Plus Forum E-handelsforumet Logistik Fraktkostnad båtfrakt från Kina

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103453
    MrPong
    Deltagare

    Hej,

    Jag är intresserad av att importera utemöbler från Kina och har valt ut en handfull leverantörer som jag haft mejlkontakt med.

    Möbeln jag vill importera väger 10kg och jag har för avsikt att köpa 30st i min första beställning (efter att jag fått ett sample). Volymen det rör sig om är 2,3 cbm.

    Möbeln i sig kostar $36/pcs och det bästa erbjudandet jag har fått för båtfrakt med leverans till min dörr (DDU) är $1000 (exkl. tull). Verkar detta rimligt, eller är det på tok för högt? Jag har även mejlat flera oberoende freight brokers, så som t.ex. Cargofromchina och inväntar svar.

    Vilka tips har ni för att få ner priset ytterligare? Vad gör jag fel?

    Det bör tilläggas att jag inte är intresserad av en CIF-lösning eller liknande, då jag inte anser att jag har den kunskap som krävs för att hantera en sådan lösning, samt tror att jag kan få ett lägre totalpris via en kinesisk freight broker.

    Stort tack på förhand! :)

    #181270
    jonathanb
    Deltagare

    Priset låter rimligt, vi betalar ungefär samma för motsvarande mängd utkört i Stockholm. Du kan kolla med leverantören vad de tar för FOB och ordna resten via egen agent, kanske går det att spara 500-1500kr på det sättet. Tips på svenska bolag att kolla med är Terminus, Damco, Postnord och Geodis Wilson.

    #181288
    MrPong
    Deltagare

    @jonathanb 86661 wrote:

    Priset låter rimligt, vi betalar ungefär samma för motsvarande mängd utkört i Stockholm. Du kan kolla med leverantören vad de tar för FOB och ordna resten via egen agent, kanske går det att spara 500-1500kr på det sättet. Tips på svenska bolag att kolla med är Terminus, Damco, Postnord och Geodis Wilson.

    Tack för ditt svar Jonathan!

    Det jag har hört är dock att de kinesiska fabrikerna vanligtvis har väldigt bra avtal med sin logistikpartners, vilket gör att det är svårt att konkurrera med deras priser som privatperson. Och jämfört med kinesiska leverantörer så har jag fått berättat för mig att svenska diton är dyrare, men jag kanske är felinformerad.

    Är det någon annan som har några ytterligare tips eller input?

    #181289
    Stefan72
    Deltagare

    inte annat än att det kan löna sig att fylla en container själv. Tänkte så inte tänkt varumängd fyller en container till 80% och de får fylla med annat också. Då kostar ju din 80% plats säkert mer än en full container.

    #181290
    MrPong
    Deltagare

    @Stefan72 86683 wrote:

    inte annat än att det kan löna sig att fylla en container själv. Tänkte så inte tänkt varumängd fyller en container till 80% och de får fylla med annat också. Då kostar ju din 80% plats säkert mer än en full container.

    Vad jag hört så lönar det sig att köpa FLC (i stället för LCL) om du lyckas att fylla en halv container. Då en 20″ container rymmer 33 cbm, så är jag dock inte i närheten. Men tack ändå :)

    #181292
    xsirez
    Medlem

    Hej.

    CIF låter alltid billigt men kan säga att priset blir ca 3 gånger mera då alla avgifter i sverige tillkommer.
    Och det är bra mycket mera än vad båtfrakten från kina är.

    Jag har importerat allt från låda till container och skulle aldrig ta något annat än FOB för då blir det billigare.

    CIF är bara ett sett för kinesen att få mera pengar ut från dig typ.
    Då det är så höga avgifter i sverige och dessa blir billigare om samma bolag som du anlitar för göra hela processen istället för att endast ta emot paketet i sverige.

    Jag själv använder mig av premiere logistic dom har kontor i kina och i göteborg.

    #181293
    MrPong
    Deltagare

    @xsirez 86687 wrote:

    Hej.

    CIF låter alltid billigt men kan säga att priset blir ca 3 gånger mera då alla avgifter i sverige tillkommer.
    Och det är bra mycket mera än vad båtfrakten från kina är.

    Jag har importerat allt från låda till container och skulle aldrig ta något annat än FOB för då blir det billigare.

    CIF är bara ett sett för kinesen att få mera pengar ut från dig typ.
    Då det är så höga avgifter i sverige och dessa blir billigare om samma bolag som du anlitar för göra hela processen istället för att endast ta emot paketet i sverige.

    Jag själv använder mig av premiere logistic dom har kontor i kina och i göteborg.

    Hej Xsirez och stort tack för din input!

    Enligt leverantör, så är priset “including shipping to your office, but excluding import tariff”. Vad innebär detta i praktiken? Jag tolkade detta som att endast tullavgift tillkommer och att hamnavgifter mm. ingår i priset. Är detta fel? Om ja, hur stora kostnader skulle du uppskatta tillkommer?

    Jag hör av mig till Premiere Logistics och ser vilka priser de har att erbjuda.

    #181324
    xsirez
    Medlem

    @Regefalk 86688 wrote:

    Hej Xsirez och stort tack för din input!

    Enligt leverantör, så är priset “including shipping to your office, but excluding import tariff”. Vad innebär detta i praktiken? Jag tolkade detta som att endast tullavgift tillkommer och att hamnavgifter mm. ingår i priset. Är detta fel? Om ja, hur stora kostnader skulle du uppskatta tillkommer?

    Jag hör av mig till Premiere Logistics och ser vilka priser de har att erbjuda.

    Hej.

    Det beror på.
    om det är båtfrakt så tillkommer lossnings i hamn, lokala avgifter för hamnen, frakt från hamn till dig.

    Men är det TNT eller DHL te.x. så tillkommer endast moms + en liten avgift.
    Flygfrakt är alltid billigare om kinesen kan fixa men båt blir sällan billigare.

    #181319
    MrPong
    Deltagare

    Tack igen, Xsirez!

    Jag ser till att kontakta några svenska företag för att få en uppfattning om vilka priser de kan erbjuda. Om inte annat, så lär de dessutom ha en bättre uppfattning om vilka ytterligare kostnader som tillkommer i hamn.

    Edit: Jag har fått ner frakten till $805 genom att ställa de kinesiska leverantörerna mot varandra. Återkommer med vilka prisalternativ jag får från svenska diton.

    #181360
    Sjospeditor
    Deltagare

    Hej Regefalk

    Du är rätt ute med DDU. Och absolut inte CIF.

    Tycker du kan kolla med en svensk sjöspeditör också.

    Generellt så borde ni alla läsa på om Incoterms.
    Där står precis vad som ingår i frakterna.

    Bra länk.


    https://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/commercial/transport/incoterms_2010.pdf

    Och alla priser ni får av fraktare eller av säljare av varor skall det alltid finnas med vilket incoterms som gäller. Med efterföljande ort och gärna vilket incoterms man hänvisar till!


    Exempelvis: DDU Göteborg incoterms 2015 eller FOB Shanghai incoterms 2010

    Banker och speditörer rekommenderar normalt sett FOB eller DAP/DDU.
    Inget där i mellan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.