Plus Forum E-handelsforumet Logistik Vad behöver jag för att skicka?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105144
    mammasrecept
    Deltagare

    Hej,

    Jag är helt ny på e-handel och lär mig vartefter. Min sida har hittills bara dropshippat men jag har nu tagit beslutet att ha eget lager och börja packa och skicka själv.

    Men vad behöver jag för att kunna skicka? Rent praktiskt och hur gör man?

    Kan någon ge mig en lista på saker jag behöver fixa/köpa?

    Mina varor är små, men kan kan tex vara bakformar, så de väger litegrann, men det rör sig om mellan 0.5-3kg vikt.

    Är jättetacksam för all hjälp.

    #186608
    allstars
    Deltagare

    Packbord, kartonger i lämpliga storlekar, fyllnadsmaterial, packtejp, adresslappsskrivare programvaror och licenser till Unifaun eller motsvarande.

    #186616
    Sina_1
    Deltagare

    Vi säljer också mesta dels småsaker under 2 kg och har hittills kommit undan med att bara skicka med Postnords varubrevlösning. Det är en billig lösning om man säljer småsaker.

    Signa upp på ett företagsavtal med Postnord. Du kan börja med att skriva in varje order för hand i deras online-verktyg (Pacsoftonline), om du har relativt få ordrar per dag. Och då kan skriva ut varje fraktsedel på en vanlig laserskrivare. Du kan skriva ut på vanligt papper och tejpa på varje paket eller så kan du köpa anpassade fraktsedlar för packsoftonline så blir det smidigare.

    Borde även gå att integrera med alla vanligt förekommande e-handelsplattformar, men vi har inte kommit så långt.

    Tänk också på att varubrev har ganska strikta krav vad gäller vikt och storlek på paketen. Vikten måste vara minst 150 gram, men vi fuskar med vikten och skickar lägre vikter också. Har aldrig varit ett problem. Storlek på paketen har vi aldrig behövt överskrida, men om man överskrider måtten så får man extra avgift på 5 kr (sägs det).

    En nackdel med varubreven är att de måste lämnas in på Postnords företagscenters. Det sägs att man kan lägga dem i brevlåda, men vi har inte vågat chansa. Har även frågat personalen på företagscenter om man får lägga dem i brevlåda och svaret blev nej. Priset att skicka med varubrev är 22 kr, men kan variera beroende på vikten.

    För tyngre och större saker har vi signat upp oss på Edge-programmet som de erbjuder här på E-handel.se. Då får man specialavtal med DHL, Schenker och andra fraktbolag.

    #186758
    jadsal
    Deltagare

    @mammasrecept 94031 wrote:

    Hej,

    Jag är helt ny på e-handel och lär mig vartefter. Min sida har hittills bara dropshippat men jag har nu tagit beslutet att ha eget lager och börja packa och skicka själv.

    Men vad behöver jag för att kunna skicka? Rent praktiskt och hur gör man?

    Kan någon ge mig en lista på saker jag behöver fixa/köpa?

    Mina varor är små, men kan kan tex vara bakformar, så de väger litegrann, men det rör sig om mellan 0.5-3kg vikt.

    Är jättetacksam för all hjälp.

    Hej! Via oss betalar bara 52,5 sek inklusive upphämtning, dmt m.m.
    Lär mer och se prisexempel på: Skicka paket billigt med Transportdeal.se

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.