Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bäst sätt att sälja vid kommission?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105280
    GBGAC
    Deltagare

    Hej!

    Jag har tankar på att dra igång en egen e-handel. Jag har själv jobbat med e-handel för stora företag både tekniskt och med design, och har byggt en egen plattform som jag skulle vilja utveckla. Men driva företag, det är nytt för mig.. Så dumma frågor kanske kommer.

    Tanken är att bland annat sälja konst, där tanken är att det kommer ske via kommision.

    Vad är det bästa sättet att göra detta på? Jag har tre riktiga exempel, en som driver företag utan f-skattesedel, en som driver företag med F-skattesedel och till sist en som inte har företag alls i dagsläget.

    Jag vill ju inte betala ut pengar vid en försäljning och behöva betala arbetsgivareavgifter och liknande, vilket jag förstår att det att blir om företaget saknar F-skattesedel. Är det lättare att jag köper in varorna innan försäljning, och hur gör jag med det exemplet där företag saknas?

    Tanken är att jag lagerhåller, en split på 50/50 där min del även innefattar att jag i viss fall står för tryck, samt inramning. Företaget kommer vara ett AB.

    Lite rörigt men alla tips och råd är välkommna!

    #186877
    mjo
    Deltagare

    F-Skatt krävs inte vid handel med varor. Endast vid handel med tjänster.

    #186878
    GBGAC
    Deltagare

    @mjo 94461 wrote:

    F-Skatt krävs inte vid handel med varor. Endast vid handel med tjänster.

    Men om jag säljer en tavla från en konstnär och sen betalar ut pengar från försäljningen bär det väl räknas som en tjänst?

    #186879
    Stefan72
    Deltagare

    @GBGAC 94462 wrote:

    Men om jag säljer en tavla från en konstnär och sen betalar ut pengar från försäljningen bär det väl räknas som en tjänst?

    nja det beror väl på vad du skriver på kvittot? Säljer du ett konstverk så är det ju en vara. Skriver du målning av duk så blir det ju en tjänst.

    #186881
    GBGAC
    Deltagare

    @Stefan72 94464 wrote:

    nja det beror väl på vad du skriver på kvittot? Säljer du ett konstverk så är det ju en vara. Skriver du målning av duk så blir det ju en tjänst.

    Problemet, som jag förstår det, blir ju när jag ska betala konstnären om den inte är momspliktig. Eller tänker jag fel?

    #186882
    Stefan72
    Deltagare

    Är konstverk undantaget moms eller hur menar du?

    Sen kan du nog nästan släppa det där med kommission. Det blir ju samma sak som vanlig försäljning ändå och hur ni löser det med att konstverken står hos dig är ju en sak men i slutändan så köper du in tavlan för 1000kr och sen säljer den för 2500. mellanskillnaden, det du kallar för kommission blir ju vinsten för dig. Precis som vinsten på en liter mjölk blir för ica.

    Sen kan ni som sagt komma fram till om du köper tavlan direkt eller om den kan stå hos dig tills den är såld och då gör man försäljningen mellan dig och konstnären.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.