Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Rekordtidig vår i år

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101687
    Joel
    Deltagare

    I jämförelse med den rekordlånga vintern i fjol!

    Hur påverkar den tidiga våren er försäljning?

    Rent generellt borde den väl påverka e-handeln negativt då fler är utomhus och inte sitter framför datorn och handlar tänker jag…

    #174327
    C.Larsson
    Deltagare

    Vi har märkt att det blivit lite lugnare

    #174328
    Sam
    Deltagare

    April så länge:
    med oförändrade serp-positioner och samma AW-budget, ca -30% i både organisk och betald trafik och -20% i omsättning jämfört med Mars.

    Trodde först att konkurrenterna har hittat på nåt nytt men nej, det handlar bara om en lugn period…

    #174329
    banane
    Deltagare

    Ni som varit med ett tag, brukar ni se att försäljningen tas ikapp igen vid sämre väder eller är det helt enkelt rent tapp man får räkna med?

    #174330
    Sam
    Deltagare

    @banane 76865 wrote:

    Ni som varit med ett tag, brukar ni se att försäljningen tas ikapp igen vid sämre väder eller är det helt enkelt rent tapp man får räkna med?

    Det finns en mängd interna och externa faktorer som påverkar försäljningen. Det krävs mycket historisk data och detaljerad statistik för en lång period för att kunna se en någorlunda klar mönster men det räcker inte heller för valida slutsatser.

    Om din omsättning i Maj blir bättre än den var i April, är det pga att uteblivna April-kunder handlar i Maj eller berör det på att en konkurrent gick i konkurs? Eller att ditt seo-arbete som du gjorde för 6 månader sen äntligen börjar ge resultat? Eller…osv…

    En sak är säker, vi ska aldrig igen uppleva April 2014 för att kunna förbättra månadens försäljning så jag väljer att definiera ett tillfälligt tapp som definitivt. Nästa månad lever sitt eget liv pga nämnda faktorer.

    Du själv kan naturligtvis tolka det på ett sätt som känns bättre för dig ;)

    #174332
    Parvelito
    Deltagare

    Det är lite olika hur väder påverkar. För de som säljer kläder och har lagren fulla av sommarens mode är det här vädret välkommet. Detsamma gäller dem som säljer grejer för utomhusaktiviteter, trädgård och grill.

    Generellt är bra väder dåligt för försäljning av saker. Vi lägger då hellre pengarna på nöjesfält, djurparker, minigolf, glass, läsk, öl på uteserveringarna, åka till stranden och liknande. Vi blir också mer benägna att vistas utomhus och jag tror Ehandeln då tappar mot dels traditionell handel, men dels också säsongsbutiker vid olika turistfällor. Loppisar, konsthantverksbutiker, torg- och marknadsförsäljning är ju väldigt väderberoende.

    #174333
    Seke
    Deltagare

    Det beror också på vilken bransch man är i, hur mycket B2B jämfört med B2C och en rad andra faktorer.

    För vår del ser vi en ökning jämfört med samma period (1-26) i april förra året på 22 % räknat på antalet besök och 62 % räknat på försäljning. Både konverteringen och genomsnittlig orderstorlek har gått upp.

    Jämfört med samma period i mars i år har vi -7 % på antal besök och +7 % på försäljning. För oss brukar mars vara bättre än april – om det beror på väder eller annat vet jag inte.

    #174336
    kristoffer.gus
    Deltagare

    Mild vinter och tidig vår är receptet på bra försäljning här. Nu håller jag bara tummarna för en riktigt regnig maj ;)

    #174337
    bslask
    Deltagare

    @banane 76865 wrote:

    Ni som varit med ett tag, brukar ni se att försäljningen tas ikapp igen vid sämre väder eller är det helt enkelt rent tapp man får räkna med?

    Jag får tyvärr ytterst svårt att ta igen en extremt varm mars & april månad i maj & juni. Såvida det inte blir extremt kallt de månaderna förstås! =)

    #174427
    Thomas THL
    Deltagare

    Det blev inga nya rekord vad gäller försäljning av takboxar den här vintern…. Skitvinter med lite snö!

    Nu hoppas jag cykelhållarna hoppar igång snart!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.