Etiketter: ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104097
    pekelof
    Deltagare

    Hej, om någon kan hjälpa mig är jag tacksam! :)
    Jag har tänkt kontakta tillverkare i Kina (alibaba) för produkt, sedan få produkt skickade till amazon fba center i UK för att sälja (private label).

    1# Bör man starta någon form av företagsform och i så fall vilken?
    Vilka fördelar mellan olika företagsformer?
    2# Tullavgift mellan Kina och UK?
    3# Något annat man skall tänka på?

    Hade varit kul att få lite svar från någon som själv jobbar eller jobbat med Amazon fba.

    Tack för hjälpen 👍🏻

    #183477
    sebbesoder
    Deltagare

    1# Ja, minst ett svensktbolag (AB är rekommenderat)
    2# Ja, de är självklart tullavgifter. Dem beror på vilken typ av varor det handlar om.
    3# En sisådär 100 grejer ;) men de viktigaste är bara att komma igång :) och se till så att du köper samples som du får undersökta innan du lägger beställningar på alibaba

    #183491
    pekelof
    Deltagare

    @sebbesoder 89640 wrote:

    1# Ja, minst ett svensktbolag (AB är rekommenderat)
    2# Ja, de är självklart tullavgifter. Dem beror på vilken typ av varor det handlar om.
    3# En sisådär 100 grejer ;) men de viktigaste är bara att komma igång :) och se till så att du köper samples som du får undersökta innan du lägger beställningar på alibaba

    Om man i nuläget ej har en budget för att starta ett AB är det några risker med att “bara” starta en enskild firma? Tanken är i så fall att övergå till AB när det finns mer pengar.
    Läst mig till att man även bör ha “Product liability insurance”, något ni vet eller kan rekommendera?

    #183494
    sebbesoder
    Deltagare

    @pekelof 89660 wrote:

    Om man i nuläget ej har en budget för att starta ett AB är det några risker med att “bara” starta en enskild firma? Tanken är i så fall att övergå till AB när det finns mer pengar.
    Läst mig till att man även bör ha “Product liability insurance”, något ni vet eller kan rekommendera?

    Riskerna är ju att du personligen är juridiskt ansvarig om du inte har ett AB.
    Sedan beror de ju på vad du ska sälja men det är ofta bra att ha ett hyfsat startkapital beroende på vad du tänkt sälja. Ofta kan jag tycka att det kan vara värt att vänta till dess att man sparat ihop startkapitalet till ett ab i och med att de ändå lär gå åt en del kapital om du tänkt bygga upp något.

    Man kan inte heller bara byta org-ummer och bolagsform på amazon själv. Om de går så lär du behöva trixa en del med deras support och kan vara så att dem inte går med på de alls.

    Med de sagt kan de säkert gå alldeles utmärkt med egenfirma/handelsbolag/osv också

    Vad gäller “Product liability insurance” så är jag inte tillräckligt insatt i vare sig de försäkringsalternativ som finns eller de produkter du tänkt sälja för att kunna ge något råd

    #183516
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Säger BIG NO NO NO till enskild firma.

    Har du inga 50 tusen och kan starta AB så är ett alternativ att starta ett ltd bolag i England med SUF bolag i Sverige. Eller så kör du bara ltd bolag utan SUF bolag men då kommer all försäljning gå igenom ltd bolaget och då måste du sköta redovisningen i England och inte i Sverige om du drivit försäljningen genom SUF bolaget i Sverige.

    Kostar ca 6000 om du vill att någon ska starta upp LTD bolag med SUF till dig och ca 2500 kronor om året för dom att sköta “bokföringen” i ltd bolaget som du inte har försäljning igenom utan dom skickar in papper 3-4 gånger om året till skatteverket i England.

    Finns för och nackdelar med detta så det är bara att läsa på och se om du tycker det är ett bra upplägg. Men enskild firma kommer jag aldrig att rekommendera någonsin!

    #183518
    OscarJ
    Deltagare

    @Jimmy Öström 89689 wrote:

    Säger BIG NO NO NO till enskild firma.

    Har du inga 50 tusen och kan starta AB så är ett alternativ att starta ett ltd bolag i England med SUF bolag i Sverige. Eller så kör du bara ltd bolag utan SUF bolag men då kommer all försäljning gå igenom ltd bolaget och då måste du sköta redovisningen i England och inte i Sverige om du drivit försäljningen genom SUF bolaget i Sverige.

