Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Telefon eller inte?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96108
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Då jag är magsjuk sedan i Lördags och är hemma idag och imorgon för första gången på jag vet inte hur många år så kan jag helt enkelt inte svara i telefonen för det är inte så trevligt om man skulle behöva springa på toaletten mitt i ett support samtal.

    Så jag har funderat, behöver man ha telefonsupport eller inte?

    Vi får mycket mail och vi svarar snabbt på dessa.

    Men våra telefonsamtal minskar och mailen ökar.

    Jag ”tror” att vi skulle kunna mycket högre kvalité pÃ¥ vÃ¥ra mailsvar och mailtiden skulle kortas ner avsevärt om vi tog bort vÃ¥r telefonsupport.

    Jag ”tror” även att vi sparar irritation frÃ¥n kunder när vi inte kan svara i telefonen.

    Jag ”tror” även att denna tiden vi sparar pÃ¥ att inte ha telefonsupport gör att jag (det är jag som bara har telefonsupporten) fÃ¥r bättre kvalité pÃ¥ mina arbetsuppgifter samt fÃ¥r mer gjort som jag tror genererar pengar (sÃ¥klart det mÃ¥ste göra).

    Så mina frågor är följande:

    1. Vilka har telefonsupport och vilka har inte telefonsupport

    2. Tror du man skulle minska sin försäljningen om man tog bort sitt telefonummer på hemsidan, finns det undersökningar som stöder detta?

    3. Hur skulle du göra?

    #123456
    Parvelito
    Deltagare

    1; Jag har, trots att jag inte har tid, men helt klart är det lättare att hjälpa kunderna till ett köp via telefon än via mail. I synnerhet äldre människor och de som inte har svenska som modersmål. Idag har jag haft tre samtal, två av dem resulterade i en order. Företag ringer också gärna vid en första kontakt. Jag fick t.ex. min största order någonsin via telefon för några veckor sedan.

    2: Jag tror att min försäljning skulle minska, ja. Inte bara från de som inte kan ringa, utan också för dem som vill känna tryggheten i att kunna ringa.

    3: Jag behåller telefonen, men bara som 070-nummer för att ändå försöka hålla samtalen nere på en rimlig nivå.

    #123460
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tack bernt.

    @Parvelito 20372 wrote:

    1; Jag har, trots att jag inte har tid, men helt klart är det lättare att hjälpa kunderna till ett köp via telefon än via mail. I synnerhet äldre människor och de som inte har svenska som modersmål. Idag har jag haft tre samtal, två av dem resulterade i en order. Företag ringer också gärna vid en första kontakt. Jag fick t.ex. min största order någonsin via telefon för några veckor sedan.

    2: Jag tror att min försäljning skulle minska, ja. Inte bara från de som inte kan ringa, utan också för dem som vill känna tryggheten i att kunna ringa.

    3: Jag behåller telefonen, men bara som 070-nummer för att ändå försöka hålla samtalen nere på en rimlig nivå.

    #123461
    Robin
    Deltagare

    Vi har telefonsupport och för vÃ¥r del skulle det vara otänkbart att inte ha det. Hur mycket man förlorar/vinner pÃ¥ att erbjuda det eller inte tror jag beror rätt mycket pÃ¥ vad man säljer. För enkla, mindre kostsamma, och okomplicerade produkter som kräver lite support och där det är relativt lätt att omvandla besökaren till kund sÃ¥ kan det säkert vara sÃ¥ att man sparar in mer kostnader än vad man förlorar i försäljning och ändÃ¥ hÃ¥ller god servicenivÃ¥. I andra änden av skalan tror jag att man fÃ¥r svÃ¥rt att överleva utan att ha ett telefonnummer kunderna kan ringa. Vi exponerar vÃ¥rt kundtjänstnummer i kassan och jag vet att vi fÃ¥r igenom mÃ¥nga avslut den vägen när det gäller kunder som har nÃ¥gon sista fundering eller har nÃ¥got problem med betalningen. I det läget i köpprocessen tror jag det är väldigt viktigt att kunden kan fÃ¥ omedelbar respons – vid ett mailsvar 15 minuter senare är risken att mÃ¥nga fortsatt till nÃ¥gon konkurrent och handlat där istället.

