Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Deklarera (fĂ„mansföretag)
Etiketter: deklaration, fÄmansföretag, inkomstdeklaration, privatperson
- Detta Àmne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 Är, 5 mÄnader sedan av
Bestblom.
-
FörfattareInlÀgg
-
3 maj, 2015 kl. 13:38 #102666
Bestblom
DeltagareInkomstdeklaration 1
Hej,
Jag loggade in pÄ Skatteverkets hemsida för att deklarera (privat) och sÄg att jag behövde komplettera med uppgifter om Kvalificerade andelar i fÄmansföretag. Jag Àr faktiskt osÀker pÄ vad jag ska svara och tÀnkte höra om nÄgon Àr bra pÄ detta?.. :confused:
1. Antal Àgda andelar under hela Äret 2013 (anvÀnds vid berÀkning av p. 6.5) Jag Àr ordinarie ledamot och min flickvÀn Àr suppleant. Jag Àger aktierna i (aktie)bolaget. ska jag skriva 100 % eller 50 000 kr?
2. Antal andelar förvÀrvade under Äret 2013 (anvÀnds vid berÀkning av p. 6.10) Vad betyder det? Vad ska man skriva hÀr om man inte har gjort nÄgot?
3. Antal Àgda andelar vid Ärets ingÄng 20140101 (anvÀnds vid berÀkning av p. 1.1) Vad ska man skriva hÀr om man inte har gjort nÄgot?
4. Totala antalet andelar (företagets) (anvÀnds vid berÀkning av p. 1.1, 6.5 och 6.10) Vad ska man skriva hÀr om man inte har gjort nÄgot?
5. ErhÄllen utdelning (förs till p. 1. 6 och 1.12 eller p. 2.7 och 2.13)
Jag har inte haft nÄgon utdelning.6. Vid berÀkning av skatt pÄ utdelning och sparat utdelningsutrymme ska du vÀlja om du vill anvÀnda dig av Förenklingsregeln eller Huvudregeln. ?
Vore vÀldigt tacksam för era rÄd
3 maj, 2015 kl. 19:22 #178312Dan
DeltagareJag lÀmnar allt detta till min redovisningskonsult men steg ett Àr ju att lÀsa broschyren som medföljer har du kikat i den?
3 maj, 2015 kl. 19:27 #178314GregerA
Deltagare1. Du skall skriva det antal andelar (aktier) du har i bolaget. Hur mÄnga du har beror pÄ hur mÄnga du bestÀmde att det finns nÀr du stiftade bolaget (t.ex 1000 st å 50:-). Kolla i bolagsordningen.
2. Har inget hÀnt skriver du 0 (noll).
3. Du skall skriva det antal andelar du Ă€gde vid den tidpunkten. Ăgde du inga skriver du 0 (noll).
4. samma som 1
5. Har du inte erhÄllit nÄgon utdelning skriver du 0 (noll)
6. Förenklingsregeln Àr den du anvÀnder om du inte har höga lönesummor.
3 maj, 2015 kl. 20:19 #178315Bestblom
DeltagareTack för info!
1 Aktiekapital 50.000 SEK och antal 500 st. Jag skrev 500 pÄ den hÀr frÄgan.
2 Jag skrev noll (0) pÄ den hÀr frÄgan för ingenting har hÀnt.
3 FörstĂ„r inte riktigt, ska jag inte skriva samma svar som frĂ„ga 1? Jag skrev 500 hĂ€r för jag tolkade frĂ„gan ”hur mĂ„nga hade du vid Ă„rets ingĂ„ng 2014” och jag hade fortfarande 500.
4 Skrev samma som frÄga 1
5 Jag valde förenklingsregeln för jag Àr verkligen inga höga lönesummor.
Kan man Àndra pÄ svaret efter att skickat in det via hemsidan?
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.