Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › spĂ„rbart logistikproblem
- Detta Àmne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 Är, 4 mÄnader sedan av
pietrostavros.
-
FörfattareInlÀgg
-
29 maj, 2012 kl. 11:39 #98200
Ignotum
DeltagareJag Àr ju som bekant nystartad, sÄ avtalskund och skicka 100 varubrev Ät gÄngen osv Àr oaktuellt. DÄ har jag istÀllet följande problem:
skickar jag spÄrbart med posten skicka direkt, hamnar jag pÄ 39kr (sÀljer accessoarer sÄ jag klarar mig oftast under 2kg/paket. Detta hamnar pÄ utlÀmningsstÀlle.
VÀljer jag istÀllet att skicka sÄ att paketet hamnar i kundens brevlÄda hamnar jag som oftast en bit under 39kr. MEN INTE SPà RBART. vill jag ha bÄde spÄrbart och att försÀndelsen ska hamna i kundens brevlÄda kostar det 139kr. Oaktuellt!
NÄgon som vet ett fraktbolag eller en annan tjÀnst via posten jag kan anvÀnda som gör försÀndelsen spÄrbar och hamnar i kundens brevlÄda för runt 39kr dÀr man inte behöver skicka 100 paket Ät gÄngen?
Eller nÄgon som vet vad svenska folket föredrar:
1. spĂ„rbart – utlĂ€mningsstĂ€lle
2. ej spĂ„rbart – direkt i brevlĂ„da
3. pest eller kolera29 maj, 2012 kl. 11:42 #146531Joel
DeltagareVarför kan du inte vara avtalskund?
Du fÄr skicka enstaka varubrev ocksÄ, men de blir nÄgra kronor dyrare (om det Àr skrymme) Àn med sÀndning (100 brev+).
29 maj, 2012 kl. 12:05 #146532Ignotum
Deltagare@Joel 45815 wrote:
Varför kan du inte vara avtalskund?
Du fÄr skicka enstaka varubrev ocksÄ, men de blir nÄgra kronor dyrare (om det Àr skrymme) Àn med sÀndning (100 brev+).
Det kan jag kanske? Pratade med en dude pÄ posten för nÄgra mÄnader sen och han sa att jag inte skulle vara avtalskund förrÀn jag kunde skicka för 300kr/dag i portoavgift för det skulle inte löna sig. Och det kunde jag ju inte som ny.
Kostar det nÄgot att vara avtalskund förresten? mÄnadsavgift osv?
Och en frÄga till, varubrev Àr alltsÄ bÄde spÄrbara och hamnar i kundens brevlÄda, korrekt?
29 maj, 2012 kl. 12:25 #146533Joel
Deltagare@Ignotum 45816 wrote:
Det kan jag kanske? Pratade med en dude pÄ posten för nÄgra mÄnader sen och han sa att jag inte skulle vara avtalskund förrÀn jag kunde skicka för 300kr/dag i portoavgift för det skulle inte löna sig. Och det kunde jag ju inte som ny.
Kostar det nÄgot att vara avtalskund förresten? mÄnadsavgift osv?
Och en frÄga till, varubrev Àr alltsÄ bÄde spÄrbara och hamnar i kundens brevlÄda, korrekt?
Det postensnubben snackade om Àr antagligen om du skickar vanlig (icke spÄrbara) A-brev mot faktura (s.k följesedel), dÄ mÄste man skicka för mer Àn 300 kr Ät gÄngen, annars blir man bestraffad med 60 kr.
Men nÄgon sÄdan grÀns finns inte för varubrev. Det kostar inget att vara avtalskund och du betalar endast för de försÀndelser som du skickar.
Varubrev Àr spÄrbara till viss del kan man sÀga. De fÄr ett kolli-id och scannas hos Posten att de Àr pÄ vÀg, om de inte gÄr att dela ut i brevlÄda scannas de hos ombudet sÄ kunden fÄr en SMS-avisering. Men delas de ut direkt i brevlÄdan sÄ finns inte det loggat nÄgonstans.
