Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Egetlager, hur bör jag skicka mina paket?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105366
    Elyzian
    Deltagare

    Hej, nyligen startat ehandel och har lagret hemma, tänkte plocka och packa själv.

    Jag har föremål som väger under 120g och lätt skulle kunna skickas till kund i kuvert.

    Att skicka kuvert till någon är inte spårningsbart men hade sparat massor.

    Mina funderingar är:
    Är det krav på att man måste ha spårningsbara paket när man skickar till kund?
    Och om en kund skulle ljuga och säga att paketet inte har kommit fram, hur skulle jag motbevisa det?

    #187034
    Ulf Liljankoski
    Deltagare

    Hej!
    Hej, det behöver inte vara spårbart, det går bra att skicka med vanliga brev.

    Något enstaka svinn får man räkna med (även spårbart kan försvinna), men den kostnaden kan man baka in som en ”intern fraktförsäkring”:
    Intern fraktfoersaekring – Taeck foerluster foer foersvunna/foerstoerda brev – liljankoski.SE

    Sedan 2006 har jag skickat mycket ospårbart. Idag skickar jag ca 11 ospårbara brev per dag och endast ca 2 brev/ÅR försvinner.

    Sedan får man avgöra från fall till fall om det kanske är viktigt att skicka spårbart.
    Produkter som är lätta och billiga att ersätta kan man lika gärna skicka på nytt.

    Om en kund skulle säga att ett brev försvunnit så kan du inte motbevisa det. Då krävs någon typ av rekommenderat brev, eller att paketombudet kräver legitimation. Alla spårbara brev kräver inte legitimering.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.