Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Ansvarsbiten med Klarna / Dibs

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105200
    AnnaPe
    Deltagare

    Ni som säljer med Klarna / Nets i era shoppar –
    Vem tar kostnaden om det visar sig att en kund inte är kreditvärdig och jag ändå hunnit skicka ut beställningen?

    Som jag fattar det så får jag ju en order i min butik, jag packar skyndsamt och skickar iväg den. Men sedan kanske Klarna/nets vid en kreditkontroll ser att kunden är skuldsatt och skapar då ingen faktura. Vad händer då? Jag har ju redan skickat varorna. Vem betalar det – jag eller Klarna/nets?

    Samma sak om t ex Posten skulle tappa bort paketet. Vem står för det? Jag eller Klarna / Nets?

    Sedan undrar jag också hur underlaget man får från dem ser ut? Är det bara en pdf, för det går ju inte att importera till affärssystemet. Måste man då sitta och knappa in dagens försäljning för hand, eller?

    #186672
    tomli
    Medlem

    Hej!

    Tommy heter jag och jobbar på Nets. Noterade ditt inlägg i forumet och ska göra det jag kan för att leverera tydliga svar.

    Gällande kreditvärdighet; I samband med att kund väljer faktura som betalmetod görs en kreditprövning. Om din kund inte når upp till de kreditkrav som krävs nekas betalning med den specifika betalmetoden. Med andra ord skapas alltså inte en sådan order.

    Gällande frakt & leverans; När det kommer till leveransutmaningar är det den distributör som fått leveransuppdraget som bär ansvaret för att leverera produkten. Vid ev leveransutmaningar behöver således ev reklamation hanteras mellan er som handlare och specifik distributör.

    Gällande rapportering; Här kan du hos oss välja att göra på olika sätt. Självklart finns möjlighet till såväl manuell hantering vid valda intervall alt automatisk rapportering via API:er.

    Varmt välkommen att kontakta mig på tomli@nets.eu så säkrar jag att någon på vår säljavdelning hjälper dig vidare med allt från svar på frågor till stöd med att komma igång med en bra betallösning.

    Mvh Tommy Lindholm

    #186728
    Stefan72
    Deltagare

    Fast som svar på den egentliga frågan så blir det ju så i praktiken att man inte kan skynda iväg en order om man kör dessa lösningar. Då får man ju fakturera och grundkolla själv isåfall innan man skickar nåt.

    #186897
    ola_strandberg
    Deltagare

    @AnnaPe 94206 wrote:

    Ni som säljer med Klarna / Nets i era shoppar –
    Vem tar kostnaden om det visar sig att en kund inte är kreditvärdig och jag ändå hunnit skicka ut beställningen?

    Som jag fattar det så får jag ju en order i min butik, jag packar skyndsamt och skickar iväg den. Men sedan kanske Klarna/nets vid en kreditkontroll ser att kunden är skuldsatt och skapar då ingen faktura. Vad händer då? Jag har ju redan skickat varorna. Vem betalar det – jag eller Klarna/nets?

    Samma sak om t ex Posten skulle tappa bort paketet. Vem står för det? Jag eller Klarna / Nets?

    Sedan undrar jag också hur underlaget man får från dem ser ut? Är det bara en pdf, för det går ju inte att importera till affärssystemet. Måste man då sitta och knappa in dagens försäljning för hand, eller?

    Med Klarna får du ett “Stop request” inom 24 timmar om kunden inte klarat deras kreditkontroll. Dvs, för att vara på säkra sidan måste du vänta ett dygn innan du skickar. Men efter det är det deras risk. Vi hade mycket problem med bedrägerier i USA tidigare och det här har varit en stor trygghet för oss trots att vi inte är nöjda med Klarna av andra anledningar.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.