Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem En betald vara som inte hämtas ut

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104639
    Arne_1921
    Deltagare

    Vet inte om tråden platsar här men…

    Jag har en kund som betalat med klarna som bara har några få dagar kvar på sig att hämta ut sitt paket. Klarna har däremot idag betalat ut pengarna till mig (trodde inte detta gjordes innan paketet hämtats ut….)

    Så vad gör jag nu om han inte hämtar sitt paket (jag har ringt och sökt honom men inget svar….)?

    Jag har i köpevillkoren angett att vi debiterar 400kr för ej uthämtade paket för att täcka våra kostnader. Frågan är om detta är något ja ska fakturera separat?

    Hur göra med klarnafakturan? kan man betala tillbaka denna -400kr?

    #185174
    OliT
    Deltagare

    Jag skulle föreslå ett mejl till kunden med alternativ för omleverans med tilläggsfrakt. Alternativt går det väl att göra delretur via Klarna Online?

    #185175
    mjo
    Deltagare

    @Arne_1921 91993 wrote:

    Så vad gör jag nu om han inte hämtar sitt paket (jag har ringt och sökt honom men inget svar….)?

    Låt det vara som det är tills kunden hör av sig. Du har ingen skyldighet att jaga kunderna.

    Kommer paketet i retur så lägg det i ett hörn och avvakta att kunden hör av sig. Om kunden hör av sig och vill ha sitt paket, så skicka igen och debitera kunden för en frakt till om du vill. Om kunden istället vill ångra sitt köp, be och få kundens bankkonto och sätt in ordersumman (minus 400kr om du vill).

    Eftersom kunden betalat via Klarna kan det också hända att kunden istället hör av sig till dom och ber dom kreditera fakturan. Klarna gör då detta på eget bevåg om dom anser att du fått varorna i retur (märklig inställning, men så gör dom). I det fallet kan du skicka en egen separat faktura till kunden om 400kr om du vill.

    #185176
    Arne_1921
    Deltagare

    Tackar för infon! bra att veta till nästa gång, kunden har hämtat ut idag efter att dhl skickat brev tydligen..

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.