Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Köpa in saker till företaget privat

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105056
    Arne_1921
    Deltagare

    Jag antar att det inte är några konstigheter att köpa en pryl till företaget (Ab eller enskilt) som privatperson och sedan boka det som ett utlägg och få betalt av sitt företag.

    Fördelen är tex att om man ska beställa något online så blir vissa saker billigare och smidigare som privatperson, frakt bland annat. Är detta ok att göra konsekvent?

    #186387
    Dancar
    Deltagare

    Ja, det är ok. För AB så är det ok att “låna ut” pengar till företaget men det är olagligt att göra tvärt om (att företaget lånar ut till dig). Istället för konto 1930-företagskonto eller motsvarande så bokar du köpet mot 2820-kortfristiga skulder till anställda, eller motsvarande. När bolaget sedan betalar tillbaka så kvittar du bara 2820 mot 1930 (i mitt exempel).

    Funkar likadant för enskild firma (där kan du även låna av “bolaget” då du är bolaget så att säga).

    EDIT: är dock bra (ett måste?) om ditt företagsnamn finns med på kvittot så att det inte råder tveksamheter om att inköpet gjorts för företagets räkning. Är lite osäker där.

    /Daniel

    #186388
    Arne_1921
    Deltagare

    Läst runt om detta och det är ju såklart inte övertydligt vad som gäller…för köp under 4k ink moms däremot så tolkar jag det som att kraven är lite lättare…. 100 är jag dock icke och det är just småköp jag syftar på, typ skrivarpapper för några 100kr tex.

    #186389
    Arne_1921
    Deltagare

    Värt att tilläggas efter att ha läst vidare.. Verkar ju ändå som att det i slutändan bara är en bedömningsfråga. I värsta fall så får man ju en chans att rätta fel tydligen :

    “Skatteverket ska som huvudregel ge den som yrkar avdrag för mervärdesskatt möjlighet att läka brister i fakturan.”

    Kan ju bli svårt med ett julakvitto kanske men Om man är kund hos ett företag som slarvat med vad dom skrivit på fakturan så bör det ju gå att få ett intyg från dom eller få det rättat. Antar att det är det som menas i ovan mening.

    Källa
    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/373305.html?date=2018-12-05

    #186392
    Stefan72
    Deltagare

    Fast när är skrivarpapper billigare för privatperson än företag? bara som exempel alltså? Personligen köper jag allt möjligt till firman och dessutom var som helst på firmakortet och bokför som vanligt. När hamnar man liksom i den sitsen att jag köper det jag behöver “privat” ? Det är ju inget krav på fakturor i firmans bokföring direkt. Ett kvitto med korrekt information räcker ju. Dock så lär man ju kunna visa att det man köper är till företaget om det blir revision. Nå krav på att företaget ska stå som köpare eller nåt sånt finns inte vad jag vet. Det är väl bara det omvända isåfall att den som säljer ska kunna visa vem den sålt till.

    #186393
    Arne_1921
    Deltagare

    Du missförstår mig nog, jag snackar om privata utlägg som betalas tillbaka av bolaget

    Tex om jag är i en affär och kommer på att jag behöver skrivarpapper och inte har med mig företagskortet så köper jag det på mitt privata kort.

    Jag lämnar sedan in ett “utlägg” till mitt företag med kvittot och betalar ut summan från företaget till mitt privata konto. har man lite rutin så slipper man väll detta men det händer ju att man kommer på att man behöver något till Abt när man svansar runt i en affär.

    Sedan har vi det mer vanliga exemplet i mitt fall att beställa online. Om jag väljer att beställa det i mitt privata namn/adress så kan man hämta paket smidigt på utlämningsställen. Beställer man som företag så är det ju ofta bara hemleverans som gäller.

    För summor under 4k verkar det vara lungt men när det blir dyrare grejjer ställs andra krav men tydligt är det inte…

    #186396
    Stefan72
    Deltagare

    Jo jag förstår hur du menar men i slutändan är ändå det bästa sättet att skapa sig en rutin att man alltid har firmakortet med sig isåfall. Att börja normalisera användandet av privata medel blir aldrig bra även om det såklart går.
    Eller så ha en handkassa med kontanter. Då kan man ju plocka där och bokföra det som kontantköp även om du köpt med kort privat.
    Personligen har jag alltid med mig firmakortet, har ju iallafall trettielva andra kort………

    #186425
    Hittakodare.nu
    Deltagare

    Jag gör själv mycket privata utlägg samtidigt som jag har en revisor i min närhet, hen sa:

    * På inköp över 5000 SEK (exkl. moms) måste bolagsnamnet stå som mottagare på fakturan

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.