Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Veckans spaning

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94098
    Parvelito
    Deltagare

    Veckans spaning handlar om hur man får världen att tro att det man själv representerar är det rätta.

    Förra helgen kunde jag på SVT:s Text-TV under ett helt dygn läsa att svenska folket föredrog att betala via faktura när de E-handlade. Sifo hade gjort undersökningen, på uppdrag av Klarna AB. Under ett helt dygn stod detta som en oomtvistad sanning att läsa för hundratusentals läsare, utan någon objektiv bedömning av sanningshalten, utan någon journalistisk bedömning om det är en nyhet av värde eller någon möjlighet att kommentera det hela. GRATTIS Klarna, den reklamen ni fick där var värd miljoner.

    Det viktiga var inte ert namn, utan att ni fick tala om för svenska folket att om de inte vill betala med faktura så är de avvikande, inte med i gänget, inte så tuff som alla andra är som väljer att lägga på 19-49kr för äran att få ett papper som skall knappas in i Internetbanken. Någonting säger mig dessutom att om VISA gör en liknande undersökning med ett opinionsinstitut, så blir utfallet ett annat. Nåväl, Klarna har publicerat undersökningen på sin hemsida. Läs den gärna, det finns en hel del annat matnyttigt i den.

    Ett par dagar senare var det Postens tur att berätta att en stor del av svenska folket sålde begagnade saker på nätet, och skickade dem med Posten. Arne Andersson kommenterade det hela. Återigen var huvudsyftet att berätta att nu är det ute med lokala bakluckeloppisar, friluftsfrämjandets bytesmarknad, en annons i lokaltidningen eller en lapp på mataffärens anslagstavla. Istället är det ju så mycket bättre och billigare om man skickar begagnade skridskor med Posten från Jönköping till Luleå, och en jacka från Östersund till Kalmar.

    KlimatmÃ¥len har sÃ¥ mycket lättare att uppfyllas om fler lÃ¥ngtradare Ã¥ker runt pÃ¥ vÃ¥ra vägar med begagnade saker. Och nu är det inne att sälja pÃ¥ nätet. Försök inte sälja dina barns urvuxna kläder pÃ¥ bakluckeloppisen! Nej, det skall säljas pÃ¥ nätet, och skickas lÃ¥ngt bort. Men nÃ¥de den livsmedelshandlare som inte har närproducerade livsmedel pÃ¥ hyllan…

    Ett tredje exempel har Dan redan plockat fram på sajtens förstasida, där han ifrågasätter om inte en del arrangemang från hyrshoparna egentligen är marknadsföringstrick. (Vilket det kanske inte är).

    Men trenden går allt mer mot att man skall berätta för människor hur man skall tycka. Man gör det gärna på nyhetsplats, och varken statliga företag eller förtroendeingivande opinionsinstitut drar sig för att spela med i denna vals. Socialstyrelsens brödrekommendationer framstår som rätt så oskyldiga i jämförelse med det som just nu utspelar sig

    Och i framtiden blir det ännu värre innan pendeln slår tillbaka. Vi kommer överösas med en massa dolda budskap om allt vi måste göra för att inte vara helt ute, med det ena mer vinklade faktat efter det andra. Så länge nyhetsredaktionerna avfolkas och den enda granskningen man har tid med är förhandsgranska där alla understrukna ord skrivs isär tills strecket försvinner, så kommer vi att matas med mer och mer kommersiella undertoner i budskap som skickligt förklätts till nyheter och sanningar.

    #107375
    danielandersson
    Deltagare

    Nu vill inte jag låta sån, men detta är ju knappast något nytt. Det har pågått sen propaganda uppfanns.

    Se bara pÃ¥ hur mÃ¥nga miljoner (miljarder?) EU slänger ut pÃ¥ att ”upplysa” folket om vad EU gör.

    Smart marknadsföring är det, helt klart. Dock är det tragiskt att människor faller för det, att människor är rädda för att inte vara ”normala”. Men det är ju en helt annan diskussion…

    #107376
    GregerA
    Deltagare

    Tack för en ny spaning Parvelito. Jag ser redan fram emot nästa.

    Som lunarmys säger så är det ju nästan ett skolboksexempel på lite mer avancerad marknadsföring. Det bästa är ju om man kan få någon annan att påverka sin kund så att han köper av dig. Då har han ju inte upplevelsen att du är pushig, utan snarare är väldigt ödmjuk som inte själv skryter om dina varor och tjänster.

    Posten kör ju på bred front. Jag fick en broschyr i min privata brevlåda häromdagen som hade det uppenbara syftet att få e-handelskunder att tycka ett det är bäst om deras köpta varor transporteras med Posten.
    Vi handlare som häckar här på forumet har man ju inte lyckats övertyga, så nu skapar man istället ett sug i marknaden.

    Hyrshoparnas erbjudande hjälper egentligen bara till att stärka folks uppfattning om att ”allt pÃ¥ nätet är gratis”. Vore det inte dags att försöka integrera nätet i det övriga samhället – även ekonomiskt? Jag undrar hur stor del av vÃ¥r ekonomi som inte syns i BNP bara för att det byts tjänster gratis pÃ¥ nätet.
    :rolleyes:

    #107380
    Parvelito
    Deltagare

    Visst är det A och O i marknadsföring att lyckas med detta, och jag ser det som ett tecken på att E-handeln slutat vara något som kommer, och istället ÄR.

    Jag ser ”gratis”shopparna som ett annat sätt att ta betalt. Det är ju inte särskilt gratis, utan handlar mer om rörlig ersättning istället för en fast. Och det kan mycket väl vara en attraktiv modell även för handlare som redan är igÃ¥ng om de vÃ¥gar ta nÃ¥gra steg till. Jag skulle definitivt ta mig en hel del tid att titta pÃ¥ en komplett hyrshop där jag som säljande företag kan inrikta mig helt och hÃ¥llet att sälja mina saker och marknadsföra dem, och shopen jag använder innehÃ¥ller alla betalningssätt och avtal med alla jag behöver ha avtal med.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.