Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Tolka omvandlingsspÃ¥rning Adwords
- Detta Àmne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av
henrik.
-
FörfattareInlÀgg
-
10 april, 2012 kl. 19:46 #97863
henrik
DeltagareHej!
Jag skulle behöva lite hjÀlp med att tolka lite siffror från Adwords omvandlingsspårning. Jag tycker sjÀlv att resultaten Àr lite konstiga men man kanske inte har koll på hur folk tÀnker riktigt.
Om jag har tex 40 omvandlingar så ger det mig en statistik på:
40 Omvandlingar
7,69 Dagar till omvandling
1,32 Annonsklick per omvandling
3,74 Annonsvisningar per omvandlingDet skulle alltså betyda att det tar folk i snitt nÀstan 8 dagar från de att de klickat på min annons tills de genomför ett köp? Jag har inte haft spårningen på så lÀnge så 40 kanske Àr för lite för att få en bra bild,
Dagar Antal VÀrde
1 dagar 17 0,00 42,11 %
2-3 dagar 2 0,00 5,26 %
3-4 dagar 1 0,00 2,63 %
4-5 dagar 2 0,00 5,26 %
5-6 dagar 2 0,00 5,26 %
6-7 dagar 1 0,00 2,63 %
7-8 dagar 1 0,00 2,63 %
9-10 dagar 1 0,00 2,63 %
10-11 daga 2 0,00 5,26 %
12+ dagar 11 0,00 26,32 %Och sen Àr det mellan 1 och 6 klick på annonsen innan kunden avslutar köpet. Det finns alltså folk som klickar upp till 6 gånger på samma annons och gör detta under en tidsperiod på över 12 dagar innan man avslutar köpet. Och med tanke på antalen så avslutar de direkt eller efter 12 dagar.
Ãr statistiken konstig eller beter sig folk helt enkelt sÃ¥ hÀr?
Finns det någonstans man kan se om folket som har gjort ett avslut Àr nya eller återkommande besökare. Jag kan ju se det på totala antalet besök från adwords men skulle vilja veta om just dessa 40 Àr besök sedan tidigare som bara klickat på annonsen för de kÀnner igen butiken eller om det Àr nya besök.
/Henrik
11 april, 2012 kl. 05:08 #141891lukasbrisman
DeltagareJag tycker det Àr betydligt enklare att fÃ¥ översikt av omvandningsspÃ¥rningen via Google Analytics. DÀr kan man Àven se indirekta omvandlingar (Adwords – Direkt / Adwords – Organiskt) vilket faktiskt i min vÀrld Àr en omvandling frÃ¥n Adwords lika mkt som nÃ¥got annat
Så mitt tips Àr att köra igång GA på riktigt för att kunna få statistiken mer överskådlig och korrekt.
11 april, 2012 kl. 05:33 #141901lukasbrisman
DeltagareKan Àven tillÀgga att 12+ dagar mkt vÀl kan vara återkommande kunder, åtminstone så som jag lÀser statistiken på mitt GA-konto.
12 april, 2012 kl. 18:53 #142185henrik
DeltagareBåde 12 och 1 dagars skulle nog kunna vara både nya och återkommande, det Àr det som Àr så störigt att man inte kan se det.
Kan man se det om man gör spårningen i GA istÀllet. Ska prova med det också.
Målet med Adwords Àr ju att nya kunder ska hitta in och handla men visar det sig att för många återkommande kunder anvÀnder det så kanske man bara ska köra på det organiska istÀllet.
-
FörfattareInlÀgg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta Àmne.