Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Värdering av e-handelsverksamhet
Etiketter: värdering/försäljning e-handel
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 4 Ă¥r, 5 mĂ¥nader sedan av 
TheSpade888.
 
- 
		FörfattareInlägg
 - 
		
			
				
22 januari, 2018 kl. 12:07 #104495
Majsan
DeltagareHej,
Jag behöver fĂ¥ tag pĂ¥ nĂ¥gon som kan värdera min e-handelsverksamhet inför en försäljning, detta utan att jag säljer aktiebolaget.
Hittills har jag inte funnit nĂ¥gon som klarar av att göra en värdering pĂ¥ ren e-handelsverksamhet i ett aktiebolag där man driver flera verksamheter.
Ă„r det nĂ¥gon som har en hint om vem eller vilka som klarar av att göra detta. Säg inte Länia för den jag pratade med hade ingen aning om hur man gör detta.
23 januari, 2018 kl. 09:43 #184612NO LINGO
DeltagareHej,
jag kanske kan ge dig lite input. Funderar pĂ¥ vad det är ”de inte klarat av”? Vad är problemet med värderingen upplever du? Att de inte kan räkna eller att de värderar det för lĂ¥gt? Ska du sälja tre verksamheter i en affär eller tre verksamheter i tre affärer?23 januari, 2018 kl. 16:34 #184620Majsan
Deltagare@NO LINGO 91258 wrote:
Hej,
jag kanske kan ge dig lite input. Funderar pĂ¥ vad det är ”de inte klarat av”? Vad är problemet med värderingen upplever du? Att de inte kan räkna eller att de värderar det för lĂ¥gt? Ska du sälja tre verksamheter i en affär eller tre verksamheter i tre affärer?Jag ska INTE sälja bolaget. Jag skall sälja en verksamhet, det vill säga e-handelsverksamheten.
Problemet med bland annat Länia var att de skulle värdera bolaget, vilket vi flertalet tillfällen talade om att det inte handlar om försäljning av bolaget, utan en verksamhet i bolaget. Vi skall ha kvar bolaget och fortsätta driva de andra verksamheterna.
24 januari, 2018 kl. 07:31 #184626Stefan72
DeltagareDet du säljer är i princip ett varulager och en kundstock dĂ¥?
24 januari, 2018 kl. 09:00 #184629bloggus
Deltagare@Stefan72 91275 wrote:
Det du säljer är i princip ett varulager och en kundstock dĂ¥?
Det är egentligen inte sĂ¥ svĂ¥rt. Du säljer varulager, kundstock, hemsida, eventuella registrerade varumärken, samt möjligen goodwill – i det innefattar man alla saker för konkurrenskraftighet, t.ex. bra rykte, bra omdömen, dvs. allt som inte är sĂ¥ lätt att sätta en siffra pĂ¥, men som gör det möjligt för köparen och fortsätta verksamheten med lyckat resultat. Ingen kan direkt sätta en siffra pĂ¥ det, utan du kan försöka, köparen kan försöka själv och man möts nĂ¥gonstans.
Det som är svĂ¥rt i sĂ¥dana fall är att räkna ut exakta omsättningen och kostnader, men förhoppningsvis har du haft detta skilt i bokföringen, sĂ¥ det kan tas fram. Om inte, sĂ¥ är det verkligen svĂ¥rt och du fĂ¥r ta fram ett sĂ¥ bra underlag till köparen sĂ¥ möjligt.
Själv anser jag att man skall även ange kostnader pĂ¥ ärligt sätt och mĂ¥nga mindre verksamheter (smĂ¥ egenföretagare) räknar inte löner som det, men lön till anställda eller företagaren själv som driver företag är en kostnad, utan tvekan.
Sedan vill en del mindre verksamheter räkna i sin goodwill, vad det kostat att starta upp, sätta upp verksamheten, tiden det kostat att ordna med shopen och dylikt. Min syn pĂ¥ det är att om inte verksamheten är extremt unik, det är bara en webbshop, sĂ¥ är det svĂ¥rt att fĂ¥ ut denna kostnad. Den är svĂ¥rt att värdera helt enkelt och dagens teknik gör att det är oftast inte sĂ¥ svĂ¥rt att smälla upp butiker väldigt snabbt.
Efter det har du vinsten pĂ¥ just denna verksamhet.
