Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur bokföra inbetalningar från kronofogden?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103616
    Stefan72
    Deltagare

    Första gången jag har ett ärende från kronofogden och vi var väl kanske lite snabba att boka av från skulden men rent konkret, finns det nån vedertagen metod man använder när man bokar inbetalningar från fogden ? Så här i efterhand kanske det hade varit bättre att mata in alla pengar från fogden på ett slaskkonto och sen när ärendet är avslutat boka bort skuld och sen överskottet in på övriga konton.

    Hur gör ni andra eller finns det kanske en vedertagen metod?

    Själv trodde jag att det skulle komma utbetalningsspecar per tillfälle men nu kommer det ju bara in pengar, olika summor och olika tider och en utbetalningslista får man ju beställa själv om man känner för det.

    #181775
    Ekraft
    Deltagare

    Man brukar boka det som “återvunna kundförluster”, vanligen konto 3950.

    #181778
    Stefan72
    Deltagare

    är ingen expert men den ligger alltså kvar bland fakturor som obetald. Ska man göra som jag tänkte att fylla på 3950 med slantarna och sen när ärendet är klart boka bort den som vanligt?

    #181781
    Ekraft
    Deltagare

    Njae, normalt sett brukar man boka bort skulder man lämnar till Kronofogden (eller som man inte fått betalt för efter inkassoprocedur) som en kundförlust. Då kan du återvinna momsen. Blir det sedan några pengar som Kronofogden driver in, så är det återvinning.

    Så länge det är få ärenden kan man naturligtvis låta bli att boka bort skulden som kundförlust i första skedet (men det är trist att betala in moms som man inte har fått), och sedan boka det som Kronofogden driver in som en delbetalning. Men när det blir många ärenden, som kanske dessutom är av karaktären att det kommer några tior i månaden, så är det inte rimligt att göra så längre. Det blir för mycket administration då ärendena kan hålla på och rulla under flera år.

    #181782
    Stefan72
    Deltagare

    jo det är sant, det är första gången och inga större summor och slantarna började trilla in ganska omgående så jag tänkte inte ens på momsen på det viset.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.