Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Vad väger en lastbil?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95585
    Tomas
    Deltagare

    Sitter och klurar pĂ¥ vad lastbilarna väger som kommer till mig med gods och hämtar för den delen. Ska lämna in en uppskattning pĂ¥ antal ton per Ă¥r min verksamhet innebär pĂ¥ vägarna…

    Det jag undrar är vad respektive fordon nedan väger tomt, alltsĂ¥ verklig vikt pĂ¥ ett ungefär.

    dhl2.jpg
    ”Vanlig” lastbil med bakgavellyft, just denna ser lite lĂ¥ng ut…

    lastbil.jpg
    Trailer med släp är det sĂ¥ det kallas?

    #119113
    Parvelito
    Deltagare

    Macondax kan säkert det här som ett rinnande vatten, men i väntan pĂ¥ honom sĂ¥ gör jag ett försök.

    Den övre bilden är en distributionsbil, väger c:a 12-18 ton med last. Tom väger den 5-6 ton.

    Det under är en fjärrbil med släp, totalvikt max 60 ton med last. Tom väger den c:a 12 ton.

    #119124
    Dan
    Deltagare

    Nominerar denna till Ă¥rets hittills bästa trĂ¥d! :)

    #119125
    Macondax
    Deltagare

    Bernt: Du är inte allt för lĂ¥ngt ifrĂ¥n :)

    Bild nummer 1 visar en distributionsbil, lastad väger de mellan 16-20 ton (totalvikt), tomvikt cirka 10 ton (tjänstevikt).

    Bild nummer 2 är en ”24-metare”, alltsĂ¥ en fjärrbil med släp. Totalvikten pĂ¥ ett sĂ¥dant ekipage fĂ¥r vara max 60 ton.
    Bilen: Totalvikt mellan 24-27 ton, Tjänstevikt kring 12-14 ton.
    Släpet: Totalvikt kring 36-38 ton, Tjänstevikt kring 10 ton.

    Har du möjlighet, sĂ¥ ta gärna lite registreringsnummer pĂ¥ de bilar som kommer och levereras hos dig. I CBR (Centrala Bilregistret) kan du sedan se bĂ¥de tjänstevikt och totalvikt för fordonet.

    Du har inga leveranser med trailerdragare?
    400px-Artic.lorry.arp.750pix.jpg

    #119127
    Tomas
    Deltagare

    Ha, ha ja visst är det ett bra ämne för ett ehandelsforum. Jag tyckte dock den passade minst dĂ¥ligt i logistikavdelningen:-)

    Tackar för viktuppgifterna ocksĂ¥! Det här är nĂ¥t jag spontant tyckt hela tiden, att det kändes bättre att lĂ¥ta postbilen (lantbrevbärare) som ändĂ¥ passerar dagligen ta med sig paketen. Att DHL för 1/3 av priset har rĂ¥d att skicka ut en stor diesel-lastbil känns sĂ¥ oekonomiskt trots att jag betalar mycket mindre för det. Miljöbelastningen blir ju sĂ¥ mycket sämre. Och pĂ¥ sikt kan jag dessutom Ă¥ka pĂ¥ att betala en dryg avgift för det.

    Och det är pĂ¥ sätt och vis rimligt. Jag är av den Ă¥sikten att lastbilstransporter är alldeles för billiga. Men som för de flesta sĂ¥ är det plĂ¥nboken som styr i slutänden även för mig, särskilt när man ska konkurrera med andra dĂ¥ är det svĂ¥rt att vara idealist alla gĂ¥nger:rolleyes:

    #119128
    GregerA
    Deltagare

    … Miljöbelastningen blir ju sĂ¥ mycket sämre. …

    Det är ingen fara – DHL klimatkompenserar … :rolleyes:

    Men visst vore det en idĂ© att starta ”Förenade landsbygdsdistribution AB” och köra alla paket i samma bil.

    #119129
    Tomas
    Deltagare

    @Macondax 15502 wrote:

    Du har inga leveranser med trailerdragare?
    400px-Artic.lorry.arp.750pix.jpg

    Tackar! Jo, det händer men inte sĂ¥ ofta längre. Fick tidigare en del bĂ¥tleveranser frĂ¥n bla Polen och Tjeckien och det var alltid lika spännande att se om de skulle komma runt dĂ¥ de är lite för stora. Nu finns bättre vändmöjligheter och det är uppskattat av chaufförerna:)

    Annars blir det numera oftast sĂ¥n 24-metar och dĂ¥ brukar de kunna se till att ha lasten pĂ¥ bilen och ställa av släpet innan de kommer till mig.

    MĂ¥nga ton blir det i alla fall:cool:

    #119135
    Tomas
    Deltagare

    Vad är väl en lastbilstrĂ¥d utan bilder, sĂ¥ här kommer nĂ¥gra exempel pĂ¥ hur det kan se ut och jag är väl inte alltid favoritdestinationen för chaufförerna som är mer vana vid terminaler och asfalt än grus och slingriga vägar:o

    6a62011105137a7b2.jpg

    15620111054049eef.jpg

    5f62011105522b483.jpg

    8e62011105606c34f.jpg

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.