    Komplicerade problem i kombination med att kunden är upprörd kan ofta lösas och vändas till nÃ¥got positivt vid ett enda telefonsamtal, medan det mailledes kanske krävs flera vändor brevväxling innan allt är löst. Jag tycker ocksÃ¥ att det är betydligt lättare att vända en missnöjd kund till en nöjd kund via telefon. Via mail kan det ibland vara svÃ¥rt att ”känna av” kunden och veta om de i slutändan blev nöjda eller inte.

    Sedan ska man inte glömma bort att många inte vill maila utan faktiskt föredrar att ringa. Precis som för Parvelito är det hos oss ofta företagskunder och äldre kunder som vill lägga ordern via telefon.

    #123462
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    1) Har telefonsupport i Gardenhome men ej i Swecat.

    2) Ja, min försäljning skulle minska i Gardenhome, faktum är att jag där slår upp att vi har ordertelefon som en trygghetssignal. Mina kunder är ofta äldre och de vill ringa. Dessutom ser de ofta produkterna i tidningen på plocksidor och vet inte att vi är en e-handel. Där anger alltid tidningen telefonnr på köpställen i slutet av tidningen, så att ha telefon är bra av den anledningen. Vad jag vet finns inga undersökningar gjorda.

    3) Svårt val, jag gillar att ge mailsupport och dagarna blir onekligen avklippta. Telefontider är en variant, att anlita en svarstjänst en annan, men då kan de oftast bara ta rena order.

    #123464
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tack Robin.

    @Robin 20377 wrote:

    Vi har telefonsupport och för vÃ¥r del skulle det vara otänkbart att inte ha det. Hur mycket man förlorar/vinner pÃ¥ att erbjuda det eller inte tror jag beror rätt mycket pÃ¥ vad man säljer. För enkla, mindre kostsamma, och okomplicerade produkter som kräver lite support och där det är relativt lätt att omvandla besökaren till kund sÃ¥ kan det säkert vara sÃ¥ att man sparar in mer kostnader än vad man förlorar i försäljning och ändÃ¥ hÃ¥ller god servicenivÃ¥. I andra änden av skalan tror jag att man fÃ¥r svÃ¥rt att överleva utan att ha ett telefonnummer kunderna kan ringa. Vi exponerar vÃ¥rt kundtjänstnummer i kassan och jag vet att vi fÃ¥r igenom mÃ¥nga avslut den vägen när det gäller kunder som har nÃ¥gon sista fundering eller har nÃ¥got problem med betalningen. I det läget i köpprocessen tror jag det är väldigt viktigt att kunden kan fÃ¥ omedelbar respons – vid ett mailsvar 15 minuter senare är risken att mÃ¥nga fortsatt till nÃ¥gon konkurrent och handlat där istället.

    Komplicerade problem i kombination med att kunden är upprörd kan ofta lösas och vändas till nÃ¥got positivt vid ett enda telefonsamtal, medan det mailledes kanske krävs flera vändor brevväxling innan allt är löst. Jag tycker ocksÃ¥ att det är betydligt lättare att vända en missnöjd kund till en nöjd kund via telefon. Via mail kan det ibland vara svÃ¥rt att ”känna av” kunden och veta om de i slutändan blev nöjda eller inte.

    Sedan ska man inte glömma bort att många inte vill maila utan faktiskt föredrar att ringa. Precis som för Parvelito är det hos oss ofta företagskunder och äldre kunder som vill lägga ordern via telefon.

    #123465
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    ja, och krypa på dig också, glömde det

    #123467
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He He jag tackar Katrin, hoppas vara 100% i form (eller ja nästan) på Torsdag.

    @Kodmyran 20381 wrote:

    ja, och krypa på dig också, glömde det

    #123477
    nmn
    Deltagare

    Det beror väl på vad du vill göra? Tycka ut så mycket varor som möjligt eller se till så att kunderna får den apparat de behöver. Är det bara volym man är intreserad av blir det hela mer ett logistikproblem och marginalerna kommer att pressas över tiden.

    I min bransch spar jag mycket mer pengar åt kunden genom att denna köper rätt vara, inte på att kunden alltid köper den där den är någon % billigare.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.