Det Àr ivf ytterst fÄ varubrev som kommer bort.
29 maj, 2012 kl. 12:49 #146535Ignotum
DeltagareJag förstÄr.
Ăn en gĂ„ng har en ehandlare lyckats förklara med otĂ€ck precision hur det hela fungerar. Och detta via 2 foruminlĂ€gg istĂ€llet för via telefon med postens kundtjĂ€nst. Det sĂ€ger en hel del.Tack du, har redan skickat in ansökan om att bli avtalskund
Detta löste ju ett major problem för mig. Jag var helt insnöad pÄ dudens svar nÀr jag ringde sÄ jag ansÄg det hela vara kört. SÄ var fallet ej, denna spÄrning Àr ju helt ok, Àven om det inte Àr post paket finess pÄ det. Men men.
29 maj, 2012 kl. 17:29 #146554FredrikGust
DeltagareNotera ocksÄ skillnaden mellan Posten Logistik och Posten Meddelande. RÄkar man hamna hos logistik kÀnner de inte till nÄgot alls om brevtjÀnsterna.
29 maj, 2012 kl. 18:22 #146560Jeff
DeltagareKom ihÄg att varubreven dock inte Àr försÀkrade (som MyPack) och tappar posten bort det sÄ utgÄr ingen ersÀttning. SÄ att du har med det i berÀkningen
29 maj, 2012 kl. 18:43 #146562Ignotum
Deltagare@Jeff 45845 wrote:
Kom ihÄg att varubreven dock inte Àr försÀkrade (som MyPack) och tappar posten bort det sÄ utgÄr ingen ersÀttning. SÄ att du har med det i berÀkningen
Tack för tipset. Jag har med det i berÀkningen. à andra sidan Àr ju ej-spÄrbart via postens skicka direkt tjÀnst heller inte försÀkrade sÄ det Àr ju same same but different dÀr.
Nu fÄr iaf kunden reda pÄ vart paketet Àr om jag förstÄtt det rÀtt (Ätminstone pÄ de stora postterminalerna runt om landet va?)
Med postens ej spÄrbara skicka direkt sÄ fÄr man ju inte reda pÄ nÄgot alls.29 maj, 2012 kl. 19:03 #146564Joel
Deltagare@Ignotum 45847 wrote:
Nu fÄr iaf kunden reda pÄ vart paketet Àr om jag förstÄtt det rÀtt (Ätminstone pÄ de stora postterminalerna runt om landet va?)
Korrekt uppfattat!
30 maj, 2012 kl. 10:40 #146624pietrostavros
Deltagare@Ignotum 45819 wrote:
Jag förstÄr.
Ăn en gĂ„ng har en ehandlare lyckats förklara med otĂ€ck precision hur det hela fungerar. Och detta via 2 foruminlĂ€gg istĂ€llet för via telefon med postens kundtjĂ€nst. Det sĂ€ger en hel del.Tack du, har redan skickat in ansökan om att bli avtalskund
Detta löste ju ett major problem för mig. Jag var helt insnöad pÄ dudens svar nÀr jag ringde sÄ jag ansÄg det hela vara kört. SÄ var fallet ej, denna spÄrning Àr ju helt ok, Àven om det inte Àr post paket finess pÄ det. Men men.
Postens personal har lite svÄrt med att veta vad som Àr sant och inte.
Jag pratade med en förra veckan som sa att nÀrmaste inlÀmningsstÀlle för postens varubrev lÄg 6 mil bort.
Jag tyckte att det var lite konstigt sÄ jag kollade med personalen pÄ brevbÀrarkontoret hÀr hemma och dom sÄg inga problem alls med att ta emot postens varubrev.
SÄ det gÀller hela tiden att fÄ tag pÄ rÀtt mÀnniskor som verkligen vet hur det funkar och inte dom som bara kan lÀsa innantill frÄn sina icke uppdaterade websidor. -
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.