Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel CE-märkning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98736
    Borje
    Deltagare

    Hej!

    Tittade igenom alla mina produkter och ibland så sitter CE-märket på kartongen men jag kan inte se det på själva produkten. Någon som vet exakt vad som gäller?

    Hittade detta “CE-märket måste fästas av tillverkaren, eller dess godkända representant inom EEA och i Turkiet. Det måste fästas i enlighet med dess lagenliga utformning, synligt, lätt läsbart och outplånligt, på produkten
    eller dess märkskylt.”

    Vad är en märkesskylt? Är det kartongen?

    Hittade detta nu: “CE-märkningen ska anbringas på produkten eller informationsskylten så att den är synlig och läslig. Om detta inte är
    möjligt på grund av produktens beskaffenhet måste det anbringas på förpackningen och på medföljande dokument.

    #151474
    GregerA
    Deltagare

    Märkskylt är en skylt som ofta finns på elektriska apparater och maskiner där all information om märke, modell, serienummer, tillverkare mm står.

    Precis som du kom fram till så kan man slippa sätta det på produkten om det inte är möjligt, t.ex därför att den är för liten.

    Om du är importör så bör du sätta dig in i vilka krav (direktiv och standarder) som gäller för den aktuella produkten, varför den skall CE-märkas och hur du kan vara rimligt säker på att produkten verkligen uppfyller kraven.

    Värt att tänka på är att det ibland sitter CE-märke på produkter som inte skall CE-mäkas, och det är inte tillåtet.

    #151596
    lappen
    Deltagare

    Finns också en märkning som är väldigt lik CE märkningen som sätts fast på produkter.. Tror den andra stod för China något.. Skillnaden var typ ett större mellanrum med bokstäverna och några andra småsaker..

    #151670
    FredrikGust
    Deltagare

    Denna CE-märkning kallas ibland för falsk CE-märkning och står för China Export.

    Det snåriga här kan vara att det finns dokument för produkter som visar på att produkten uppfyller CE-kraven men på produkten sitter den felaktiga märkningen.

    Har också stött på etablerade varumärken som av någon anledning märkt med CE med det smalare avståndet.

    #162153
    E.Andersson
    Deltagare

    Lyfter upp en halvgammal tråd.
    Går det att kontrollera en CE-märkning och se om den är äkta eller är registrerad någonstans? Jag har kollat runt men inte hittat någonstans

    #162156
    Parvelito
    Deltagare

    @E.Andersson 62656 wrote:

    Lyfter upp en halvgammal tråd.
    Går det att kontrollera en CE-märkning och se om den är äkta eller är registrerad någonstans? Jag har kollat runt men inte hittat någonstans

    Nej, det går inte. CE är en försäkran från tillverkaren att den uppfyller vissa krav som specificeras i olika normer.

    #162161
    E.Andersson
    Deltagare

    Då får man lita på det, alternativt betala en massa pengar själv och låta någon undersöka produkten?

    #162166
    Parvelito
    Deltagare

    @E.Andersson 62664 wrote:

    Då får man lita på det, alternativt betala en massa pengar själv och låta någon undersöka produkten?

    Det kan man göra, men har man lite hum om det här med elektronik så ser man rätt snabbt om det är OK saker eller inte. På Elsäkerhetsverket publicerar löpande alla underkända produkter och det är ungefär det eviga samma gång. För små isolationsavstånd, för klent tilltagna saker, strömförande detaljer som kan vidröras, höljen som inte håller eller saker som lossnar. Sådant är rätt så lätt för den som är initierad i det hela att kontrollera.

    #162301
    Pagen
    Deltagare

    Lånar denna tråd lite.

    Jag har fått tag på en produkt som inte är CE märkt eller har någon annan märkning inte ens ett företagsmärke/reklam för detta.

    Produkten i sig är exakt lik en märkesprodukt som säljs på marknaden i Sverige med CE godkänning.

    Min produkt är riktigt billig mot för vad märkesföretaget tar sig betalt.

    Har jag någon möjlighet att ta upp kampen mot dom att få min produkt CE märkt? Eller skall jag lägga ner projektet? Min “kopia” görs i Kina.

    Jag har många interessenter på denna produkt och jag kan göra en bra förtjänst på detta.
    Några tips på hur man skall gå tillväga?

    Mvh
    Pågen

    #162302
    FredrikGust
    Deltagare

    Risken här är att det kan handla om att där finns ett patent och då finns andra problem än CE-märkning.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.