Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Varning för 121.se

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97202
    Yvelis
    Medlem

    Blev i dag uppringd på mobilen när jag var på mitt “ordinarie” jobb, en kille presenterade sig och sa att han ringde från 121 och bara ville kontrollera mina uppgifter som fanns i deras företagskatalog.
    Jag blev lite misstänksam men svarade på hans frågor. Jag kan ju tillägga att jag lagt till mej i flera kataloger på internet den senaste tiden så jag var ju inte helt säker på vad saken gällde.
    Sedan började han berömma min webshop för att därefter säga att om jag vill ha med min logga så blir det det “stora paketet” Jag hajar så klart till och undrar vad han menar? Han säger då att det kostar 8000:- men att han noterar på min order att jag inte vill ha det i nuläget…
    Nu blir jag helt skogstokig!!!
    Vilken order!!!!!!!
    Vad menar du att jag har beställt frågar jag, Jo det kostar 3000:- säger han, glömde jag säga det? klämmer han dessutom till med!!!!!!
    Jag upplyser honom om att jag inte vill vara med i hans katalog oavsett om alla andra företag är det och att han ska se till att upplysa i början av samtalet att det är en tjänst han vill sälja, inte bara fråga om företagsuppgifterna stämmer.
    Han har då mage att säga…men du Yvonne, om jag hade sagt det, hade du då lyssnat på mej utan att lägga på?
    Jag upplyser honom om att hade han sagt det så hade han sparat både min och sin tid.

    Kollade runt lite på nätet och ser att de lurat massor av människor, spelar tydligen ingen roll om man tackat nej i telefon, en faktura kommer i alla fall efter ett par dagar….
    Får jag en faktura kommer jag polisanmäla och bestrida….
    Passa er för dessa idioter!!!

    #134595
    Per Nilsson
    Deltagare

    Lustigt att det där jävla luffarföretaget är i farten igen. De har blivit rejält omskrivna om just sina fula metoder.

    Det olustiga är att just det där företaget utsågs till årets företag eller liknande i Linköping fast de hade otroligt negativ kritik mot sig.

    http://www.121develop.se/2011/10/25/aaron-isacsson-vvd-pa-121-nu-utses-till-arets-unga-foretagare/

    Sinnessjukt att de fortfarande får fortsätta att lura folk.

    #134597
    Richie72
    Deltagare

    Jag börjar alla sådana samtal med att säga: Jag är inte intresserad av att betala för att vara med i någon katalog eller liknande tjänst. De brukar avsluta samtalet. Man lär sig att när folk vill kontrollera uppgifter så är det bluff.

    #134598
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Richie72 32735 wrote:

    Jag börjar alla sådana samtal med att säga: Jag är inte intresserad av att betala för att vara med i någon katalog eller liknande tjänst. De brukar avsluta samtalet. Man lär sig att när folk vill kontrollera uppgifter så är det bluff.

    Precis!

    Hur logiskt är det att ringa upp någon för att verifiera uppgifter när man snabbt och smidigt kan surfa in på vederbörandes hemsida och uppdatera informationen därifrån?

    Det finns ingen som helst logik i att göra detta över telefon.

    #134601
    Anton A
    Deltagare

    @Per Nilsson 32736 wrote:

    Precis!

    Hur logiskt är det att ringa upp någon för att verifiera uppgifter när man snabbt och smidigt kan surfa in på vederbörandes hemsida och uppdatera informationen därifrån?

    Det finns ingen som helst logik i att göra detta över telefon.

    Skön bild ;)

    #134603
    FredrikGust
    Deltagare

    Så tråkigt när det finns företag som utnyttjar andra för att utnyttja just den situationen att man gärna vill finnas inlänkad på så många platser som möjligt.

    Generellt sett ska man väl alltid säga NEJ och inget annat när man blir uppringd för att inte riskera att tacka ja till något. Det finns flera liknande försäljare som antingen ringer eller bara skickar brev där man uppmanas att bekräfta sina uppgifter och genom detta i det finstilta godkänner avtal som sträcker sig över flera år och kostar tusentals kronor.

    Efter att ha blivit lurad mer än en gång, trots en restriktiv hållning, bland annat genom att mitt samtal blivit manipulerat i efterhand, brukar jag be att få slå på en egen inspelning när man ska ingå i avtal via telefonen. Det räddade mig lite oväntat när jag trots att tackat nej på ordern råkat svara ja på frågan om det var jag som representerade mitt företag.

    Hoppas du klarar dig från detta och andra oseriösa företag!

    #134605
    fotofyndet
    Deltagare

    Jag har också blivit utsatt för 121.nu med exakt samma approach, jag blev också ursinnig och gjorde klart att jag inte skulle ha något. Det är ju annars en väldigt seriös tjänst som på vissa punkter är bättre än AllaBolag. Jag har också noterat att vi inte har blivit borttagna från 121.nu ännu, trots hotet från försäljaren.

    Som jag skrev i en annan tråd så har även Eniro varit igång och lurats, så sent som idag.

    #166305
    Nuco
    Deltagare

    Nu har 121.nu försatts i konkurs.. Mer info på: Svartlistade 121.nu försatt i konkurs | Jnytt

    Ett bluff företag mindre. Dock så lär det poppa upp 10 nya :(

    #166330
    Mr Jonas
    Deltagare

    Då gick sommaren inte så bra för dem. :D
    Fick en faktura från dem i slutet på maj, som jag fick bestrida.
    Har inte hört ngt mer efter det, men hade inte hört ngt innan heller.

    Skall bli intressant att se om konkursförvaltaren skickar en påminnelse på en fordran som jag har bestridit.

    Om någon får något liknande så skrik i forumet.

    Jonas

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.