Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel EU förstör pga lägre moms i andra länder

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105226
    Rappy
    Deltagare

    Jag har en E-handel som säljer väldigt dyra produkter och har börjat få konkurrens från övriga Europa och förlorar mot konkurrenter pga att de har betydligt lägre moms (så lågt som 19%).
    Den skillnaden (19<>25%) gör extremt mycket i mitt fall. Vi snackar alltså flera tusen kr i skillnad.

    Det här är en snedvriden konkurrens.
    Är det så här EU vill ha det? Tycker ni att det här är schysst?
    Vad kan jag göra?

    #186790
    Johan W
    Deltagare

    Det är problemet med svenska politiker som inte främjar e-handel och export utan hellre satsar på mer skatter.

    Det bästa är att starta bolag utomlands.

    #186791
    nmn
    Deltagare

    Märklig inställning att det är EU:s fel att Sverige har högre moms än andra länder!
    Rikta din ilska mot våra värdelösa politiker som skattar ihjäl allting och sedan spenderar pengarna på ren skit istället.

    Och i ditt fall så är ju lösningen att momsregistrera sig i de EU länder som har lägre moms så kan du också ta ut den lägre momssatsen vid försäljning till privatpersoner i de länderna.

    #186792
    retrof
    Deltagare

    Lägsta tillåtna standard-VAT inom EU är 15%. Luxemburg har lägst med 17% och Ungern högst med 27%.

    Man får lägga på 5% på ens svenska priser och låta kunden ta smällen, eller så får man acceptera att ha lägre marginal än ens t ex tyska konkurrent.

    Centerpartiet vill höja den svenska momsen. Jag skulle snarare föreslå att den sänks till 22-23% som ett första steg mot att närma sig Tysklands 19%.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.