Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hyra ut del av bostad

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94179
    Jimmy
    Deltagare

    Hej,

    Vi har växt fortare än vad vi kunnat drömma om och nu har företaget tagit över hela undervåningen med lager och kontor, vilket bara är positivt. :)

    Kan jag ta ut en hyra av företaget? Hur är skattereglerna kring detta?

    /Jimmy

    #107976
    Dan
    Deltagare

    Om du har AB kan du ta ut den faktiska kostnaden av ditt företag… har du EF krävs oftast separat ingång för att du ska kunna dra faktiska kostnader (vid revision då). Annars får du dra 2000kr eller 4000kr i schablonavdrag per år.

    Läs sidan 12 i denna broschyr:

    http://www.skatteverket.se/download/18.69ef368911e1304a625800012986/29513svartvit.pdf

    #107977
    Jimmy
    Deltagare

    Tack för svaret.
    Så AB är att föredra om man ska ha lager hemma alltså. Hur är det med HB, blir det samma som för EF eller?
    Var kan jag läsa om reglerna för AB, har du någon länk?

    /Jimmy

    #107981
    GregerA
    Deltagare

    Hyra m.m, eget företag
    Om du inte har någon särskild inredd lokal kan du göra avdrag för arbetsrum. Avdrag får då göras med 2 000 kr om arbetet utförts i egen eller makes fastighet och i andra fall med 4 000 kr. En förutsättning för avdraget är att du under beskattningsåret utfört minst 800 timmars arbete i bostaden. Om särskild del av fastigheten inrättats för näringsverksamheten får du göra avdrag för skälig andel av kostnaderna för värme, vatten, avlopp samt el. Räntor dras av under inkomst av kapital. Om delägare i fåmansföretag (AB och HB) hyr ut enstaka kontorsrum eller garage till företaget får denne avdrag för de direkta merkostnaderna i form av el, uppvärmning, slitage o dyl. Normalt medges avdrag med mellan 1 000 och 3 000 kr. Uppburen hyra med avdrag enligt föregående mening beskattas som inkomst av kapital till den del den motsvarar marknadsmässig hyra (ortens pris). Överstigande del beskattas enligt allmänna regler såsom lön i inkomstslaget tjänst. Om särskilda kostnader lagts ned för uthyrningsändamålet eller särskild utrustning anskaffats, kan högre avdrag medges. Om upplåtelsen avser en hyreslägenhet eller en bostadsrättslägenhet medges i regel avdrag med så stor del av hyran/avgiften som svarar mot den del av ytan som används av företaget. Förutsättningen är att företagets verksamhet i huvudsak är förlagd till denna lokal, dvs att företaget har sitt egentliga driftställe förlagt till lokalerna och helt disponerar dessa.

    http://www.nyttforetag.com/starta-eget-foretag-smarta-deklarationstips.aspx

    Det är alltid känsligt när det gäller fåmansföretag, oavsett bolagsform, eftersom skattemyndigheten ser det primära syftet med arrangemanget som ett sätt att undvika skatt.

    Du kan ju titta på det omvända också – d.v.s att företaget äger huset och du beskattas för tjänstebostad.

    #107993
    Jimmy
    Deltagare

    Hittade detta på nyttforetag.com.
    Så det verkar ju inte vara några problem om man har HB, bara man inte tar ut för hög hyra.

    “HANDELSBOLAG, KOMMANDITBOLAG OCH AKTIEBOLAG

    För dig som har ett aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag gäller ett annat alternativ.
    Du kan hyra ut en del av bostaden till bolaget för marknadsmässig hyra. Bolaget får dra av kostnaden och du tar upp den som inkomst av kapital, vilket är skattemässigt förmånligt.
    Om du däremot tar ut för hög hyra blir det inte ens i närheten av att vara förmånligt.
    Kolla noga vad som är marknadsmässig lokalhyra på platsen (den exakta platsen) där du bor.
    På blankett K3 i din privata deklaration tar du upp hyran som inkomst av kapital.”

    http://www.nyttforetag.com/Content.aspx?ContentID=217

    #107994
    GregerA
    Deltagare

    Det är bara att prova. :) Så länge du lämnar korrekta uppgifter så är det värsta som kan hända att avdraget underkänns.

    Jag kan dock tänka mig att det vid bedömningen har betydelse om ni driver HB inom familjen (dvs alla delägarna bor i den aktuella fastigheten) eller om det finns externa delägare eller anställda som kommer till ditt hus och jobbar.

    #113626
    henrik
    Deltagare

    Hej!

    LÅnar denna lite gamla tråd.

    Jag har ett AB och äger privat en fastighet som jag ska hyra ut till mitt AB. Hyran (marknadsmässg) beskattas som inkomst av kapital men jag hittar inget som säger vad jag kan dra av som kostnader innan jag beskattas. Kan jag tex dra av kostnad för räntor, del av sophämtnng (fastigheten ligger på samma tomt som mitt hus, dock är det ett friliggande lager/kontor på ca 100m2), del av VA, del av fstighetsskatt mm?

    Vet någon var jag kan hitta mer information eller rent av vet hur det funkar?

    /Henrik

    #113629
    Parvelito
    Deltagare

    Det där är krångel i kubik, och lite till. Generellt sett kan du inte dra av någonting annat än räntorna (som du ju får dra av i alla fall). Sedan finns det en massa specialregler om du råkar har turen att din fastighet är klassad som något annat än bostad. Det är där krånglet kommer in.

    Ibland är det riktigt lönsamt att stycka av huset till en egen fastighet och sälja den till sitt bolag, ha ett eget elabonnemang, eget V/A etc.

    #113630
    henrik
    Deltagare

    Jag har läst i en annan tråd på ett annat forum att man får lov att dra av räntorna men jag har inte hittat något som verifierar detta.

    Kan jag dra räntekostnaden från hyresintäkterna fast jag sedan också gör ränteavdrag i deklarationen?

    Tyvärr är hela fastigheten (tomt + samtliga byggnader) klassade som 220 småhusfastighet

    #113632
    Parvelito
    Deltagare

    Eftersom hyresintäkten för dig klassas som inkomst av kapital så blir det ju i princip inget extra avdrag utan det är bara räntorna som dras av precis som vanligt.

    Står på Skatteverkets hemsida.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.