Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Betala ytterligare frakt p g a kurshöjning?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105237
    Boppe
    Deltagare

    Jag uppskattar åsikter på ett dilemma.

    Jag handlar sedan många år varor utomlands. Då jag lägger beställningen kommer jag och tillverkaren överens om beloppet som ska betalas.

    I samband med att beställningen görs använder jag en lokal speditör. Han ska ha betalt för sitt arvode, diverse avgifter samt för frakten.

    Min bankbetalningen från Sverige görs i USD. Beloppet som ska betalas till tillverkaren räknas därför om från lokal valuta till USD. Speditörens avgifter är i USD. Därefter är betalningsbiten färdig. Återstår bara att betala svenska tullverket. Betalningen som når speditören tar han emot i lokal valuta.

    Från att beställningen görs tills varorna skickas tar det 2 månader. På 2 månader ändras ofta kursen under tiden men det har aldrig skapat några frågetecken från någons sida.

    I år har den lokala valutan försvagats 17% på 2 månader, d v s från dess att beställning/betalning gjordes fram tills nu då varorna ska skickas. Speditören har därför begärt ytterligare betalning med tanke på kurshöjningen och att han behöver betala frakten för att skicka varorna.

    Hur skulle ni ha ställt er till dilemmat?

    #186815
    Stefan72
    Deltagare

    Varför bokas frakten så tidigt då? Skulle jag vara speditör så skulle jag såklart ta betalningen den dagen det ska transporteras nåt………

    #186816
    Boppe
    Deltagare

    Vettig synpunkt. Frakten och speditörens avgifter har alltid betalats i samband med att beställningen har genomförts.

    Snurrigt? Må så vara men så är läget.

    Frågan kvarstår. Är det rimligt att jag ska betala ytterligare frakt?

    #186817
    Stefan72
    Deltagare

    Det beror ju helt på vad speditören kan visa i sina avtal gentemot dig. Kan denne inte visa att det står i villkoren att de har rätt att ta ut extra för valutaförändringar så har du ju möjlighet att strida men till vilken kostnad……….och till vilket resultat? Har det fungerat bra tidigare så kanske de vänder ryggen till nästa gång……..

    #186818
    rmr313
    Deltagare

    Jag anser att det är speditörens ansvar att ta rätt betalt för sina tjänster och förutsett detta.
    Sagt pris gäller och har man dessutom redan betalat för frakten så är den betalad.
    Att speditören inte haft marginaler för detta är dennes läropengar och inte dina.
    Jag hade yrkat på avtalsbrott.

    #186819
    Boppe
    Deltagare

    Tack för er input. Tills vidare blir det att speditören skickar varorna och att vi sedan löser extrakostnaden. Kanske delar på den? Viktigt behålla bra relation med speditören.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.