Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hyra lokal av sig själv

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104465
    Arne_1921
    Deltagare

    Har ett AB som kommer bedriva e-handel och kommer ta upp ganska stor yta av min gård (jordbruksfastighet som är egen firma). Det handlar alltså inte om någon yta i privatbostaden.

    Antar att man får ta ut en skälig hyra? Hur gör ni? Snackar ju lager och packning osv osv vilket i mitt fall kommer ta upp 70kvm (ett stort rum i ladan). Ja kommer ju även dra el för uppvärmning osv osv men det går la kanske att baka in i hyran.

    Lägsta hyran jag kan hitta är 500kr/kvm/år =>35000kr i hyra

    (Sedan är jag ju helt med på att ja måste skatta för denna hyresintäkt oxå men den kan delvis kvittas mot andra utgifter på gården)

    #184523
    Nicklas
    Deltagare

    Jag kollade en lokal för ett tag sedan som kostade 300kr/m2 uppvärmd, totalytan på denna var 500m2.
    Det bästa du kan göra är att kolla med din revisor så att upplägget blir korrekt

    #184524
    Arne_1921
    Deltagare

    jag är min egen revisor :)

    En sak är ju att hyra av sig själv privat. Tar man då ut för mycket hyra ska det räknas som inkomst och beskattas

    När man hyr från ett företag (även om det är mitt egna) så skattar ja ju från första kronan så då spelar det ju mindre roll om man hamnar helt rätt. Å andra sidan är det ju ett sätt att skatteplanera i gråzonerna om man maxar detta. Det enda jag är ute efter är en hyra som inte kan anses orimlig. Är inte ute efter att komma undan med skatt eller maxa något…

    #184526
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag har lokaler här i Blekinge där hyrorna är 300/m2 för 200m2.

    #184587
    bjornstrom
    Deltagare

    Här i Stockholm får man kämpa för att komma under 3000kr/m2. En kollega som sitter på Kungsgatan fick hyran höjd till 8500kr/m2!

    #184748
    EkonomiLabbet
    Deltagare

    Kan inte tänka mig att 500 kr/kvm är för hög. Ur beskattningssynpunkt så kan det ju anses viktigt att faktureringen är mellan näringsverksamheter, det kunde ev sett lite annorlunda ut om du – som du skriver – hyrt ut det som privatperson. Det är ju inte orimligt att ett AB betalar 3.000 kr/månad för ett kontor. 35 tkr för ett lager av den storleken kan inte vara orimligt.

    Sen dyker ändå frågan upp; det känns som om du själv tror att beloppet kan vara för högt. Eller vill du bara dubbelchecka? Funderar på värdet av att flytta resultat från AB till enskild firma när beskattningen är lägre i AB:et. Men enskilda firman går kanske med underskott?

    #184517
    TRUSTOR
    Medlem

    @bjornstrom 91219 wrote:

    Här i Stockholm får man kämpa för att komma under 3000kr/m2. En kollega som sitter på Kungsgatan fick hyran höjd till 8500kr/m2!

    Fyfan, glad för mina 600kr/kvm2 ink. ström/internet :D

    #185600
    Varuhuset
    Medlem

    Jag betalar 80kr/m2 som ligger på 46kvm i Ockelbo och vi kommer flytta över till en annan lokal där vi går ner på 38kr/m2 för 130kvm.

    I denna lokal driver jag ett café och i nya delen kommer vi minska cafédelen och öka till butiksdel samt att vi har lagerutrymme. Självklart tillkommer elkostnader och sophämtning.

    Det beror helt och håller vilka kontakter du har. Du kan vilket pris du vill av dig själv, men tänk på att du måste skatta pengarna. Du kan ju “låna” ut delen till ditt AB och ta från Vinsten senare för mindre skatt.

    #185601
    Jonkejober
    Deltagare

    @Varuhuset 92613 wrote:

    Jag betalar 80kr/m2 som ligger på 46kvm i Ockelbo och vi kommer flytta över till en annan lokal där vi går ner på 38kr/m2 för 130kvm.

    I denna lokal driver jag ett café och i nya delen kommer vi minska cafédelen och öka till butiksdel samt att vi har lagerutrymme. Självklart tillkommer elkostnader och sophämtning.

    Det beror helt och håller vilka kontakter du har. Du kan vilket pris du vill av dig själv, men tänk på att du måste skatta pengarna. Du kan ju “låna” ut delen till ditt AB och ta från Vinsten senare för mindre skatt.

    Va? 38kr per kvadratmeter? Har du verkligen räknat rätt? Betalar du 4940 kr per år i kallhyra? Det är ju vad man betalar per månad för en städskrubb här i Sthlm.

    #185609
    Varuhuset
    Medlem

    @Jonkejober 92614 wrote:

    Va? 38kr per kvadratmeter? Har du verkligen räknat rätt? Betalar du 4940 kr per år i kallhyra? Det är ju vad man betalar per månad för en städskrubb här i Sthlm.

    Oj ber om ursäkt. Det är per månad jag betalar, glömde skriva med det. Det är alltså 130kvm för 5000kr/mån.

    Edit: Lite skillnad på storstad som stockholm med över 1milj invånare och lilla Ockelbo med cirka 6000 invånare :)

    Mvh

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.