det Àr ett stort spann frÄn Ehandlare till Ehandlare. Emellertid Àr det en bra vÀg att gÄ för att förstÄ flöde och hur leverantörer tÀnker. Jag har hört att genomsnittsvikten för varubrev ligger straxt under 500g, vet dock inte motsvarande för DHL.
Om man tror pÄ genomsnittsvikten 500 gram för varubrev kan detta tyda pÄ att mÄnga sÀnder ospÄrbart varubrev nÀr de vet att det gÄr in i en brevlÄda och man sparar en dag i distribution dÄ kunden inte behöver besöka ett utlÀmningsstÀlle? Eller tÀnker jag fel dÀr?
BerÀtta hur ni andra tÀnker sÄ kanske vi kan fÄ till lite diskussion, flÀkt och kunskap.
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.