Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Dropshipping inom EU (vilken momssats/VAT gäller?)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105227
    Sannecave
    Deltagare

    Hej!

    Jag har nyligen startat mitt företag som inriktar sig på e-handel av nischade produkter från olika modedesigners och kreatörer. Jag tillämpar en affärsmodell som innebär dropshipping dvs. varan skickas direkt från designerns varulager till slutkund. Jag blir således mellanmannen ”förmedlaren” av varor där min platform möjliggör att transaktioner kan ta plats. Jag vänder mig till slutkunder inom EU i dagsläget men vill på sikt öppna upp för fler länder även utanför EU.

    Jag har ett nystartat momsregistrerat företag i Sverige och kommer förmedla design från olika partners vars säte i olika EU länder. (Spanien, Tyskland, Holland, Danmark osv.)

    Jag har upprättat ett kontrakt med mina affärspartners ett sk. Brand Partnership Agreement som förtydligar hur vårt samarbete kommer att funka i praktiken och vem som ansvarar för vad.

    Jag tänker mig ett upplägg och transaktionsflöde som ser ut ungefär såhär:

    Kund köper en vara via vår e-handels platform och gör en betalningen till mitt företag. Då mina kunder kommer från olika länder vilken momssats/VAT är jag skyldig att lägga på vid den här första transaktionen? I vissa fall kommer en vara att behöva skickas från en designer i Spanien till kund i Danmark. I andra fall en vara från Tyskland till en kund i Sverige, osv.

    Jag vidarebefordrar ordern till respektive designer som ser till att ordern skickas enligt vårt avtal.

    Det andra steget är att designern fakturerar mitt svenska företag för mitt ”inköp”av varan exklusive min provision på 25% plus fraktavgifter som jag täcker. Min nästa fråga blir således vilken VAT bör designern fakturera till mig?

    Tilläggas bör att det i princip är omöjligt för mig att i det här stadiet registrera mig för VAT i respektive land, vilket skulle innebära en alldeles för stor kostnad.

    Jag förväntas ha en låg omsättning vid uppstarten så kommer heller inte upp i några tröskel värden.

    Ett förtydligande. Jag anser alltså mig själv inte vara ägaren av varan, istället agerar jag förmedlaren. Jag rör eller lagerhåller aldrig varan på vägen till slutkund. Jag ser mig dock som ansvarig för de produkter som läggs upp på sidan, då detta sköts av mig. Jag tar hand om kundservice och ser till att websidan håller en hög nivå, dessutom marknadsför jag mitt brand/websida på sociala medier.

    Frakten står utanför mitt ansvar. En lösning på detta är att kunden betalar en engångsfrakt och jag står för ev mellanskillnad gentemot den faktiska kostnaden för frakten. Fraktkostnaden betalas tillbaka i samband med fakturan som skickas till mig.

    Jag skulle jätte gärna vilja komma kontakt med någon som har erfarenhet av liknande scenario. Jag delar gärna med mig och diskuterar här på forumet eller via mejl. Efter att ha läst på Skatteverket hemsida blir jag tyvärr inte mycket klokare. Regelverket ändras ju dessutom ständigt.

    Tips på kunnig redovisningsekonom som
    har kunskap inom dropshipping och internationell handel/ VAT mottages tacksamt!

    Mvh

    #186796
    Johan W
    Deltagare

    Fungerar precis som om du hade köpt in varan till ditt eget lager.

    Den momssats som du tar ut till kund beror på var ditt bolag som agerar säljbolag är registrerat. I detta fall Sverige och då är det 25% moms på kläder.

    Har ni båda ett VAT-nummer och din leverantör som du köper in från ligger inom EU så är det ingen moms mellan er.

    Du bör skaffa en redovisningsekonom som kan handel inom EU. Då skall de lösa allt åt dig.

    #186803
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Håller inte med. För mig så har du köpt en vara i ett land och omsatt den i ett annat land. Under förutsättning att du har en privatperson som kund.

    Dvs om du köper av en Spansk leverantör och åberopar ditt Svenska momsnummer så kommer du att få en faktura utan Spansk moms som du självbeskattar dig för i Sverige. Däremot så för du in en vara i ex Tyskland. Dessutom säljer du varan som du fört in i Tyskland till Tysk kund. För mig innebär det att du är momspliktig i Tyskland från första kronan.