    Kostar ca 6000 om du vill att någon ska starta upp LTD bolag med SUF till dig och ca 2500 kronor om året för dom att sköta “bokföringen” i ltd bolaget som du inte har försäljning igenom utan dom skickar in papper 3-4 gånger om året till skatteverket i England.

    Finns för och nackdelar med detta så det är bara att läsa på och se om du tycker det är ett bra upplägg. Men enskild firma kommer jag aldrig att rekommendera någonsin!

    För att ge en balans till samtalsämnet kanske det bör påpekas att fördelning bland bolag i Sverige är följande:

    AB
    534 538

    Enskild firma
    371 738

    Handelsbolag
    53 624

    Filial
    2 992

    Dvs – det finns en hel del Enskilda firmor så det Går att köra en EF.

    #183519
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Absolut går det att starta en Ef utan problem. Problemen man står med om man skulle gå i konkurs blir dock inte samma därav mitt svar.

    @OscarJ 89692 wrote:

    För att ge en balans till samtalsämnet kanske det bör påpekas att fördelning bland bolag i Sverige är följande:

    AB
    534 538

    Enskild firma
    371 738

    Handelsbolag
    53 624

    Filial
    2 992

    Dvs – det finns en hel del Enskilda firmor så det Går att köra en EF.

    #183520
    pekelof
    Deltagare

    Hej Jimmy,

    Bra förslag! :)
    Är detta något tillvägagångssätt du själv testat eller vet du någon annan som kört det upplägget?
    Är väldigt nyfiken på denna lösningen då jag själv ej har en budget för att starta AB i nuläget.

    @Jimmy Öström 89689 wrote:

    Säger BIG NO NO NO till enskild firma.

    Har du inga 50 tusen och kan starta AB så är ett alternativ att starta ett ltd bolag i England med SUF bolag i Sverige. Eller så kör du bara ltd bolag utan SUF bolag men då kommer all försäljning gå igenom ltd bolaget och då måste du sköta redovisningen i England och inte i Sverige om du drivit försäljningen genom SUF bolaget i Sverige.

    Kostar ca 6000 om du vill att någon ska starta upp LTD bolag med SUF till dig och ca 2500 kronor om året för dom att sköta “bokföringen” i ltd bolaget som du inte har försäljning igenom utan dom skickar in papper 3-4 gånger om året till skatteverket i England.

    Finns för och nackdelar med detta så det är bara att läsa på och se om du tycker det är ett bra upplägg. Men enskild firma kommer jag aldrig att rekommendera någonsin!

    #183521
    OscarJ
    Deltagare

    @Jimmy Öström 89693 wrote:

    Absolut går det att starta en Ef utan problem. Problemen man står med om man skulle gå i konkurs blir dock inte samma därav mitt svar.

    Som sagt så beror det på vad det är för branch. Om du kursar med skulder på 1000kr är det inte direkt hela världen. Om du kursar med 500k i skulder och inte hade 50k att hosta upp för att starta ett AB, då är något annat fel.

    Tror vi tänker rätt lika i vissa avseende, ville bara ge en balans till diskussionen :) Så inte någon råkar hitta hit och skiter i att starta företag då deras enda chans är just ett EF. Vi vill ju ha mer företagande :)

    #183527
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag har några vänner som kör detta. Det är i alla fall ett alternativ till “nästan” AB.

    Finns för och nackdelar. Ska du bara jobba med svenska leverantörer så kommer det vara mer uppförsbacke än ett svensk AB då en filial fortfarande anser som “full företag”. Så ska man arbeta med svenska leverantörer är ett AB bättre.

    Sen är det ingen som vet vad som händer när England är ute ur EU med ltd med SUF bolag, även detta måste man ta med i sin beräkning.

    Du kan bara ha en filial per LTD bolag, även något att ta med i sin beräkning.

    @pekelof 89695 wrote:

    Hej Jimmy,

    Bra förslag! :)
    Är detta något tillvägagångssätt du själv testat eller vet du någon annan som kört det upplägget?
    Är väldigt nyfiken på denna lösningen då jag själv ej har en budget för att starta AB i nuläget.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.