Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Mobilegeddon (den officiella tråden)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102646

    Hej alla e-handlare :)

    Vi skrev precis en nyhet om Googles mobila uppdatering som rullas ut idag. Ni kan läsa den här. Vi ska även analysera effekterna av denna sökmotoruppdatering via Ehandel.se Analytics. Men det tar förstås några dagar.

    Tänker mig att det även kan vara intressant att diskutera uppdateringen här i forumet? Hur det känns? Någon som känner sig straffad? Någon som känner sig premierad?

    Har du mobilanpassat? Hur ser mobiltrafiken ut?
    Har du inte mobilanpassat? Hur ser mobiltrafiken ut?

    Här är lite information om vad Google tänker sig med uppdateringen.

    #178224
    curre68
    Deltagare

    Hej Julius

    Det var dött på responsen, själv väntar jag med spänning för att se om rankingen har påverkats av flera anledningar. Jag lever på Google men har efter flera års ångest bytt leverantör från E-butik till Kodmyran samtidigt som detta med mobilvänligheten kom.

    Har rankat 1:a på Arbetshandskar i ca 2 år nu och kastade ut en halvklar sida från Kodmyran den 20: April för att inte få problem med den nya mobila uppdateringen.

    Så nu är det dubbelt spännande, räknar med att tappa initialt i ranking eftersom det är
    en ny sida, ny leverantör trots att jag gjort redirect 301 och försökt optimera on page enligt
    tidigare framgångar. Men mitt i allt detta så är det ju som sagt påannonserat nya algoritmer.

    Adwords rekomenderade mig att pausa annonser några dagar innan och efter bytet tills
    Google indexerat och funnit mitt nya upplägg. Normalt har jag ordrar varje dag och ca. 1000 st/år men de sista 3 dagarna bara en order. Så man undrar ju om det är adwords fast man legat först organiskt eller är det den nya sidan som inte tilltalar nya/gamla kunder eller är det något annat i och med flytten. Spännande kommande dagar för
    mig i alla fall.

    Kul om fler kunde delge erfarenheter kring detta och/om Googles senaste påhitt påverkat något?

    Sören

    #178225

    @curre68 82469 wrote:

    Hej Julius

    Det var dött på responsen…

    Ja, jag var nog lite tidig :) De flesta känner nog inte av det ännu. Men kommande dagar så bör det slå igenom.

    Tack för att du delar med dig.

    #178238
    Runns.se
    Deltagare

    Textalks mobilmall på alla butiker men har inte märkt några ändringar med sökorden på förstasidan ännu. (google webmaster tools varnar dock för felaktig omdirigering nu men det ska textalk undersöka).

    #178248
    curre68
    Deltagare

    Hej Runns

    Hur går det med omdirigeringen ?

    Varför jag är nyfiken beror på att jag fick detta idag strax före kl. 17

    Felinformation: 1 fel, 0 varningar.

    1 Fel Upptäcktes

    Vi stötte på ett fel när vi försökte få åtkomst till din webbplatskarta. Kontrollera att webbplatskartan följer våra riktlinjer och att det går att komma åt den på den plats som du har angett. Skicka sedan in den på nytt.

    1 Omdirigeringsfel: Omdirigeringsfel HTTP-fel: 302

    24 apr 2015

    Nu har Kodmyran stängt men jag antar att det är där det spökar ?

    Mvh/Sören

    #178279

    Fortfarande ingen som märkt av några större förändringar i sökresultaten p.ga en ej responsiv sida?

    För er som inte vet, eller vill veta om Google uppfattar er sida som responsiv kan följande länk vara bra: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

    /Tobias

    #178280
    Runns.se
    Deltagare

    Vissa ord har åkt 10-tal platser upp och ner men inget som rör sig mer än vad det brukar.

    #178281
    Erik Elmqvist
    Deltagare

    Tycker att jag har börjat se lite mer rörelse de senaste dagarna. Har kunder inom ett par segment där majoriteten av sajterna inte är responsiva, och flera av dessa sajter har droppat från förstasidan till andrasidan på ett tiotal sökord med 1500+ sökningar i månaden.

    #178301
    staffanj
    Deltagare

    Trodde det skulle hända mer med mobiluppdateringen, ingen större skillnad för mig iaf.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.