Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › TrĂ¥kig faktura
- Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 Ă¥r, 4 mĂ¥nader sedan av
WebWatch.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2012 kl. 11:01 #144346
Mimikryp
Deltagare@Joel 43394 wrote:
Det var inte bara trĂ¥kiga betalningsvillkor, även utseendet var sjukt trist.
Vi har nyligen designat om vĂ¥rt mail för orderbekräftelse (det som skickas ut när kunden lagt sin beställning) frĂ¥n att vara ett rent text-mail till html:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=645&stc=1&d=1336030659[/IMG]
Ser klart roligare ut tycker jag
Oh ja, men det blev dyra hörselproppar!
3 maj, 2012 kl. 11:15 #144348Joel
DeltagareDet kostar att ligga pĂ¥ topp
3 maj, 2012 kl. 12:11 #144352MrTrib
DeltagareJag hĂ¥ller med dig om man bara tänker pĂ¥ att en orderbekräftelse är en orderbekräftelse eller kvitto, och inget annat.
Jag tänker mig att en orderbekräftelse är den första kontakten inför nästa köp. När jag funderade pĂ¥ vad jag ville med orderbekräftelsen kom jag fram till följande punkter:
– Enkel och bra information om mitt köp.
– Varumärkeskännedom (inte olik min hemsida)
– Kundservicefrämjande med ”rätt” information, inte ”all” information.
– Samma kontext och design som nyhetsbrev sedan kommer vara (och alla andra mail som vi skickar, t.ex. ”glömt lösenord”, ”leveransinformation” etc.).Den sista punkten är för att nyhetsbreven lätt ska bli igenkända och dessutom att komma högt upp i prioriterade inboxar, där öppnade och lästa avsändare och innehĂ¥ll kommer prioriteras högre än andra (t.ex. Gmail har sĂ¥dan funktion som fungerar riktigt bra). Eftersom orderbekräftelsen förmodligen kommer vara det mail med högst öppningsfrekvens sätter det en bra start för att fĂ¥ nyhetsbreven högt prioriterade. Jag har därför alltid skickat alla mail frĂ¥n samma avsändaradress och visst innehĂ¥ll fĂ¥r gärna vara samma (typ sidfoten och nĂ¥got annat element) för att bli igenkänd av inboxen.
@Per Nilsson 43395 wrote:
FrĂ¥ga:
Om man tittar pĂ¥ detta ur kundens perspektiv. Spelar verkligen designen pĂ¥ ett ordermail sĂ¥ stor roll?
I mina ögon är ett stelt och informativt orderbekräftelsemail att föredra dĂ¥ det är en företagshandling. Jag kräver inte glada blĂ¥ gubbar pĂ¥ ICA-kvittot när jag handlar.
Fast det beror väl pĂ¥ vad man säljer.
Ă„r du med pĂ¥ hur jag tänker?
25 maj, 2012 kl. 12:03 #146270mephisto73
DeltagareEn annan sak, mĂ¥ste man inte informera kunden om Ă¥ngerrätt etc pĂ¥ orderbekräftelsen?
25 maj, 2012 kl. 12:27 #146273DavidWigg
DeltagareDet kan väl ske skriftligen vid leverans om det är ett fysiskt paket?
29 maj, 2012 kl. 08:22 #146498fredriktrane
DeltagareSjälvklart skall man ta tillfället i akt att promota sin shop och ge möjlighet till Ă¥terköp. SĂ¥klart inte sĂ¥ kunden blir sur men snyggt och uppstolpat pĂ¥ ett snyggt sätt och ”reklam” om Ă¥terköp i sidfot.
Bra tankar kring prioriterade inboxar och avsändaradress! MrTrib.30 maj, 2012 kl. 05:06 #146582WebWatch
DeltagareRiktigt snyggt Joel,
Nu fick jag en punkt till pĂ¥ min Att-Göra lista
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.