Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Sluta med faktura?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104894
    Jolo
    Deltagare

    Någon som slutat med faktura och delbetalning och bara kör tex kort, direktbetalning bank, bangiro eller Swish?

    Funderar på detta för att slippa strulkunder som inte betalar och som tar en massa tid i anspråk för att man måste reda upp i det, ibland mycket långdraget..

    Någon som har gjort detta och har erfarenhet av om försäljningen påverkas negativt ?

    Funderar även på att istället för att ta bort faktura och delbetalning helt istället begära en handpenning så man i alla fall kan täcka sina utgifter om kunder strular och inte vill betala.

    Finns det någon procent som rekommenderas att ta i handpenning.
    Säljer möbler och tänker mig minst runt 20-30% i så fall.
    Problemet är ju då dock att det blir en massa merjobb med att ta emot handpenning, manuellet göra kreditupplysning och manuellt skapa fakturor efter beställning.

    Några råd och erfarenheter? :confused:

    #185926
    Ekraft
    Deltagare

    Jag tänker mig att möbler kanske inte är det mest optimala för ehandel till att börja med. Långa leveranstider, besvärliga transporter, om något blir fel är det dyrt att åtgärda. Höga förväntningar som kund, de skall ju leva med den där möbeln varje dag i många år.

    Som konsument vill jag nog se och känna av att man sitter bra i soffan, att soffbordet verkligen har rätt höjd, att köksbordet känns rätt etc. Det saknas ju inte möbelaffärer i Sverige som t.ex. IKEA, Jysk, Mio, EM etc. där jag kan prova.

    Men visst, ibland hittar man något snyggt på nätet och tar sig omaket att börja mäta och försöka skapa sig en uppfattning om hur det där passar in. Att jag som kund då skulle beställa en möbel och förskottsbetala den finns ju inte på kartan. Jag vill ha hem den och se att allt är OK, och som först då betalar jag.

    Systemet med handpenning känns inte alls rätt för mig som konsument, och jag tror det skrämmer bort fler kunder än du vill bli av med.

    Jag tror du skall försöka från andra hållet istället. Vad handlar reklamationerna, strulet och tjafset om. Hur kan du göra processen bättre? Hur kan din kommunikation med kunden förbättras för att undvika negativa upplevelser?

    #185927
    Jolo
    Deltagare

    Tack för svar Ekraft !

    Du har helt rätt i att möbler inte är det optimala för ehandel (varför göra det lätt för sig…:o)

    Vi tillverkar möbler på beställning där kunderna själv väljer hur de ska se ut och utformas (för att göra det ännu svårare för oss själva ;) )

    Vi har därför ingen ånggerätt då varje vara produceras till just den kunden som beställer.

    Ibland tycker en del att det är helt ok att beställa en vara och sedan ändå komma på först efter 12 veckors tillverkningstid att de inte vill ha den…

    Ska säga att detta händer mycket sällan typ 2-3 ggr senaste 6 åren men då det handlar om stora podukter och dyra transporter så känns det tillräckligt tidskrävande och problematiskt för att vi över väger att göra något åt faktura ocd delbetalning.

    Jag har kollat runt och ser att flera butiker som tillverkar på beställning kräver handpenning eller helt enkelt kräver hela beloppet i förskottsbetalning.

    #185929
    Ekraft
    Deltagare

    Finns det ingen chans att kapa ner 12 veckor till något lite mer hanterbart? 12 veckor är ju en period som är så lång att det hinner hända en massa saker i människors liv. De hinner få tråkiga sjukdomsbesked, bli uppsagda från jobbet, krascha förhållandet etc. Inte alla så klart, men tillräckligt många…

    Jag tänker att 2-3 veckor kanske är en mer rimlig leveranstid, och dessutom en uppdatering en eller två gånger med bilder på tillverkningen och så kanske när den är färdig och emballerad för att transporteras. Kunden hålls varm hela tiden, längtar verkligen efter sin möbel, och inser att det där är deras möbel som inte går att ångra hur som helst.

    Du kan säkert införa förskottsbetalning eller liknande, för att ha ett bättre förhandlingsläge, men kommer du sälja mer då? Jag tänker att om man vill förändra världen lite så får man kanske ge kunden en helt enastående köpupplevelse. Det brukar gå att ta betalt för sådant, och kunderna blir mycket nöjda när de får en oväntat bra service och uppmärksamhet.

    Lite tankar om att man inte behöver vara lika “grinig” som alla andra, utan bättre än alla andra istället.

    #185930
    Jolo
    Deltagare

    Tack för input, uppskattas :)
    Förstår precis hur du tänker men har tyvärr ingen möjlighet att korta ner tillverkningen.
    Kanske någon vecka ibland men inte till 2-3 veckor.
    Såklart vill man ge mervärde men någonstans måste ju också ekonomin gå ihop.

    Får fundera på hur jag ska göra vidare.
    Tänker att det kanske lättare att bara ta bort faktura och delbetalning och få förskottsbetalning.
    Då tror jag att de kunder som är intresserade av att avbeställa hör av sig direkt/snabbare eftersom de vill ha tillbaka sina pengar.
    Då kan vi istället avbryta produktionen snabbare och ge en del av pengarna tillbaka.
    Som det är idag kanske vi tillverkar en produkt under 12 veckor utan att höra något om önskad avbeställning innan produktionen är helt färdig. Det är då många timmars arbete, materialåtgång och dyra transportkostnader som måste täckas. 😎

    #185969
    Hjaltebyran
    Deltagare

    Varför inte koppla på betallösning och sälja fakturorna så ni slipper krångla med det själv? :D

    #185996
    Dynacube
    Deltagare

    @Hjältebyrån 93134 wrote:

    Varför inte koppla på betallösning och sälja fakturorna så ni slipper krångla med det själv? :D

    Håller med Hjältebyrån! Det vore bäst för dig! Samt att det finns många mer lösningar som dem flesta betallösningar erbjuder.

    Här bra några exempel på ställen som har det;

    #186017
    Hjaltebyran
    Deltagare

    exakt :D Sen underlättar det ju för hanteringen, brukar öka konverting. Automatiserar, osv osv. :D

    #186021
    Stefan72
    Deltagare

    Det som talar emot allt är väl branschen i sig. Spelar nog ingen roll vilken betallösning man har. Kundtillverkade unika möbler specialbeställda av kund är ju som det är. Ger man de möjlighet att betala handpenning och resten när det är klart så tar man ju en enorm risk. Det bästa är ju faktura på hela beloppet och man sätter inte ens igång innan det är betalt men dom kunderna finns väl oftast bara runt Strandvägen så det blir ju lite av ett moment22………

    #186040
    Jolo
    Deltagare

    @Hjältebyrån 93134 wrote:

    Varför inte koppla på betallösning och sälja fakturorna så ni slipper krångla med det själv? :D

    Har redan ett betalföretag som sköter mina fakturor men de kan inte gå vidare om en kund bestrider fakturan..då får jag ta det vidare själv..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.