Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur länge ska man älta med kronofogden och de som inte betalar?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103253
    Stefan72
    Deltagare

    Hur gör ni andra? Jag har ett par kunder som inte betalar trots kronofogden och det saknas ju helt utmätningsbara tillgångar och de skiter ju i princip i detta.
    Men ska man budgetera för att fortsätta år efter år eller ska man bara lägga det till handlingarna och ge upp? Det kanske handlar om nettoförluster på några tusenlappar. Eller ska man budgetera för x antal tusen som ska gå till fogden oavsett? Det känns ju liksom mer som en princip grej att betalar du inte ska jag jaga dig hela livet typ även om det kostar mig pengar.
    Lägger man det till handlingarna så ger man ju upp och kunden sitter väl och ler i mjugg…………typ.

    #180430
    jonathanb
    Deltagare

    Låt skulderna ligga och skicka ett brev till kunden en gång per år med aktuellt skuldsaldo. Då preskriberas inte skulden. Under tiden tickar dröjsmålsräntan (om du avtalat om det). Finns alltså ingen anledning att skriva av skulder om det inte rör sig om mycket små belopp.

    #180433
    Stefan72
    Deltagare

    Så kronofogden ett år och sen släppa det och bara påminnelser? Dom skiter ju i dessa? Kronofogden ligger ju ändå och bevakar medel som blir tillgängliga men det kostar ju så frågan är ju om man ska se ett par tusen om året som normala fogdeutgifter.

    #180434
    jonathanb
    Deltagare

    Nä, det lönar sig sällan att betala för verkställighet hos kronofogden på kunder som redan har flera ärenden såvida inte kronofogden har löpande utmätning på lön. I sådana fall får du räkna på vad din andel av utmätningen ger i förhållande till avgiften.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.