Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › SpĂ„rning Adwords/Analytics
- Detta Àmne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 Är sedan av
Runns.se.
-
FörfattareInlÀgg
-
18 juni, 2010 kl. 06:36 #94653
Thomas THL
DeltagareGod morgon!
PĂ„ min önskelista finns det en ”SpĂ„rning för puckon”-guide (lĂ€s lĂ€ttfattad steg för steg) nĂ€r man anvĂ€nder Adwords och Analytics.
FrÄn skapa kampanj pÄ Adwords till skapa en spÄrning pÄ Analytics.
NÄgon som Àr hemma pÄ detta och har lust att sÀtta ihop nÄgot?
Mvh
Thomas18 juni, 2010 kl. 07:51 #111922Christoffer Tyrefors
DeltagareĂr det en webshop vi pratar om?
IsĂ„fall hade jag aktiverat ehandel i analytics och spĂ„rat alla ordrar dĂ€r – och dĂ„ kommer det automatiskt (med viss fördröjning) till adwords om du anvĂ€nder samma googlekonto.
Att spÄra ordrar i analkytics ger ju ocksÄ en jÀkla massa andra fördelar sÄsom att se konverteringsgrad osv.
18 juni, 2010 kl. 09:42 #111932Thomas THL
DeltagareYes, webshop!
Har bÄde analytics och adwords-konton redan.
Har spÄrkod pÄ index.php för analytics men jag bör vÀl ha nÄgon kod för checkout_success.php?
Var hittar jag den?/Thomas
5 juli, 2010 kl. 09:14 #112454Alexander Bergqvist
DeltagareHej Thomas!
För att skapa en framgÄngsrik AdWords-kampanj bör man fundera över vilka besökare man vill fÄ in till sin site. För att kampanjen ska bli kostnadseffektiv handlar det om att driva in sÄ mycket relevanta besök som möjligt. Detta tÀnk mÄste finnas i alla led, frÄn sökord, annonstext till landningssidor.
I början kan det vara bra att köra med lite bredare sökord och sedan nÀr man samlat in lite statistik, börja optimera kampanjen genom att justera sökord, bud och annonstext.
NÀr det gÀller statistikinsamlingen i Google Analytics sÄ mÄste du först lÀgga in trackingkoden pÄ ALLA sidor pÄ siten. Ligger trackingkoden bara pÄ index sÄ kan inte GA spÄra besökarens vÀg genom siten.
NÀr du gjort detta bör du sÀtta upp ett mÄl för att kunna mÀta shoppens konverteringsgrad. MÄlet kan du med fördel stÀlla in för de besökare som kommer till /checkout_success.php eller vad nu bekrÀftelsesidan för bestÀllningar heter.
MÄl stÀlls in under profilinstÀllningar i ditt Google Analyticskonto.
Jag förutsÀtter att du anvÀnder samma Google-konto (Samma inloggningsuppgifter) för bÄde AdWords och Analytics. Om inte sÄ bör du koppla ihop kontona för att spÄra trafiken som kommer frÄn AdWords pÄ ett korrekt sÀtt. Mer om hur man gör det kan du lÀsa hÀr
NÀr du stÀllt in allt detta och kommit igÄng med din AdWordskampanj Àr det hög tid att sÀtta sig in i statistiken. HÀr finns egentligen inga snabbguider eller steg för steg-manualer. Google erbjuder dock onlineutbildningar bÄde för AdWords och Analytics och vill man verkligen satsa pÄ sin onlineverksamhet sÄ kan det vara en bra idé att sÀtta sig in dem.
Google Analytics-utbildningen hittar du hÀr:
Conversion University HelpGoogle Adwords-utbildningen hittar du hÀr:
Google Certification ProgramNÀr du börjar bli lite varm i klÀderna kan jag Àven rekommendera denna blogg som svara pÄ mycket frÄgor som man kan tÀnkas ha och tar Àven upp nya funktioner och tips pÄ hur man kan vrida och vÀnda pÄ statistiken.
Hoppas du fann mitt inlÀgg anvÀndbart och lycka till!
Mvh
Alexander20 oktober, 2014 kl. 13:34 #176573C.Larsson
DeltagareNÄgon som kör prestashop 1,4 och vilken google adwords modul kör du dÄ frÄn addons
22 oktober, 2014 kl. 08:54 #176603 -
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.