Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vid byte/retur, kreditera frakt?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101768
    eclipsetomten
    Deltagare

    Hej
    Vi har fri frakt och gratis retur över en viss summa.
    Men när man köper något under denna summa så får man betala frakt och man får även om man vill returnera varor skicka tillbaka sakerna och stå för frakten.

    Nu har vi en retur till exempel på en sådan order där kunden ska betala frakt, han har betalat returen av varorna.

    Ska man kreditera även frakten… jag känner väl lite, varför ska vi stå för frakten. Samtidigt som jag kan tänka mig att som kund skulle jag bli sne om jag ångrar mitt köp men måste betala frakten iallfall.
    Känns nästan som att ångerrätten bordet tvinga mig att stå för frakten vid en retur, eller?

    Någon som kan ge svar

    #186173
    kryllem
    Deltagare

    Hej, du behöver inte stå för returfrakten om kunden inte uppnått belopp att utnyttja “fri retur”.
    Däremot måste du betala kunden det belopp som han eller hon betalade till dig, det inkluderar även fraktkostnad.
    Tyvärr måste vi som e-handlare stå för fraktkostnad till kund när denne använder sig av 14 dagars ångerrätt.

    #186175
    eclipsetomten
    Deltagare

    Tack för svar.

    Kan på sätt och vis förstå att jag måste stå för frakten till kunden om denna byter varan inom 14 dagar. Men samtidigt är det som att be H&M att betala min bussbiljett till Centrum när jag ska lämna tillbaka en tröja inom 14 dagar.

    Så jag är kluven.
    Borde inte vara ett krav.

    #186190
    Alfnisse
    Deltagare

    Jag tycker att det är tråkigt att vi ska behöva betala fraktkostnaden till kunden för returen, det blir ändå en rätt stor summa i det långa loppet.

    #186191
    FredrikGust
    Deltagare

    Kostnaden för returer är något man måste räkna in i kalkylen med hur man tar betalt för det man säljer, likväl som kostnaden för personal, lokaler, el, försäkringar m.m.

    Något man också kan göra för att minska antalet returer är t.ex:

    – Ha bra produktbilder som visar produkten från flera vinklar.
    – Video som visar hur produkten fungerar.
    – Produktbeskrivning som innehåller sådant kunden behöver veta för att säkra valet av rätt produkt.

    Vi försöker där det är möjligt ta reda på varför kunden önskar returnera det de köpt och lägga till det som fattades i produktbeskrivning eller skaffa fram fler bilder. Därför ser vi att de få returer vi ändå har ger oss det vi behöver för att minska risken för retur av samma anledning.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.