Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Veckans spaning – om osexiga trĂ„ksaker

Visar 1 inlÀgg (av 1 totalt)
  • Författare
    InlÀgg
  • #94121
    Parvelito
    Deltagare

    För nĂ„gra veckor sedan skrev David Jansson en krönika som publicerades pĂ„ Markets hemsida om att det var de osexiga sakerna som skiljer de framgĂ„ngsrika frĂ„n de andra. IKEA, Walmart, Lidl eller H&M Ă€r inte direkt kĂ€nda för att tillhöra de hippa företagen som det ”buzzas” om pĂ„ Stureplan eller pĂ„ Manhattan, utan det Ă€r trygga företag som baserar sin verksamhet pĂ„ kontinuerlig volym, resonabla priser och stark press pĂ„ underleverantörerna. Telia, som anses som det trĂ„kigaste av allt trĂ„kigt man kan ha, presenterade rekordvinst för ett kvartal nĂ€r de flesta företag Ă€r glada för att gĂ„ med vinst. Det finns anledning att titta lite pĂ„ dessa grĂ„ och trĂ„kiga bolag och vad de gör för att bli framgĂ„ngsrika.

    Kikar man runt pĂ„ ett antal sajter för företagare i allmĂ€nhet och E-handlare i synnerhet sĂ„ slĂ„s man av nĂ„gra saker. Det Ă€r enorma resurser man lĂ€gger pĂ„ att vĂ€lja rĂ€tt webshop, rĂ€tt affĂ€rssystem, SEO-optimering och att jaga riskkapital till en rĂ€tt sĂ„ diffus idĂ© man inte vĂ„gar yppa nĂ„got om, av rĂ€dsla för att nĂ„gon skall ”ta” den. Vad ett företag skall heta kan uppta 20 gĂ„nger sĂ„ mycket tidsresurser i ansprĂ„k som frĂ„gan om hur man skall leverera.

    Som företagare fĂ„r jag varje dag brev, mail och telefonsamtal fĂ„n andra företag som vill sĂ€lja sin tjĂ€nst till mig. I nĂ€rmst osannolikt mĂ„nga fall sĂ€ljer de nĂ„got som hjĂ€lper mig att synas. Visitkort, annonser, telefonkataloger, hemsidor, SEO-optimering, affilliateprogram och naturligtvis reklamskyltar till bilen. Erbjudanden Ă€r snarlika, och ingen har bemödat sig om att ta reda pĂ„ vad jag har idag, vem jag vill vĂ€nda mig till eller att ge ens en antydan om ROI för mig (Return Of Investment). Om jag köper reklamskyltar till min gamla rostiga SAAB, hur mycket pengar kan jag tĂ€nkas tjĂ€na pĂ„ det Ă€r frĂ„gan de borde besvara. Eller möjligen förklara hur mĂ„nga fler Ă€lskarinnor jag kan ha vid sidan av, om jag köper dessa skyltar. Men i bĂ€sta fall Ă€r argumentet ”Det Ă€r bra att synas” i sĂ€msta fall ”Det Ă€r ett bra erbjudande”.

    VĂ€ldigt sĂ€llan blir jag erbjuden tjĂ€nster som hjĂ€lper mig att fĂ„ hem produkter billigare, hur jag kvalitetssĂ€krar sortimentet, hur jag lĂ€gger upp garantier och reklamationer sĂ„ att kunden blir nöjd, vad förpackningar kostar, hur jag optimerar frakterna, hur jag prissĂ€tter eller hur jag skaffar sig rabatter. SĂ„dant Ă€r trĂ„kigt, det hör till en svunnen tid. ”Nu du gubbe Ă€r det nya tider som gĂ€ller”. Senast det var nya tider som gĂ€llde var för 18 mĂ„nader sedan dĂ„ ekonomer pĂ„ allvar pratade om en superkonjunktur med hög tillvĂ€xt och lĂ„ga rĂ€ntor för evigt. Strax dĂ€refter kom finanskrisen.

    GĂ„ngen innan man talade om nya tider rĂ€ckte det med att man pĂ„ morgonen klĂ€ckte ur sig att man tĂ€nkte implementera WAP i sin webshop, sĂ„ kunde börkursen stiga 30%. Varenda konsult man kunde anstĂ€lla innebar att bolaget blev vĂ€rt 10 miljoner till. Att konsulterna sedan Ă€gnade sin tid Ă„t att leka med en bilbana pĂ„ jobbet eller söka andra jobb för att boosta lönen betydde inget. Det var IT-bubblan som pös ut sedan…

    Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att mĂ„nga unga företag som gĂ„tt omkull, inte bara inom E-handeln, gjorde det dĂ€rför att man var rĂ€tt sĂ„ bra pĂ„ det ”hippa”, men glömde bort det trĂ„kiga.

    En del av det ovanstĂ„ende ”trĂ„kiga” kommer det i Ă€rlighetens namn reklamerbjudanden om, men dĂ„ handlar det mest om ytterligt trĂ€liga kataloger och flygblad dĂ€r man med hjĂ€lp av bilder pĂ„ kartonger eller lastbilar skall förstĂ„ hur det blir ett bĂ€ttre utfall för mitt företag om jag anvĂ€nder vissa emballage eller transportörer. Och kanske Ă€r det en bidragande orsak till att man hellre vĂ€ljer att dra igĂ„ng ett stort re-design-projekt med nĂ„gon inhyrd SEO-snubbe Ă€n att se över sina kostnader för tejp och stötdĂ€mpande emballage.

    Jag skall inte strĂ€cka mig sĂ„ lĂ„ngt som att pĂ„stĂ„ att allt som idag Ă€r ”hippt” och inne Ă€r flugor vi kommer att ha glömt bort om nĂ„gra Ă„r, men proportionerna kommer definitivt vara annorlunda. Och det Ă€r vi E-handlare tillsammans som kan pĂ„verka framtiden.

    Genom att ifrÄgasÀtta och be den som vill sÀlja nÄgot att förklara med vÄr verklighet som grund kommer vi att fÄ se fÀrre generella pÄstÄenden utan saklighet, och mer realitet i erbjudandena. Hittills har E-handlarnas leverantörer varit usla pÄ sÄdant, utan de fortsÀtter att ödsla miljon efter miljon pÄ att marknadsföra sina tjÀnster i generella termer till företagare som Àr vÀl insatta i sitt företags behov och behöver triggers som anspelar pÄ just dessa behov för att reagera.

    Genom att ibland tÀnka i termer av kostnadsmedvetenhet istÀllet för hur man gasar sÄ fÄr man styrka i företaget. En sparad femma per order Àr vÀrd mycket mer Àn en femma man tjÀnat pÄ ökad försÀljning per order. Den sparade slanten ger möjlighet till uthÄllighet och konkurrenskraft pÄ ett helt annat sÀtt.

    Genom att tillsammans med sina leverantörer gÄ igenom vad som Àr optimalt för er bÀgge kan man söka MGN (minsta gemensamma nÀmnare) sÄ att priserna blir sÄ lÄga som möjligt. Om E-handlarna pratar tillrÀckligt och tillrÀckligt smart sÄ kommer snart de företag som idag inte förstÄr sÄdana saker att lÀra sig de med.

    TrÄkiga frÄgor som aldrig kommer generera priser, omnÀmnanden i bloggar eller artiklar i trendskapande media, men det Àr lönsamt!

Visar 1 inlÀgg (av 1 totalt)
  • Du mĂ„ste vara inloggad för att svara pĂ„ detta Ă€mne.