    Alternativet är att du momsregistrerar dig i landet du köper ifrån. Men ditt upplägg är lite kladdigt och det kan man inte reda ut via nätet. Så som sagt ovan kontakta en konsult för detta. Men en redovisningsekonom löser inte det. Du måste kontakta någon som är bra på internationell moms och e-handel. Ex Svea VAT Adviser eller liknande.

    Lycka till
    Stefan

    #186804
    Stefan72
    Deltagare

    Det handlar väl om nivåerna på allting också ? Självklart kan man sälja med svensk moms som start men blir omsättningen hög nog så kommer vardera land att vilja att du istället momsar där.

    #186805
    VATadviser
    Deltagare

    Hej igen

    Tror tyvärr inte att det fungerar i det här fallet. Tröskelvärdena beräknas på det momsnummer och land som varan kommer ifrån. I de flesta fall för Svenska e-handlare Sverige. Men det är inte det som triggar momsregistrering här.

    Det är det faktum att man antingen köper varan i Spanien och för den ut ur landet. Det i sig triggar en momsregistrering i Spanien. Eller så köper man varan av sin leverantör i mottagarlandet ex Tyskland. Då får man köpt varan där och omsätter den sedan lokalt. Dvs lokal omsättning till privatperson = lokal moms från första kronan.

    #186807
    Sannecave
    Deltagare

    Tack för alla tips och kommentarer. Det är uppenbart att här behövs en expert då jag inte blir mycket klokare. Det verkar inte finnas en enkel lösning i mitt fall. Då det finns många e-handelssidor som bedriver den här typen av marknadsplatser, skulle jag gärna vilja komma i kontakt med nån som kan tänka sig dela med sig av sina erfarenheter. Drop shipping inom EU (med inköp av leverantör från annat EU land som skickar direkt till kund) blir ju allt vanligare.

    Konstigt nog så verkar det vara enklare att köpa in från leverantörer utanför EU. Så fort det handlar om transaktioner och varuflöden inom EU blir det uppenbarligen betydligt krångligare.. borde det inte vara tvärtom ?

    #186811
    Stefan72
    Deltagare

    Jag är ingen expert men det skickande landet är väl bara intresserade av att veta hur mycket de exporterar och därför redovisar man en låtsasmoms på köpet? Den som vill skatta varorna är väl ändå mottagarlandet?
    Hur man i detalj håller koll på varornas flöden vet jag inte men jag tror inte det handlar om enkronor. Det är väl därför brytpunkterna finns? Därför anser jag fortfarande att man som svensk liten handlare mycket väl kan dropshippa i liten omfattning och debitera svensk moms som vanligt. Tills man då når brytpunkterna för då är ju omfattningen så stor att det ska momsas i de länder handeln sker. Men från första kronan låter långsökt. Då skulle ju brytpunkterna inte finnas väl?

    #186846
    VATadviser
    Deltagare

    Hej såg inte era sista kommentarer förrän nu så därav det sena svaret.

    Anledningen till att tröskelvärdena inte kommer till här är att de endast gäller för försäljning från ett land till ett annat. Dvs enbart för två länder. Du skall alltid för varje momspliktig omsättning antingen fakturera med avsändarlandets moms eller ange ett momsnummer i mottagarlandet som gör att du kan fakturera utan moms. Det är grunden i detta upplägg.

    När man säljer till privatpersoner så finns aldrig ett momsnummer i mottagarlandet och därför blir säljaren tvungen att fakturera med nationell moms. När det gäller distanshandel anses dock omsättningen flytta till mottagarlandet när ett visst tröskelvärde uppnåtts.

    Problemet här är att säljaren inte har ett nationellt momsnummer att åberopa. Köparen är ju endast momsregistrerad i Sverige. Varan har aldrig varit i Sverige så här kan omsättningen inte redovisas. Så säljaren måste antingen kräva ett momsnummer i mottagarlandet, sälja med sitt egna lands moms eller möjligtvis registrera sig själv i mottagarlandet och fakturera med det landets moms. Det finns ingen väg runt detta som jag känner till.

    Alternativet är givetvis då att köparen registrerar sig för moms i mottagarlandet och anger det momsnumret till säljaren som då kan fakturera utan moms.

    Allt ovan förutsatt att köparens kund är en privatperson. Om köparens kund är ett företag som är momsregistrerat i mottagarlandet så har vi inga problem utan kan använda trepartshandel.

    Alla dessa regler är krångliga men om det är lättare eller svårare att sälja utanför Eu låter jag vara osagt. Det medför andra problem när man jobbar utanför EU. Därmed inte sagt att det är lätt här.

    Lycka till
    Stefan

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.