Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Beställningsvaror eller ej?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101730
    Joel
    Deltagare

    Hej på er!

    Vi har ett antal leverantörer som jobbar med så kallade “datafeeds”, dvs att vi i realtid kan importera deras lagersaldon i vår webbshop för att på så vis låta kunder beställa produkter vi inte har i lager – men som finns hos vår leverantör. Det blir då en så kallad “beställningsvara” med lite längre leveranstid.

    Vad är era erfarenheter av beställningsvaror?

    Är det bara ett plus att kunna erbjuda fler produkter till försäljning – eller kan det rent av vara en negativ förändring? Jag tänker mig att USP:n “Vi har alla varor i eget lager” inte längre gäller exempelvis. Och självklart tillkommer bekymmer med förhandsbeställningar som inte hinner levereras i tid osv.

    #174493
    BjornAndersson
    Deltagare

    vi har haft relativt många kunder som har blivit besviken/sura när deras order inte kommit inom 1-2 dagar fastän vi tydligt skriver på produkterna att det är beställningsvaror och dess leveranstid. Det har gjort att vi har börjat dragit ner (läs köpt in på eget lager istället..) på vårt beställningssortiment och kommer vara väldigt försiktig innan vi tar in något mer som beställningsvara.

    #174496
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har jobbat en hel del med leverantörers lager, men gett upp den tanken. Det strular för mycket är min erfarenhet. Särskilt så här års när det är helger och klämdagar var och varannan vecka. Vill man prova så behöver kvaliteten på lagersaldona man får vara förstklassig. Helst uppdatering flera gånger om dagen. Du är dessutom beroende av att leverantörens logistik är oklanderlig.

    Mardrömen är om kunden beställer på måndagen, och hoppas på att få grejerna dagen efter eller senast onsdag i alla fall. Ni beställer dock inte från er leverantör förrän på tisdagen, och de skickar iväg det till er på onsdagen. Till er kommer det på torsdag klockan 15, och därför hinner inte ni skicka iväg det förrän på fredagen, och kunden har det som först på måndag eftermiddag om inget strular. Och det är en kedja där ingen egentligen har slöat eller något gått fel. Tänk att stå på torsdagseftermiddagen och packa upp en sändning och upptäcka att flera produkter är restnoterade (som blir fallet om lagersaldona är lite si och så).

    #174514
    Qarillion
    Deltagare

    Vi har ganska stor problem med just detta, vi har i dagsläget cirka 4200 produkter på sidan. Men om vi skulle lagerföra alla dessa så pratar vi lagervärden som skulle vara minst 25-30 miljoner.

    Vi lagerför ganska mycket, problemet kommer dock där absolut ingen av våra leverantörer anger sina lagersaldon. Samt att de flesta har fasta beställningdagar och självklart har de flesta också lager utomlands. Så problem med just leveranstider och förväntningar är något vi får handskas med dagligen.

    Vi handskas även med en hel del restordrar som självklart leverantörerna inte heller meddelar om förrän vi har fått in beställningen och får då försöka få fram ett mer specifikt leveransdatum (som sällan stämmer ändå). Känns inte som om vår bransch riktigt hakat 2000-talet riktigt än :)

    Om någon har sisådär 20-30 miljoner över så kan jag tänka mig att sätta sprätt på dom :)

    #174515
    Kocken
    Deltagare

    Vi har tittat på de, men har hittills lagt det på is just för att kunna hålla leveranstider.
    De finns många webbutiker i “vår” bransch som säljer allt vad leverantörerna har i sortimentet och skriver ut 2-5 dagars leveranstid eller liknande. Fast än att kanske 5 dagar är minimum leveranstid från leverantörerna till webbutiken som sedan ska skicka det i sin tur.

    #174516
    Seke
    Deltagare

    Vi anger vårt verkliga lagersaldo på produktsidan, och om det är noll byts köpknappen mot en bevakaknapp. Idén är att vi alltid ska kunna expediera varje inkommande order omgående, och inte bygga in komplexitet och fördröjningar i processen.

    Sedan har vi några få dyrare B2B-produkter i shoppen som vi inte har i lager, men då har vi en “begär offert”-knapp istället.

    #174528
    blazern
    Deltagare

    Vi säljer transmissionsprodukter och vi använder en del beställningsvaror.

    Orsaken till detta är att det finns tusentals produkter och skulle man ha samtliga i lager så hjälper inte det då kunden ofta beställer 2-10 st av varje produkt.

    Dock så har vi många av de produkter som går mest på lager.

    Det är i snitt 1/200 kunder som inte vill lägga en order på grund av längre leveranstid.

    #174499
    Ulf Liljankoski
    Deltagare

    Jag håller med i de tidigare resonemangen kring beställningsvaror. Dock vill jag tillägga något som jag själv upplever som ett stort problem med beställningsvaror, och det är att man inte känner produkten lika väl som lagervarorna. När en kund ringer och frågar eller påpekar något gällande beställningsvaran hen har fått hem, så har man helt enkelt ingen koll på produkten och man har ingen i lager att titta på för att t ex förklara hur den fungerar, varför ett eventuellt problem uppstår etc.
    Lösningen är givetvis att man lär känna produkten, eller beställer hem en ny för att kolla. Men det blir givetvis mer arbete än med de produkter man har på lager.
    Sedan är detta problemet givetvis även relaterat till produktens komplexitet.

    Tillägg:
    Att bara erbjuda kunden lagervaror kan även leda till högre lageromsättning. När kunden inte kan välja den “tredje” produkten som är beställningsvara, väljer hen instället den “första” eller “andra” produkten som du redan har i lager.

    #174500
    staffanj
    Deltagare

    Har gjort det förut, men tycker det blev stressigt när man tagit betalt av kund för en vara och sen när man får inleverans av leverantören så har det blivit fel och varan saknas, då känns det inte bra!

    #175351
    Joel
    Deltagare

    Jag glömde tacka för alla svar och ber därför att få göra det nu istället! Superschyst och bra feedback. Vi valde i alla fall att gå vidare med att implementera beställningsvaror i vår plattform och resultatet så här två månader senare är över all förväntan.

    Exempelvis fick vi under juni månad hela 270 förhandsbeställningar till ett värde av 171 982 kr ex moms. Det motsvarar 6,8% av vår totala omsättning under samma period.

    Nu vet vi ju inte hur många av dessa kunder som hade handlat ändå men helt klart är att detta har haft en positiv inverkan på vår omsättning och i längden resultat. Det innebär även en klart bättre service jämt emot våra storkunder som har möjlighet att beställa stora antal av en produkt direkt på hemsidan, utan att behöva kontakta oss först.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.