Du har även statistik pĂ¥ de senaste 2-5 Ă¥ren.SĂ¥ hur mycket kan du fĂ¥ ut? 2010-2012 sĂ¥ var det utan problem 2-5 ggr Ă¥rsvinsten, men mycket har ändrats tycker jag de senaste Ă¥ren. Det dyker upp fler konkurrenter i alla branscher, de stora ”äter” upp de smĂ¥. Oftast ser man mindre verksamheter med 1,5-3M som var stabila i flera Ă¥r i omsättning att minska för dagen. Beror pĂ¥ att de stora tar över mer och mer.
Jag tror att man skall vara glad att fĂ¥ 2ggr omsättning idag om det är mindre verksamhet, om man ens fĂ¥r sĂ¥ mycket. Dock beror det sĂ¥ mycket pĂ¥ just vilken verksamhet det är, vilka konkurrenter man har pĂ¥ marknaden och vem som är köparen? Har man hyllvärmare och extremt stort lager som ingen vill ta över, ja, dĂ¥ skall man vara glad att bara bli av med lagret. Vilka synergieffekter har den nya köparen och hur kan de integrera den verksamheten i sin befintliga?
24 januari, 2018 kl. 09:40 #184632Majsan
Deltagare@Stefan72 91275 wrote:
Det du säljer är i princip ett varulager och en kundstock dĂ¥?
Detta avser en inkrĂ¥msaffär gällande just e-handelsbiten. Dvs kunder, leverantörer, lager, inventarier, förpackningsmaterial, domäner, adwords, analytics etc. Helt enkelt en redan färdig e-handelsbutik som varit i gĂ¥ng i flera Ă¥r med historik och sĂ¥ vidare.
24 januari, 2018 kl. 14:48 #184639nmn
Deltagare@Majsan 91283 wrote:
Detta avser en inkrĂ¥msaffär gällande just e-handelsbiten. Dvs kunder, leverantörer, lager, inventarier, förpackningsmaterial, domäner, adwords, analytics etc. Helt enkelt en redan färdig e-handelsbutik som varit i gĂ¥ng i flera Ă¥r med historik och sĂ¥ vidare.
Borde ju inte vara omöjligt att värdera om du har siffror för bara den delen som skall säljas att visa. Finns ju hur mĂ¥nga företagsförmedlare som helst, fĂ¥r reklam frĂ¥n sĂ¥dana minst en gĂ¥ng i mĂ¥naden. Vissa lockar till och med med gratis värdering bara för att man skall kontakta dem.
1 februari, 2018 kl. 08:41 #184732Expresspack
DeltagareJag har fĂ¥tt erbjudande att sälja delar min verksamhet som inkrĂ¥m där allt övergĂ¥r till köparen utan att dem tar bolaget.
Beroende pĂ¥ storlek och hur ditt varumärke och produktkatalog ser ut sĂ¥ räkna pĂ¥ 3 ggr Ă¥rsvinsten + inköpsvärdet av lagret, delar som kundstock, webshopp m.m gĂ¥r inte att räkna pĂ¥ fĂ¥ betalt för som liten aktör dĂ¥ det är nĂ¥got köparen kan fĂ¥ igĂ¥ng själv, men dĂ¥ är det viktigt att visa upp en siffror som grundar din värdering samt historiskt sett bra siffror sĂ¥ du inte säljer ett sjunkande skepp.
29 maj, 2021 kl. 07:12 #187769TheSpade888
DeltagareHej,
Jag skriver i denna trĂ¥d väl medveten av dess Ă¥lder men problemet som tas upp är nog ett som mĂ¥nga som driver e-handel stöter pĂ¥. Värdering av företag och verksamheter blir för mĂ¥nga problematiskt när man frĂ¥ngĂ¥r den gängse normen att inventarier skall gĂ¥ att skruva fast i golvet. Min uppfattning är att banker och mĂ¥nga liknade institutioner inser inte vad Page Authority, Quality Score och SERP-ranking ofta har för betydelse för en rörelse oavsett om den ”finns pĂ¥ riktigt” eller bara i den virtuella världen. Jag vet en företagsförmedling som startades av Christina Hansson och en kille till, som jobbar mycket med just e-handlar vad gäller sĂ¥väl värdering som förmedling. Jag tror det finns en del att läsa om Christina här i forumet dĂ¥ hon varit verksam som företagsmäklare pĂ¥ en annan företagsförmedling som jag inte minns vilken. Nu är hon i alla fall Vd för Svenska Bolagstorget.
Jag känner till 3-4 shoppar som har fĂ¥tt hjälp med bĂ¥de värdering, försäljning och affärsutveckling där deras tekniska förmĂ¥ga att förstĂ¥ e-handel ocksĂ¥ ekonomiskt och juridiskt varit ganska avgörande! Jag tror Ă¥tminstone tvĂ¥ av de överlĂ¥telser jag nämnde var ocksĂ¥ inkrĂ¥msaffärer. - 
		FörfattareInlägg
 
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.