Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Dropshipping och parallellimport

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Magknip Webbyra
    Deltagare

Jag har en undran. Om man kör en webbutik här i Sverige som dropshippar produkter av kända internationella varumärken från t ex en annan webbutik i ett annat land. Vad har den svenska distributören för rättigheter att begära att man slutar sälja? Vad är t ex skillnaden att en svensk kund kan beställa från t ex en spansk webbutik och få det hemskickat mot att beställa från en svensk webbutik som använder den spanska butiken som inköpskanal? Kan den svenska distributören verkligen hävda parallellimport då?

Stefan72
    Deltagare

Är ingen expert men vad jag förstÃ¥r kan de inte hindra dig frÃ¥n att sälja varorna men du fÃ¥r inte annonsera med varumärket och kanske ge sken av att du är en Ã¥terförsäljare. I praktiken fÃ¥r du inte använda varumärket nÃ¥gonstans om man ska vara noga och dÃ¥ kan det ju bli svÃ¥rsÃ¥lt om man inte kan visa att man har varorna……..vanligtvis genar mÃ¥nga och jag tror det ska vara ett ganska sÃ¥ tungt varumärke innan de jagar folk med blÃ¥slampa för enstaka övertramp.
    Den stora skillnaden du pratar om är ju att den enskilde kunden inte säljer det vidare. Det ska du göra.

Magknip Webbyra
    Deltagare

Ja sant, att inte kunna ha varumärket någonstans sätter rejäla käppar i hjulen i sådana fall. Jag måste nästan kolla upp detta med en jurist om det bara gäller logga eller även varumärket i vanlig text t ex i en kategorilistning

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.