Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms vid försäljning av E-böcker

Etiketter: , ,

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105355
    iohan
    Deltagare

    Hej!

    Jag har en E-bok som jag skapat som jag vill kunna erbjuda online i en webbutik. Jag vill att den skall kunna köpas av alla i hela världen men hur får jag reda på om hur vida jag skall ens ta ut moms, ta svensk moms eller om jag skall använda mig av momssatsen i det landet där köparen befinner sig i?

    Som jag förstått det så är det 6% moms på E-böcker inom EU om man kan styrka att den har samma funktion och betydelse som en tryckt bok.

    Jag vill sätta upp rätt momssatser i min Webbutik så att allt går rätt till.

    Hoppas att någon kan skina lite ljus på detta som jag är oerhört ny inom.

    Tackar!

    #187015
    Stefan72
    Deltagare

    Intressant fråga egentligen, jag skulle nog kolla upp detta noga…….Allt är ju som vanligt egentligen men vad händer om man säljer en ebok på export och kör momsfritt till dessa? Kunden köper ju då en momsfri vara som sen hemlandet inte får ta del av nå omsättningsskatt på eftersom det inte blir en fysisk vara som går genom normala kanaler.
    Man kanske då automatiskt måste vara registrerad för skatt i vardera land och betala in? Oavsett summor? Kan ju bli oerhört snårigt om man vill sälja till alla………

    #187016
    iohan
    Deltagare

    Tack för svar Stefan. Jag tycker det är många som idag säljer sina e-böcker själva i sin webbutik så det måste finnas ett sätt att lösa detta på. Har också skickat frågan till Skatteverket så får jag se om jag får någon klarhet i det hela.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.