Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vart ska jag börja?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100421
    goggeman
    Deltagare

    Hej allihop jag har nyligen fått tankar om att starta en e-handel och det är ett stort intresse sedan jag hade ett UF företag.

    Då använde vi oss av Visma genom allt, de fixade domän,webbshop program och bokföring osv.

    Men nu när jag ska starta en e-handel utanför UF regler så finns det mycket att tänka på. Det är här jag behöver hjälp

    Jag vill inte använda Visma för jag tycker de är skit.

    Vart ska jag börja?
    Ska man skaffa sig en domän först?
    Ska jag starta en enskild firma först och sen jobba därifrån?
    Dessa är ett par exempel på frågor.

    Finns det någon “guide” som visar vad man borde börja med och sen fortsätta till nästa punkt?

    Har tyvärr inte hittat så mycket information hur man startar en e-handel från grund, alltså starta en hemsida med momsredovisning alltså en helt laglig hemsida som säljer produkter.

    Om detta inlägg går lite fram och tillbaks är för jag har så många frågor och behöver hjälp för att komma igång så all hjälp är mycket uppskattat!

    Mvh Gogge

    #166200
    mephisto73
    Deltagare

    Om du har en färdig idé om vad du ska sälja och till vem så kan du gott ta och köpa rätt domän redan nu. Tänk på att det ofta är till hjälp att redan domännamnet avslöjar vad du säljer.

    Du bör sedan sätta dig in i de regler som gäller när du startar egen firma (om du inte redan kan detta) och därefter planera för den operativa delen av din verksamhet, t.ex. hitta leverantörer, välja butiksplattform, betallösningar, ordna lager/logistik och planera för din marknadsföring.

    Det är en hel del som ska på plats innan man kör igång, men många här har nog börjat i liten skala och provat sig fram som hobby-ehandlare.

    Om du finns i Göteborgsområdet så ska vi köra en workshop för blivande ehandlare i höst, skicka pm om du är intresserad.

    #166215
    bigfish
    Deltagare

    Hej Goggeman! :D
    Jag sitter passande nog och försöker skriva ihop en föreläsningen (och blogg) om tips på när startar eget företag (egna erfarenheter). Jag har inte kommit så långt än, men dessa punkter kanske kan hjälpa dig.

    1) Tips är ju att om du börjar i liten skala för att först se hur det går, då rekommenderar jag enskild firma.

    2) Om du vet vad du ska sälja, gör en marknadsundersökning. Vart finns dina kunder, har det sälj potential, vilka är dina konkurrenter, varför ska kunden välja just dig?
    Startsida – Statistiska centralbyrån

    3) Välj ett namn varumärke, registrera det i Sverige eller lokalt. Patent- och registreringsverket – immaterialrätt – PRV
    kom ihåg att kolla om domän namnet även är ledigt.https://www.loopia.se/

    4) Är du ny inom eget företagande kan du gå till Almi, start-up stockholm eller nyföretagarcentrum (det beror på vart du bor). De har gratis seminarium om tex bokföring, skatter etc etc och ger även personlig rådgivning.Start-Up Stockholm – Start – Starta företag med hjälp av Start-Up Stockholm / Stockholms NyföretagarCentrum

    5) Skriv en Affärplan. Det är inte lätt i början, jag kunde knappt svar på några av frågorna i början men man får försöka svara på dom så gott det går.
    ”En affärsplan är ett levande dokument” den ändras under resan.
    NyföretagarCentrum – kostnadsfri rådgivning när du vill starta eget företag / driva eget företag

    Som sagt dessa är bara tips och enbart punkter. varje punkt innefattar mer information och frågor som tex regler för varumärkes skydd, kostnader, vad kan vara bra att tänka på, hur ska jag marknadsföra etc etc.

    Steg två! Sedan kommer punkter angående uppstarten av ehandel!

    1) välj en passande design för vad du säljer. Du kan hitta både programmerare och troligen webb designers här på ehandel.se eller på Hire Freelancers & Find Freelance Jobs Online – Freelancer.com.
    För att lättast och billigast få det du vill ha leta efter en hemsida som redan existerar (eller flera) som du tycker om så att webb designer har något hum om vad du vill ha. Annars blir det mycket slöseri på både tid och pengar.

    2) häng på ehandel.se och läs igenom de trådar som är mest relevanta för just dig, tex läs lite om olika betaltjänster först, läs sedan på lite om SEO etc en sak i taget :).

    jag håller fortfarande på att gå igenom mina anteckningar men jag hoppas det gav något :).

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.