Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vid byte/retur, kreditera frakt?
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 7 månader sedan av FredrikGust. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
27 februari, 2019 kl. 12:24 #101768eclipsetomten DeltagareHej 
 Vi har fri frakt och gratis retur över en viss summa.
 Men när man köper nÃ¥got under denna summa sÃ¥ fÃ¥r man betala frakt och man fÃ¥r även om man vill returnera varor skicka tillbaka sakerna och stÃ¥ för frakten.Nu har vi en retur till exempel pÃ¥ en sÃ¥dan order där kunden ska betala frakt, han har betalat returen av varorna. Ska man kreditera även frakten… jag känner väl lite, varför ska vi stÃ¥ för frakten. Samtidigt som jag kan tänka mig att som kund skulle jag bli sne om jag Ã¥ngrar mitt köp men mÃ¥ste betala frakten iallfall. 
 Känns nästan som att Ã¥ngerrätten bordet tvinga mig att stÃ¥ för frakten vid en retur, eller?NÃ¥gon som kan ge svar 27 februari, 2019 kl. 20:16 #186173kryllem DeltagareHej, du behöver inte stÃ¥ för returfrakten om kunden inte uppnÃ¥tt belopp att utnyttja ”fri retur”. 
 Däremot måste du betala kunden det belopp som han eller hon betalade till dig, det inkluderar även fraktkostnad.
 Tyvärr måste vi som e-handlare stå för fraktkostnad till kund när denne använder sig av 14 dagars ångerrätt.27 februari, 2019 kl. 20:32 #186175eclipsetomten DeltagareTack för svar. Kan på sätt och vis förstå att jag måste stå för frakten till kunden om denna byter varan inom 14 dagar. Men samtidigt är det som att be H&M att betala min bussbiljett till Centrum när jag ska lämna tillbaka en tröja inom 14 dagar. Så jag är kluven. 
 Borde inte vara ett krav.10 mars, 2019 kl. 11:21 #186190Alfnisse DeltagareJag tycker att det är trÃ¥kigt att vi ska behöva betala fraktkostnaden till kunden för returen, det blir ändÃ¥ en rätt stor summa i det lÃ¥nga loppet. 11 mars, 2019 kl. 06:44 #186191FredrikGust DeltagareKostnaden för returer är nÃ¥got man mÃ¥ste räkna in i kalkylen med hur man tar betalt för det man säljer, likväl som kostnaden för personal, lokaler, el, försäkringar m.m. NÃ¥got man ocksÃ¥ kan göra för att minska antalet returer är t.ex: – Ha bra produktbilder som visar produkten frÃ¥n flera vinklar. 
 – Video som visar hur produkten fungerar.
 – Produktbeskrivning som innehÃ¥ller sÃ¥dant kunden behöver veta för att säkra valet av rätt produkt.Vi försöker där det är möjligt ta reda pÃ¥ varför kunden önskar returnera det de köpt och lägga till det som fattades i produktbeskrivning eller skaffa fram fler bilder. Därför ser vi att de fÃ¥ returer vi ändÃ¥ har ger oss det vi behöver för att minska risken för retur av samma anledning. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				
 
															