Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Problem med mail quickbutik

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104501
    Arne_1921
    Deltagare

    Jag håller på att bygga sida (2 veckor nu) och har ett problem.

    jag har reggat domän och företagsmail via loopia

    När jag provbeställer från min .Yahoo (eller frugans yahoo) mail får jag ingen orderbekräftelse tillbaka på mailen.

    Testar jag att göra samma sak med min jobb mail så funkar det däremot.

    Skickar jag meddelande via sidan och anger min yahoomail så får jag inget meddelande skickat till företags mailen. Gör jag samma sak med min jobbmail funkar det.

    Och slutligen om jag skickar ett mail från min företagsmail till min Yahoo så funkar det (alltså inte via min butikssida)

    Frågat supporten på Quickbutik och dom säger att problemet inte ligger hos dom utan hos Yahoo och att det “brukar släppa” efter ett tag…. Någon som har någon erfarenhet av detta??? Ja kan ju inte lansera sidan om inte Yahoo mail funkar…. är ju för kasst… vem vet vilka andra mailadresser som inte funkar..

    #184613
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag hade samma problem, stora problem med mailen från Loopia så jag fixade via Gsuite istället och funkat sedan dess.

    @Arne_1921 91259 wrote:

    Jag håller på att bygga sida (2 veckor nu) och har ett problem.

    jag har reggat domän och företagsmail via loopia

    När jag provbeställer från min .Yahoo (eller frugans yahoo) mail får jag ingen orderbekräftelse tillbaka på mailen.

    Testar jag att göra samma sak med min jobb mail så funkar det däremot.

    Skickar jag meddelande via sidan och anger min yahoomail så får jag inget meddelande skickat till företags mailen. Gör jag samma sak med min jobbmail funkar det.

    Och slutligen om jag skickar ett mail från min företagsmail till min Yahoo så funkar det (alltså inte via min butikssida)

    Frågat supporten på Quickbutik och dom säger att problemet inte ligger hos dom utan hos Yahoo och att det “brukar släppa” efter ett tag…. Någon som har någon erfarenhet av detta??? Ja kan ju inte lansera sidan om inte Yahoo mail funkar…. är ju för kasst… vem vet vilka andra mailadresser som inte funkar..

    #184614
    Nicklas
    Deltagare

    @Arne_1921 91259 wrote:

    Jag håller på att bygga sida (2 veckor nu) och har ett problem.

    jag har reggat domän och företagsmail via loopia

    När jag provbeställer från min .Yahoo (eller frugans yahoo) mail får jag ingen orderbekräftelse tillbaka på mailen.

    Testar jag att göra samma sak med min jobb mail så funkar det däremot.

    Skickar jag meddelande via sidan och anger min yahoomail så får jag inget meddelande skickat till företags mailen. Gör jag samma sak med min jobbmail funkar det.

    Och slutligen om jag skickar ett mail från min företagsmail till min Yahoo så funkar det (alltså inte via min butikssida)

    Frågat supporten på Quickbutik och dom säger att problemet inte ligger hos dom utan hos Yahoo och att det “brukar släppa” efter ett tag…. Någon som har någon erfarenhet av detta??? Ja kan ju inte lansera sidan om inte Yahoo mail funkar…. är ju för kasst… vem vet vilka andra mailadresser som inte funkar..

    Yahoo, Hotmail och alla liknande mailtjänster är extremt känsliga för domännamn utan SPF-record, så dina mail blir garanterat klassade som spam.

    #184627
    Arne_1921
    Deltagare

    Ok… men borde jag inte få den i spammen då?

    Skickar jag ett mail från mitt loopia webmailkonto så kommer det ju fram till yahoon.

    Nu har ja ju reggat min mail på loopia [email]info@….se[/email] så ja kan la inte gärna byta och behålla adressen?

    Jag lyckas inte heller skicka ett meddelande på min hemsida och ange min yahooadress som avsändare… då får ja inget mail. om jag däremot anger min jobbmail så kommer det fram.

    #184628
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Kör du via Gsuite går du in i loopias DNS och ändrar lite. GSuite förklarar detta väldigt tydligt hur du ska göra.

    @Arne_1921 91277 wrote:

    Ok… men borde jag inte få den i spammen då?
    Nu har ja ju reggat min mail på loopia [email]info@….se[/email] så ja kan la inte gärna byta och behålla adressen?

    Jag lyckas inte heller skicka ett meddelande på min hemsida och ange min yahooadress som avsändare… då får ja inget mail. om jag däremot anger min jobbmail så kommer det fram.

    #184645
    Arne_1921
    Deltagare

    Nu har loopia lagt in nån form av SPF-post vad det nu innebär… får la se om det biter

    #184646
    Nicklas
    Deltagare

    @Arne_1921 91296 wrote:

    Nu har loopia lagt in nån form av SPF-post vad det nu innebär… får la se om det biter

    Om du vill veta vad SPF innebär så har Kodmyran en artikel om det här:
    https://support.kodmyran.se/customer/sv/portal/articles/1898051-sender-policy-framework-spf

    .

    #184658
    Arne_1921
    Deltagare

    Nu ger loopia supporten upp och hänvisar till quick…

    #184659
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Byt till Gsuite så sparar du huvudvärk (jag gjorde det).

    @Arne_1921 91314 wrote:

    Nu ger loopia supporten upp och hänvisar till quick…

    #184684
    OlofB
    Deltagare

    Du kan ta och testa ifall det är en specifik av dina mailadresser som har registrerats som spam. https://www.mail-tester.com/ har löst en hel del av min huvudvärk (mot både internetport samt loopia) då man får uppradat vad det är som man måste åtgärda för att få en högre rating (lägre SPAM-rating…). Hade en hel del kontakt med Loopia för att få vissa saker åtgärdade, och när man la fram vad det var som låg på deras sida så löste det sig relativt snabbt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.