Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › TrĂ¥kig faktura
- Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 Ă¥r, 4 mĂ¥nader sedan av
WebWatch.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2012 kl. 07:13 #98043
Tomas
DeltagareKonstigt med sĂ¥n trist faktura tycker jag. Känns ju sĂ¥ där rolig att skriva ut om man nu skulle vilja ha som ett ”snyggt” kvitto pĂ¥ köpet. Valde faktura 7 dagar, inte mycket att orda om. Men känns ju lite trist att leverans sker 3:e beräknat leveransdatum 10:e sammanfaller med förfallodatum. I praktiken innebär det att jag mĂ¥ste betala innan jag sett varan. SĂ¥ gör i alla fall inte jag med mina fakturakunder. Det är ju att be om en sur kund som kanske valt faktura för att verkligen se att man fĂ¥r sina varor innan betalning. Man fĂ¥r väl vara tacksam att de inte aktiverade fakturan vid beställning för tvĂ¥ dagar sedan…
3 maj, 2012 kl. 07:20 #144321Andreas
DeltagareHoppas du alls fĂ¥r däcken, däckonline är tyvärr värdelösa pĂ¥ att hantera problem/ returer.
Jag skickar alltid ut fakturan först sedan när kunden fĂ¥tt sin produkt, detta av tvĂ¥ orsaker.
1. Kunden gillar det. Trygghet!
2. Jag behöver ej betala avgift för fakturor som har aktiverats för snabbt och sedan avaktiveras pĂ¥ grund av returnering/problem.Klarna tar betalt även om fakturan senare makuleras.
3 maj, 2012 kl. 07:36 #144324Joel
DeltagareDet var inte bara trĂ¥kiga betalningsvillkor, även utseendet var sjukt trist.
Vi har nyligen designat om vĂ¥rt mail för orderbekräftelse (det som skickas ut när kunden lagt sin beställning) frĂ¥n att vara ett rent text-mail till html:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=645&stc=1&d=1336030659[/IMG]
Ser klart roligare ut tycker jag
3 maj, 2012 kl. 07:39 #144325Per Nilsson
Deltagare@Joel 43394 wrote:
Det var inte bara trĂ¥kiga betalningsvillkor, även utseendet var sjukt trist.
Vi har nyligen designat om vĂ¥rt mail för orderbekräftelse (det som skickas ut när kunden lagt sin beställning) frĂ¥n att vara ett rent text-mail till html:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=645&stc=1&d=1336030659[/IMG]
Ser klart roligare ut tycker jag
FrĂ¥ga:
Om man tittar pĂ¥ detta ur kundens perspektiv. Spelar verkligen designen pĂ¥ ett ordermail sĂ¥ stor roll?
I mina ögon är ett stelt och informativt orderbekräftelsemail att föredra dĂ¥ det är en företagshandling. Jag kräver inte glada blĂ¥ gubbar pĂ¥ ICA-kvittot när jag handlar.
Fast det beror väl pĂ¥ vad man säljer.
Ă„r du med pĂ¥ hur jag tänker?
3 maj, 2012 kl. 07:43 #144327Anton A
Deltagare@Per Nilsson 43395 wrote:
FrĂ¥ga:
Om man tittar pĂ¥ detta ur kundens perspektiv. Spelar verkligen designen pĂ¥ ett ordermail sĂ¥ stor roll?
I mina ögon är ett stelt och informativt orderbekräftelsemail att föredra dĂ¥ det är en företagshandling. Jag kräver inte glada blĂ¥ gubbar pĂ¥ ICA-kvittot när jag handlar.
Fast det beror väl pĂ¥ vad man säljer.
Ă„r du med pĂ¥ hur jag tänker?
Jag hĂ¥ller inte med! Jag tycker att orderbekräftelsen är en del av köpupplevelsen.
Riktig snygg orderbekräftelse Joel!
3 maj, 2012 kl. 07:47 #144329Per Nilsson
Deltagare@skinza.se 43397 wrote:
Jag hĂ¥ller inte med! Jag tycker att orderbekräftelsen är en del av köpupplevelsen.
Riktig snygg orderbekräftelse Joel!
Ja, sĂ¥ är det.
Och för mig är ett strikt och informativt bekräftelsebrev en bättre kundupplevelse.
3 maj, 2012 kl. 07:48 #144330Joel
Deltagare@Per Nilsson 43395 wrote:
FrĂ¥ga:
Om man tittar pĂ¥ detta ur kundens perspektiv. Spelar verkligen designen pĂ¥ ett ordermail sĂ¥ stor roll?
I mina ögon är ett stelt och informativt orderbekräftelsemail att föredra dĂ¥ det är en företagshandling. Jag kräver inte glada blĂ¥ gubbar pĂ¥ ICA-kvittot när jag handlar.
Fast det beror väl pĂ¥ vad man säljer.
Ă„r du med pĂ¥ hur jag tänker?
Jag tror inte att det spelar sĂ¥ där jätte stor roll, men det är klart att det är lite roligare att fĂ¥ det uppspaltat pĂ¥ ett snyggt sätt med logotype än att fĂ¥ ett rent text-mail. Och framförallt sĂ¥ blir det ju enklare för kunden att se vad han/hon beställt etc.
Jag har sett dussintals riktigt snygga webbshoppar som helt och hĂ¥llet glömt bort att lägga nĂ¥gon energi pĂ¥ mailen som skickas. DĂ¥ tycker jag att den röda trĂ¥den försvinner lite grann. Ă„r det en väl designad webbshop sĂ¥ förväntar man sig som kund ett designat mail ocksĂ¥
3 maj, 2012 kl. 07:51 #144331Per Nilsson
Deltagare@Joel 43400 wrote:
Jag tror inte att det spelar sĂ¥ där jätte stor roll, men det är klart att det är lite roligare att fĂ¥ det uppspaltat pĂ¥ ett snyggt sätt med logotype än att fĂ¥ ett rent text-mail.
Jag har sett dussintals riktigt snygga webbshoppar som helt och hĂ¥llet glömt bort att lägga nĂ¥gon energi pĂ¥ mailen som skickas. DĂ¥ tycker jag att den röda trĂ¥den försvinner lite grann.
Det har du rätt i, det mejlet är ju en förlängning av företagets visuella varumärke.
Textmejl är trĂ¥kigt, men minimalistiska och torra mejl (med logo) är snygga
3 maj, 2012 kl. 08:04 #144332Anton A
Deltagare@Per Nilsson 43399 wrote:
Ja, sĂ¥ är det.
Och för mig är ett strikt och informativt bekräftelsebrev en bättre kundupplevelse.
DĂ¥ är vi av olika Ă¥sikt
3 maj, 2012 kl. 11:00 #144345Mimikryp
Deltagare@Tomas 43388 wrote:
Konstigt med sĂ¥n trist faktura tycker jag. Känns ju sĂ¥ där rolig att skriva ut om man nu skulle vilja ha som ett ”snyggt” kvitto pĂ¥ köpet. Valde faktura 7 dagar, inte mycket att orda om. Men känns ju lite trist att leverans sker 3:e beräknat leveransdatum 10:e sammanfaller med förfallodatum. I praktiken innebär det att jag mĂ¥ste betala innan jag sett varan. SĂ¥ gör i alla fall inte jag med mina fakturakunder. Det är ju att be om en sur kund som kanske valt faktura för att verkligen se att man fĂ¥r sina varor innan betalning. Man fĂ¥r väl vara tacksam att de inte aktiverade fakturan vid beställning för tvĂ¥ dagar sedan…
Men fy vad trist!
Tacka vet jag Nordendäck… ([url]www.nordendack.se):[/url])
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.