Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kina och kemikalier

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101629
    Erik Elmqvist
    Deltagare

    Har hittat en mycket intressant produkt i Kina som jag funderar på att ta hem, men har lite funderingar som jag skulle behöva svar på innan dess.

    Produkten består till 60 procent av neopren, och enligt REACH direktivet är det kritiskt att neoprenprodukter REACH testas. Leverantören (som jag tidigare beställt en hel del produkter från med mycket bra kvalité) säger att de tillverkar sina produkter enligt REACH direktivet. De har dock inget intyg på detta.

    Att ta hjälp av ett labb i Kina som följer upp det hela och ser till att allt går rätt till är uteslutet då det endast handlar om en/ett par produkter. Dessutom är det en alldeles för hög kostnad för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.

    Hur löser ni andra detta? Tycker att de flesta produkter kan räknas in under REACH direktivets “kritiska lista”. Produkten består visserligen inte till 100 procent av neopren, men spelar det någon roll?

    #174101
    Erik Elmqvist
    Deltagare

    En liten uppdatering. Har nu fått dokument från leverantören som visar att deras produkter har klarat något form av REACH test, utfört av Intertek. Betyder detta något för mig och eventuell försäljning i Sverige?

    Några dokument vad gäller RoHS verkar de dock inte ha. De har dock papper på att de följer alla lagar som krävs för att få sälja deras produkter i USA. Har sett deras produkter på flera olika amerikanska sidor, så det stämmer med största sannolikhet.

    RoHS är väl dock ett europeiskt påhitt, så bara för att produkterna är lagliga att sälja i USA behöver de inte vara det i Europa? Eller är det lugnt?

    Som sagt, skulle verkligen uppskatta lite råd i frågan. Tack på förhand!

    #174102
    Parvelito
    Deltagare

    RoHS behandlar kemikalier i elektronik. Idag är i princip alla produkter OK ur RoHS-synvinkel. Svenska och amerikanska regler är ganska lika, och övriga världen hakar på (t.ex. Australien, Sydamerika, Sydafrika etc). Då är det betydligt sämre ställt med elsäkerheten och de regler som gäller för 230V-produkter. Där fuskas det ordentligt, och Elsäkerhetsverket utfärdar varje vecka nya försäljningsförbud mot importerande företag som säljer rent livsfarliga produkter.

    När det gäller REACH så är det knepigt, och skall man vara benhård så får man lov att skicka produkter från varje sändning till test eftersom något kan ha förändrats. Även våra stora kedjor åker ibland dit på att en byxknapp har en förbjuden tungmetall i sin legering och liknande. Min uppfattning är att om tillverkaren ändå verkar seriös och förstår vad du pratar om så vågar man som regel köra. Myndigheter i Sverige kommer inte hänga dig om det är en mindre avvikelse.

    Det du skall passa dig för att börja leta lägre priser med allt för stor nit. Det finns ett bra sätt i Kina att få lägre pris, och det är att använda material som man inte får använda. Det finns kvar på lager här och var, och det är mycket billigt eftersom de annars får betala för att bli av med det. Spara också referensexemplar från samples och första sändningen som du kan jämföra med när det kommer nya sändningar. Då kan du förvissa dig om att de känns likadant, luktar likadant och formas på samma sätt om man vrider och böjer på dem. Ibland är kineser också ekonomiskt pressade och tar lite genvägar.

    #174103
    Erik Elmqvist
    Deltagare

    @Parvelito 76610 wrote:

    RoHS behandlar kemikalier i elektronik. Idag är i princip alla produkter OK ur RoHS-synvinkel. Svenska och amerikanska regler är ganska lika, och övriga världen hakar på (t.ex. Australien, Sydamerika, Sydafrika etc). Då är det betydligt sämre ställt med elsäkerheten och de regler som gäller för 230V-produkter. Där fuskas det ordentligt, och Elsäkerhetsverket utfärdar varje vecka nya försäljningsförbud mot importerande företag som säljer rent livsfarliga produkter.

    När det gäller REACH så är det knepigt, och skall man vara benhård så får man lov att skicka produkter från varje sändning till test eftersom något kan ha förändrats. Även våra stora kedjor åker ibland dit på att en byxknapp har en förbjuden tungmetall i sin legering och liknande. Min uppfattning är att om tillverkaren ändå verkar seriös och förstår vad du pratar om så vågar man som regel köra. Myndigheter i Sverige kommer inte hänga dig om det är en mindre avvikelse.

    Det du skall passa dig för att börja leta lägre priser med allt för stor nit. Det finns ett bra sätt i Kina att få lägre pris, och det är att använda material som man inte får använda. Det finns kvar på lager här och var, och det är mycket billigt eftersom de annars får betala för att bli av med det. Spara också referensexemplar från samples och första sändningen som du kan jämföra med när det kommer nya sändningar. Då kan du förvissa dig om att de känns likadant, luktar likadant och formas på samma sätt om man vrider och böjer på dem. Ibland är kineser också ekonomiskt pressade och tar lite genvägar.

    Tack för ett mycket bra svar. Känner mig betydligt lugnare nu. Har beställt ett par samples, får hoppas att de lever upp till förväntningarna.

    Vore kul med någon mer som kunde dela med sig av sina erfarenheter gällande REACH. För det är väl knappast bara jag som importerar från Kina utan att betala hundratusentals kronor för att få varje sändning testad hos ett labb?

    #174104
    Runns.se
    Deltagare

    Tycker du ska kontakta Startsida – Kemikalieinspektionen De var och hälsade på oss för några veckor sedan och vi diskuterade en hel del REACH och fick de senaste dokumenten.

    #174110
    Erik Elmqvist
    Deltagare

    @Runns.se 76612 wrote:

    Tycker du ska kontakta Startsida – Kemikalieinspektionen De var och hälsade på oss för några veckor sedan och vi diskuterade en hel del REACH och fick de senaste dokumenten.

    Har försökt få tag i dem ett par gånger de senaste dagarna, men tyvärr utan framgång. Får försöka igen.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.