Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vinstmarginal?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101787
    Gsjoberg
    Deltagare

    Hej allesammans! Jag har varit smygmedlem här ett tag och bestämde mig nu för att registrera mig. Tack för alla ni som skapar och svarar på trådar då det har gett en gedigen information.

    Tyvärr blir man inte klokare så jag skulle gärna uppskatta lite hjälp. Jag har tänkt starta ett företag och behöver lite hjälp. Jag kommer på torsdag att börja en bokföringskurs så även det är på gång. Förutom det är jag novis inom företagandet.

    Om det ser ut så här för mig när jag importerar från utlandet:

    Kostnad för vara:
    160 kr inklusive frakt.

    Frakten är på ca 20kr och den betalar jag inte tull på.

    12% är tull: 140 * 1.12 ger mig en kostnad på: 157kr + 20kr frakt= 177kr.

    Moms 25% ger mig 221 kr.

    Jag kommer sälja varan för 700kr inklusive moms (560 exkl.)

    Innebär detta att min vinst blir: 700-221: 479kr per vara?

    När jag sedan ska sälja till återförsäljare och de vill ha en vinstmarginal på 40-50%. Då kan jag alltså endast sälja varan för 280kr? (Vilket genererar en vinst på 59kr och inte alls är värt något?).

    Räknar jag rätt?

    Fråga 2:
    Om returer/reklamationer förekommer. Hur redovisar man detta?

    Fråga 3:
    Vi kommer att ha ett par-tre stycken personer som använder våra produkter och får dem gratis (sponsrade). Räknas detta som lön när vi ger ut dem gratis?

    Tacksam för att ni tar er tid att svar,

    Mvh
    Gertrud

    #174800
    Parvelito
    Deltagare

    Ditt TB, täckningsbidrag, blir 560-177 = 383kr (68,4%)
    Om du säljer till ÅF för 280kr blir ditt TB 103kr (36,8%)

    Returer förekommer, det bästa är om man kan föra in dem i ett eget lager och en gång om året skriva av värdet på det.

    700 spänn är ju rätt mycket, så du bör vara restriktiv med att dela ut dem för en motprestation. Men 2-3st kan du väl skriva av som utvärderingsex.

    #174801
    Gsjoberg
    Deltagare

    Tack snälla parvelito för svar!

    Vad exakt innebär “täckningsbidrag” och hur räknade du ut det?

    Med andra ord är det dumt att ha ÅF? Det blir ju fler produkter som säljs (säg 500 produkter i månaden) men betydligt mindre i vinst.

    Angående att jag ska ha sponsrade människor är i reklamsyfte. De är mina ambassadörer. Ungefär som Celsius (energidryck) som skickar ut gratis flak till deras ambassadörer som i sin tur representerar dem i sociala medier genom bilder etc..

    #174804
    Parvelito
    Deltagare

    @Gsjoberg 77477 wrote:

    Vad exakt innebär “täckningsbidrag” och hur räknade du ut det?

    Täckningbidrag är försäljningspriset exkl moms – anskaffningskostnaden exkl moms. Moms skall du aldrig lägga in i dina kalkyler, det är ju inte dina pengar utan statens pengar som du måste hantera.

    Täckningsbidrag kallas ibland för “vinst”, men det är ju en hel del kostnader som täckningsbidraget skall täcka upp för innan det förhoppningsvis blir vinst på nedersta raden i resultaträkningen.

    Med andra ord är det dumt att ha ÅF? Det blir ju fler produkter som säljs (säg 500 produkter i månaden) men betydligt mindre i vinst.

    Det beror ju på hur mycket jobb och kostnader du har för att sälja 500 enheter själv. 35% marginal är rätt OK om dina ÅF köper kartongvis och betalar som de skall.

    Angående att jag ska ha sponsrade människor är i reklamsyfte. De är mina ambassadörer. Ungefär som Celsius (energidryck) som skickar ut gratis flak till deras ambassadörer som i sin tur representerar dem i sociala medier genom bilder etc..

    Det är nog rätt så lugnt. Skatteverket kan säkert få det till att det är lön, men handlar det om 2-3 personer som får EN pryl är det ingen större fara.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.