Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Dropshipping och parallellimport

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105028
    Magknip Webbyra
    Deltagare

    Jag har en undran. Om man kör en webbutik här i Sverige som dropshippar produkter av kända internationella varumärken från t ex en annan webbutik i ett annat land. Vad har den svenska distributören för rättigheter att begära att man slutar sälja? Vad är t ex skillnaden att en svensk kund kan beställa från t ex en spansk webbutik och få det hemskickat mot att beställa från en svensk webbutik som använder den spanska butiken som inköpskanal? Kan den svenska distributören verkligen hävda parallellimport då?

    #186397
    Stefan72
    Deltagare

    Är ingen expert men vad jag förstår kan de inte hindra dig från att sälja varorna men du får inte annonsera med varumärket och kanske ge sken av att du är en återförsäljare. I praktiken får du inte använda varumärket någonstans om man ska vara noga och då kan det ju bli svårsålt om man inte kan visa att man har varorna……..vanligtvis genar många och jag tror det ska vara ett ganska så tungt varumärke innan de jagar folk med blåslampa för enstaka övertramp.
    Den stora skillnaden du pratar om är ju att den enskilde kunden inte säljer det vidare. Det ska du göra.

    #186399
    Magknip Webbyra
    Deltagare

    Ja sant, att inte kunna ha varumärket någonstans sätter rejäla käppar i hjulen i sådana fall. Jag måste nästan kolla upp detta med en jurist om det bara gäller logga eller även varumärket i vanlig text t ex i en kategorilistning

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.