Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kan inte registrera mig för shopping på instagram

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105171
    EmelieSamuelsson
    Deltagare

    Hej,
    Jag har en befintlig business FB sida med en butik. Jag har även ett business instagram konto som är kopplat.
    Jag driver en webbutik som funnits i 12 år, men sedan 2 månader är det jag som är ny ägare.
    Facebook sidan och Instagram-kontot har jag tagit över från tidigare ägare som då drev webbutiken. De har inte haft instgram shopping tidigare.
    Jag har under två månader försökt att bli godkänd för instagram shopping men det verkar vara en omöjlighet.
    Jag har läst alla manualer som finns och gjort allt by the book.

    I ett desperat försök plockade jag bort min befintliga butik på FB för att starta om.
    Nu kan jag öht inte skapa mig en ny butik då jag får en pop up som säger:
    “skapa butik, gå till commerce manager” När jag klickar får jag till svar att dessa e-handelsfunktioner endast är tillgängligt i USA. (se bifogat)

    Jag kommer inte vidare här.
    Är det någon därute som kan hjälpa mig vidare eller som vet något alls om detta?

    Tack på förhand!
    Emelie

    #186674
    kaiserkarl
    Deltagare

    Jag hade liknande problem…minns inte riktigt vad mina problem bestod i, men trots att det skulle gå, så funkade det inte och jag blev galen! Kontaktade Facebook support och fick snabbt och bra svar av någon snubbe som hade hand om detta som satt nere i Holland eller något…

    Han sade bara prova att byta till vanligt konto, sedan byter du tillbaka till företagskonto ( på Instagram alltså) det gjorde jag…och vips funkade det hur bra som helst!

    Allt detta kunde skötas från min telefon! Detta förutsatt då att du har butiken på Fb igång…
    Själva processen att bli godkänd minns jag inte riktigt, men har för mig att det inte var några konstigheter alls…

    Hoppas det ordnar sig och att det är samma fel som för mig!

    #186683
    EmelieSamuelsson
    Deltagare

    Hej, ok tack för svar! Hade det fungerat så hade det varit toppen ju. Jag har fått till att skapa butiken på Facebook på nytt. Efter någon vecka fungerade det helt plötsligt och jag hade en “svensk” sida. Så nu har jag ex antal produkter på facebook.

    Vad menar du med att byta till vanligt konto och sedan tillbaka? Menar du i inställningarna.
    För switcha mellan privat och företagskonto på instagram, gör jag hela tiden..

    Supertacksam om du kan hjälpa mig vidare lite hur du gjorde :)

    #186691
    kaiserkarl
    Deltagare

    @EmelieSamuelsson 94136 wrote:

    Hej, ok tack för svar! Hade det fungerat så hade det varit toppen ju. Jag har fått till att skapa butiken på Facebook på nytt. Efter någon vecka fungerade det helt plötsligt och jag hade en “svensk” sida. Så nu har jag ex antal produkter på facebook.

    Vad menar du med att byta till vanligt konto och sedan tillbaka? Menar du i inställningarna.
    För switcha mellan privat och företagskonto på instagram, gör jag hela tiden..

    Supertacksam om du kan hjälpa mig vidare lite hur du gjorde :)

    Så du har “Butiken” på FB uppe nu alltså? Det är ju bra…nej inte så, du går in i inställning på ditt företagskonto och trycker på växla till personligt konto. Du menar att du växlar mellan ditt privata och företagets…det jag gör jag med, men det är alltså inte så jag menar! Nu såg jag att man kunde byta till något som heter kreatörskonto också, det vet jag inte vad det är riktigt, så gå på det privata.

    Så nu ska du ha två (om du nu har två konton) helt vanliga icke-företagskonton! Sedan byter du tillbaka! Gå sedan in på företag i inställningar på ditt företagskonto ( detta gör du förstås när du bytt tillbaka till företagskonto) Under företag hittar du bla. Shopping, tryck där och tryck på ladda produkkatalog eller vad det kan tänkas heta…

    Hoppas det ordnar sig nu! Då blir jag glad för både din och min skull! kul om man som grymt oteknisk skulle kunna hjälpa någon ibland, istället för att bara bli hjälpt…:)

    Ps. Dåligt att man inte får någon avisering om att någon citerat en! Hade svarat tidigare om jag sett det!

    #186729
    EmelieSamuelsson
    Deltagare

    @kaiserkarl 94149 wrote:

    Så du har “Butiken” på FB uppe nu alltså? Det är ju bra…nej inte så, du går in i inställning på ditt företagskonto och trycker på växla till personligt konto. Du menar att du växlar mellan ditt privata och företagets…det jag gör jag med, men det är alltså inte så jag menar! Nu såg jag att man kunde byta till något som heter kreatörskonto också, det vet jag inte vad det är riktigt, så gå på det privata.

    Så nu ska du ha två (om du nu har två konton) helt vanliga icke-företagskonton! Sedan byter du tillbaka! Gå sedan in på företag i inställningar på ditt företagskonto ( detta gör du förstås när du bytt tillbaka till företagskonto) Under företag hittar du bla. Shopping, tryck där och tryck på ladda produkkatalog eller vad det kan tänkas heta…

    Hoppas det ordnar sig nu! Då blir jag glad för både din och min skull! kul om man som grymt oteknisk skulle kunna hjälpa någon ibland, istället för att bara bli hjälpt…:)

    Ps. Dåligt att man inte får någon avisering om att någon citerat en! Hade svarat tidigare om jag sett det!

    Hej!
    Håller med om aviseringen…Glömmer liksom av att kika in. Verkligen tacksam för att du försöker. Ska testa detta. Skriver igen hur det går :)

    #186670
    kaiserkarl
    Deltagare

    @EmelieSamuelsson 94212 wrote:

    Hej!
    Håller med om aviseringen…Glömmer liksom av att kika in. Verkligen tacksam för att du försöker. Ska testa detta. Skriver igen hur det går :)

    Jaha, spännande! Jag trodde detta var överspelat…hoppas hoppas!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.