Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Det där med fri frakt, ska de va nåt?

Etiketter: ,

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102250
    Johan Rubank
    Deltagare

    Att tillfälligt, säg över en helg, erbjuda fri frakt, antingen på allt över en viss summa, eller på allt, ger det skjuts åt försäljningen? Tänkte ev. testa, men kan vara intressant att höra lite kommentarer.

    #176929
    blazern
    Deltagare

    Vi använde alltid fri frakt förut, givetvis var det inräknat i produkterna.

    Sedan 2 månader kör vi med enhetsfrakt på 49 kr istället, vi har säkert tappat några order på typ 80-120 kr, men där är inte vinstmarginalen så hög ändå.

    Samtidigt ser vi att vi har ökat snittordern en bit. Vi erbjuder fri frakt över 500 kr och en del lägger tydligt i lite extra för att slippa fraktavgiften.

    Förr tyckte jag att fri frakt var bäst , nu tycker jag enhetsfrakt är bäst.

    Vi har erbjudande med fri frakt någon gång och då faller småorder in igen och de kan man lika gärna vara utan enligt min uppfattning.

    #176547
    SandL
    Deltagare

    Vi erbjöd (fd e-shop) endast fri frakt i reklam/promotion- syfte under t.ex. en helg/vecka då och då när vi hade torka i utskicken, det var mer för att locka och erbjuda våra kunder något, att hålla dem ajour på våra produkter. Det funkade för oss, blev några extra sales och några nya kunder, men ingen markant skillnad per årsbasis. Att ha fri frakt över en viss gräns funkar bra, gäller bara att ha täckning för frakten, marginalerna på era produkter styr en hel del vilken nivå som krävs för fri frakt. Men som sagt, kanske jobba med det för att locka nya besökare och kunder. Men att ha fri frakt permanent, nja enligt mig!

    #176548
    Ekraft
    Deltagare

    Fri frakt vid x kr är väl det som kunderna och handlarna ändå kan mötas i. Skall man få det att fungera bra får man se till att ha en hel del billigare vardagsvaror som kunderna kan komplettera med för att komma över gränsen.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.